K V B schreef:Ik dacht dat heel het CFL net met ETCS uitgerust ging worden. Lijkt het dan niet logischer om dat te eisen?
Neen , omdat ook de Luxemburgers aan de Fransen oplegden dat ze hun materieel dat anders in Luxemburg komt (zelfde stroomsysteem namelijk 25kV en zonder de toevoeging van MEMOR2+ feitelijk ook een gewone krokodil) ook van MEMOR2+ moesten voorzien wilde ze nog naar Luxemburg komen..
En zo gezegd zo gedaan , volgend materieel is uitgerust met MEMOR2+ :
- een aantal BB15000 voor EC-treinen van Basel naar Luxemburg te rijden (de enige BB15000 die na 10/06/2007 bij SNCF-VFE gebleven zijn..)
- een aantal 'gewone' BB26000 voor nachttreinen van en naar Luxemburg te rijden (Nice-Luxemburg om er ééntje te noemen...)
- een aantal BB26000R (BB26000 MUX voor trek-duw) zijn ermee uitgerust voor de TER Luxemburg-Straatsburg met nieuwe Corail-stuurrijtuigen
- als laatste loctype een 10-tal BB27000 voor de open-accesstreinen van Arcelor Mittal..
Ook de Franse stellen die naar Luxemburg komen moesten vanzelfsprekend met dit systeem uitgerust zijn , maar tot nu toe zijn dit enkel de Z24500 TER2N NG van de regio Lorraine die meestal samen met de identieke (van de kleur afgezien dan) 2200 serie van de CFL gekoppeld zijn.. van de Z2 stellen van de regio Lorraine (Z11500) weet ik het feitelijk niet , ik denk van niet en ze zullen er waarschijnlijk niet mee uitgerust worden aangezien zij al feitelijk vervangen zijn door de Z24500 en de toekomstige nieuwe TER met BB26000R locs..
Wat ETCS betreft : het is idd. de bedoeling van de CFL om tegen 2010 heel het netwerk uit te rusten met ETCS , maar tot nu toe is er nog geen grote order geweest bij één van de grote leveranciers (Alstom , Bombardier , Siemens , Ansaldo) van ETCS dus het zal nog wel even uitblijven.. natuurlijk is hun netwerk redelijk klein tov hun landsgrootte (maar 275 km , vergelijk dat eens met onze 3000 km..) maar elke lijn moet wel apart bekeken worden hé..