Lijn 59 , Lijn 10 , Lijn 10/1

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
hh

Lijn 59 , Lijn 10 , Lijn 10/1

Bericht door hh »

Vandaag eens gaan kijken naar de spoorwegdriehoek in de maak in Zwijndrecht.

Een paar vraagjes van mijnen kant :
a) Heeft de vertakking Y Lijn 59 / Lijn 10 een eigen naam (zoals vertaking Aubry bv.) ?
b) Hier zie je op lijn 59 portieken van de bovenleiding zeer dicht bij elkaar staan. Nog een sterker voorbeeld ken ik op sommige plaatsen op HSL lijn 2 waar soms twee bovenleidingsmasten vlak na elkaar staan. Iemand een verklaring ?

Hier een aantal fotootjes (misschien wat klein, ik weet nog niet juist hoeveel kilobytes je hier kan posten).

Een eigenaardigheid (die ook te zien is aan de Oostelijke kant van de spoorwegdriehoeken van Aarschot en Visé) is dat het aftakkende spoor van lijn 10/1 een stukje parallel blijft lopen met lijn 10.
Ik vermoed dat men dit doet om lange goederentreinen te kunnen laten stilstaan op de aftakking en de wissels vrij te houden.
Bijlagen
Y Lijn 59 / Lijn 10 , rijdend richting Sint Niklaas
Y Lijn 59 / Lijn 10 , rijdend richting Sint Niklaas
Y Lijn 59 en Lijn 10 in Zwijndrecht. Lijkt wel een fluwelen krokodil. De 80 km/uur is voor de andere aansluiting 1 km verder tussen L 59 en 10/1 en is blijkbaar maar over 100 meter nodig, blijkbaar enkel de wissel zelf dus (reden ?).
Y Lijn 59 en Lijn 10 in Zwijndrecht. Lijkt wel een fluwelen krokodil. De 80 km/uur is voor de andere aansluiting 1 km verder tussen L 59 en 10/1 en is blijkbaar maar over 100 meter nodig, blijkbaar enkel de wissel zelf dus (reden ?).
Y 59 / 10, goederentrein met een aantal VTG-wagens
Y 59 / 10, goederentrein met een aantal VTG-wagens
DSCF1286_40p.jpg (31.7 KiB) 1294 keer bekeken
Links lijn 10/1 , rechts lijn 10. Men kijkt in Noordelijke richting (richting Waaslandhaven). Rechts in het groen een Antwerpse tram op de keerlus van Zwijndrecht.
Links lijn 10/1 , rechts lijn 10. Men kijkt in Noordelijke richting (richting Waaslandhaven). Rechts in het groen een Antwerpse tram op de keerlus van Zwijndrecht.
DSCF1289_40p.jpg (47.78 KiB) 1294 keer bekeken
Links lijn 10, rechts 10/1. Men kijkt in Zuidelijke richting (richting lijn 59). Er waren stevige buien geweest, de nevel stijgt op als het zonnetje terug is. Bij deze vertakking lopen de sporen van lijn 10/1 een stukje parallel met lijn 10, blijkbaar om
Links lijn 10, rechts 10/1. Men kijkt in Zuidelijke richting (richting lijn 59). Er waren stevige buien geweest, de nevel stijgt op als het zonnetje terug is. Bij deze vertakking lopen de sporen van lijn 10/1 een stukje parallel met lijn 10, blijkbaar om
Duikbril op lijn 59 gezien vanaf lijn 10/1.
Duikbril op lijn 59 gezien vanaf lijn 10/1.
DSCF1295_40p.jpg (44.1 KiB) 1294 keer bekeken
Beveiliging van lijn 10/1.
Beveiliging van lijn 10/1.
Links lijn 10/1, rechts lijn 59. Zicht in Oostelijke richting.
Links lijn 10/1, rechts lijn 59. Zicht in Oostelijke richting.
DSCF1297_40p.jpg (47.65 KiB) 1294 keer bekeken
Lijn 59 nabij kilometer 12.1 in Westelijke richting (richting Sint Niklaas). Einde tijdelijke snelheidsbeperking voor lijn 59.
Lijn 59 nabij kilometer 12.1 in Westelijke richting (richting Sint Niklaas). Einde tijdelijke snelheidsbeperking voor lijn 59.
Unimog werktrein op lijn 10/1. Zicht in NoordOostelijke richting (richting Waaslandhaven).
Unimog werktrein op lijn 10/1. Zicht in NoordOostelijke richting (richting Waaslandhaven).
DSCF1302_40p.jpg (43.52 KiB) 1294 keer bekeken
7724 rijdt naar lijn 10 (komende van Antwerpen).
7724 rijdt naar lijn 10 (komende van Antwerpen).
Steven

Re: Lijn 59 , Lijn 10 , Lijn 10/1

Bericht door Steven »

hh schreef:Vandaag eens gaan kijken naar de spoorwegdriehoek in de maak in Zwijndrecht.

Een paar vraagjes van mijnen kant :
a) Heeft de vertakking Y Lijn 59 / Lijn 10 een eigen naam (zoals vertaking Aubry bv.) ?
b) Hier zie je op lijn 59 portieken van de bovenleiding zeer dicht bij elkaar staan. Nog een sterker voorbeeld ken ik op sommige plaatsen op HSL lijn 2 waar soms twee bovenleidingsmasten vlak na elkaar staan. Iemand een verklaring ?

Hier een aantal fotootjes (misschien wat klein, ik weet nog niet juist hoeveel kilobytes je hier kan posten).

Een eigenaardigheid (die ook te zien is aan de Oostelijke kant van de spoorwegdriehoeken van Aarschot en Visé) is dat het aftakkende spoor van lijn 10/1 een stukje parallel blijft lopen met lijn 10.
Ik vermoed dat men dit doet om lange goederentreinen te kunnen laten stilstaan op de aftakking en de wissels vrij te houden.
elke vertaking heeft een naam, meestal naar de lokale plaats genoemd, kan een wijk, gemeentenaam zijn bijvoorbeeld
de plaatsing van bovenleidingspalen op een vertaking heeft meestal te maken met hoe de verschillende rijdraden moeten lopen, niets meer of minder dan dat he :-)
hoe men de sporen legt heeft ook te maken met de beschikbare grond, de snelheid van de wissels die men wil plaatsen, ....
hh

Bericht door hh »

Wat ik me ook afvraag :

Vroeger mochten er geen goederentreinen door de Kennedytunnel op L59 rijden (?? wegens te sterke helling ?? ), nu mag het wel ...
Steven

Bericht door Steven »

ik heb daar nooit een verbod op geweten, ik heb er in 2000 met meerdere goederentreinen door gereden en voordien gebeurde dat ook al, er is een gewichtsbeperking dat is al :-)
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Waarschijnlijk omdat die wissel geen wisselstellergrendel heeft.
Plaats reactie