ICE 3

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

ICE 3

Bericht door Adler »

Niet direct een vraagje over Belgische treinen maar over de ICE3 Amsterdam-Keulen (misschien dat er ook een Nederlandse of Duitse bestuurder meeleest).
Bij het passeren van de grens Nederland-Duitsland heb ik al vaak gemerkt dat de glazen wand achter de bestuurder ondoorzichtig wordt gemaakt voor enkele minuten.
Is daar iets dat niet mag gezien worden of heeft dit te maken met het passeren van de spanningssluis en het overschakelen van spanning ?
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Adler
Het is heel simpel.
Omdat er wordt omgeschakeld tussen de 1500V= en 15000Kv~ wordt de hoofdschakelaar uitgezet om de spanningswisseling mogelijk te maken.
Door dat de hoofdschakelaar uit is valt ook de ruit uit.
Let maar goed op.
Zodra hij begint valt hij uit. En zodra er weer tractie gegeven kan worden wordt de ruit weer doorzichtig.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Mark, dank u voor het oplossen van dit misterie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd die venster maakt men doorzichtig door polarisatie van het glas, men zet er dus een stroom op (er is geen menselijk gevaar :-))

dus van moment dat er een spanningsomschakeling of een uitschakeling is (de ice spreekt dan leukweg tegen de bestuurder door steeds het woordje storing te zeggen in het duits) valt de stroom daar dus weg en kan je niets zien.
zover ik weet kan de bestuurder dit ook zelf doen door gewoon een knopke te bedienen zodat er niemand kan meekijken.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Klopt. De Tber kan het scherm met de hand bedienen.
Wil hij niet dat er meegekeken wordt schakelt hij het uit.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Nils
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Bericht door Nils »

Heb ooit eens dezelfde uitleg gekregen in Amsterdam in de toiletten van het museumplein. Daar wordt ook zo'n glas gebruikt voor als je de grote boodschap gaat doen, van zodra je de deur sluit wat het glas mat. Had toen ook gevraagd wat er zou gebeuren als de stroom uitviel, en het blijft idd mat.

BTW het iw wel hilarisch als er dan iemand op de pot zit die zijn deur niet op slot doet, en dat dan niet door heeft :P :D
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Nils schreef:Heb ooit eens dezelfde uitleg gekregen in Amsterdam in de toiletten van het museumplein. Daar wordt ook zo'n glas gebruikt voor als je de grote boodschap gaat doen, van zodra je de deur sluit wat het glas mat. Had toen ook gevraagd wat er zou gebeuren als de stroom uitviel, en het blijft idd mat.

BTW het iw wel hilarisch als er dan iemand op de pot zit die zijn deur niet op slot doet, en dat dan niet door heeft :P :D
In België ondermeer te "testen" in Café Theatre te Gent (aan de opera) :)
Plaats reactie