Niet direct een vraagje over Belgische treinen maar over de ICE3 Amsterdam-Keulen (misschien dat er ook een Nederlandse of Duitse bestuurder meeleest).
Bij het passeren van de grens Nederland-Duitsland heb ik al vaak gemerkt dat de glazen wand achter de bestuurder ondoorzichtig wordt gemaakt voor enkele minuten.
Is daar iets dat niet mag gezien worden of heeft dit te maken met het passeren van de spanningssluis en het overschakelen van spanning ?
ICE 3
Adler
Het is heel simpel.
Omdat er wordt omgeschakeld tussen de 1500V= en 15000Kv~ wordt de hoofdschakelaar uitgezet om de spanningswisseling mogelijk te maken.
Door dat de hoofdschakelaar uit is valt ook de ruit uit.
Let maar goed op.
Zodra hij begint valt hij uit. En zodra er weer tractie gegeven kan worden wordt de ruit weer doorzichtig.
Het is heel simpel.
Omdat er wordt omgeschakeld tussen de 1500V= en 15000Kv~ wordt de hoofdschakelaar uitgezet om de spanningswisseling mogelijk te maken.
Door dat de hoofdschakelaar uit is valt ook de ruit uit.
Let maar goed op.
Zodra hij begint valt hij uit. En zodra er weer tractie gegeven kan worden wordt de ruit weer doorzichtig.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
idd die venster maakt men doorzichtig door polarisatie van het glas, men zet er dus een stroom op (er is geen menselijk gevaar
)
dus van moment dat er een spanningsomschakeling of een uitschakeling is (de ice spreekt dan leukweg tegen de bestuurder door steeds het woordje storing te zeggen in het duits) valt de stroom daar dus weg en kan je niets zien.
zover ik weet kan de bestuurder dit ook zelf doen door gewoon een knopke te bedienen zodat er niemand kan meekijken.

dus van moment dat er een spanningsomschakeling of een uitschakeling is (de ice spreekt dan leukweg tegen de bestuurder door steeds het woordje storing te zeggen in het duits) valt de stroom daar dus weg en kan je niets zien.
zover ik weet kan de bestuurder dit ook zelf doen door gewoon een knopke te bedienen zodat er niemand kan meekijken.
Heb ooit eens dezelfde uitleg gekregen in Amsterdam in de toiletten van het museumplein. Daar wordt ook zo'n glas gebruikt voor als je de grote boodschap gaat doen, van zodra je de deur sluit wat het glas mat. Had toen ook gevraagd wat er zou gebeuren als de stroom uitviel, en het blijft idd mat.
BTW het iw wel hilarisch als er dan iemand op de pot zit die zijn deur niet op slot doet, en dat dan niet door heeft

BTW het iw wel hilarisch als er dan iemand op de pot zit die zijn deur niet op slot doet, en dat dan niet door heeft


In België ondermeer te "testen" in Café Theatre te Gent (aan de opera)Nils schreef:Heb ooit eens dezelfde uitleg gekregen in Amsterdam in de toiletten van het museumplein. Daar wordt ook zo'n glas gebruikt voor als je de grote boodschap gaat doen, van zodra je de deur sluit wat het glas mat. Had toen ook gevraagd wat er zou gebeuren als de stroom uitviel, en het blijft idd mat.
BTW het iw wel hilarisch als er dan iemand op de pot zit die zijn deur niet op slot doet, en dat dan niet door heeft![]()
