Taurus op hol geslagen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Adler

Taurus op hol geslagen

Bericht door Adler »

In de laatste Eisenbahn Kurier van augustus staat volgend merkwaardig bericht:

Op 18 mei 2007 is in het grensstation Tarvisio Boscoverde de GySEV lok 1116.062 door een fout rangeermaneuver beginnen voortbollen zonder bestuurder.
Na 15 km had de spooklok al een snelheid van 157 km/h bereikt !
In een bocht is hij dan ontspoord en in een woud bij Villach gestort, en na 150m tot stilstand gekomen.
De lok is zeer zwaar beschadigd.

Een EK-lezer heeft toevallig de voorbijrazende lok kunnen fotograferen met neergelaten pantos.
Bijlagen
Taurus 1116.062 in beter tijden
Laatst gewijzigd door Adler op 21 jul 2007, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

mmm raar en ik die dacht da alle moderne locs voorzien waren van een zelfde type veiligheid tegen het wegrollen. onze 13 zijn parkeerrem kom automatisch in dienst op het moment je hem buiten dienst zet. als de keerkruk afstaat en de loc zou beginnen rollen tijdens hij in dienst staat zal hij ook automatisch remmen. om maar twee voorbeeldjes te geven van wat er aanwezig is. als deze loc gewoon al tijdje aan de kant stond in een vorming dan hebben ze toch onvoldoende maatregelen getroffen in die vorming om het weglopen van materieel tegen te gaan?
13'erke

Bericht door 13'erke »

Toen ik verleden jaar op vakantie was in Oostenrijk hadden ze hetzelfde voor, weliswaar met een wagon. Door windstoten was deze op hol geslagen, uiteindelijk door een paar wissels om te gooien is de kar tegen een stootblok tot stilstand gekomen.
5307

Bericht door 5307 »

hahaha!

de nieuwe goede technologie hé????

leve de oude bakken die ze nu allemaal op pensioen sturen!!!

de kans dat daar iets mis mee was is veeeeel kleiner dan met die 'nieuwe', 'goede', elektronica-technologie...

sorry, dit moest er eventjes uit :wink:
dentheo

Re: Taurus op hol geslagen

Bericht door dentheo »

Adler schreef:In de laatste Eisenbahn Kurier van augustus staat volgend merkwaardig bericht:

Op 18 mei 2007 is in het grensstation Tarvisio Boscoverde de GySEV lok 1116.062 door een fout rangeermaneuver beginnen voortbollen zonder bestuurder.
Na 15 km had de spooklok al een snelheid van 157 km/h bereikt !
In een bocht is hij dan ontspoord en in een woud bij Villach gestort, en na 150m tot stilstand gekomen.
De lok is zeer zwaar beschadigd.

Een EK-lezer heeft toevallig de voorbijrazende lok kunnen fotograferen met neergelaten pantos.
Deze lok heeft tweede panto op en de loslopende lok was dacht ik zonder trein.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Description:
Adler

Re: Taurus op hol geslagen

Bericht door Adler »

dentheo schreef: Deze lok heeft tweede panto op en de loslopende lok was dacht ik zonder trein.
Voor alle duidelijkheid, de foto hier is een foto van de lok lang voor het ongeval.
De foto's van het ongeval staan in Eisenbahn Kurier 8/2007. Daar staat onder andere een foto van de voorbijrijdende lok met neergelaten panto's en zonneblenden.
Ik heb nog wat gezocht op internet en het ongeval zou blijkbaar te wijten zijn doordat in dit grensstation tussen Italië en Oostenrijk de lok een stukje moet verplaatst worden om van 3kV DC op 15 kV AC te komen en men er vanuit ging dat er een bestuurder in de lok zat bij dit maneuver wat dus niet het geval was.
Plaats reactie