In de laatste Eisenbahn Kurier van augustus staat volgend merkwaardig bericht:
Op 18 mei 2007 is in het grensstation Tarvisio Boscoverde de GySEV lok 1116.062 door een fout rangeermaneuver beginnen voortbollen zonder bestuurder.
Na 15 km had de spooklok al een snelheid van 157 km/h bereikt !
In een bocht is hij dan ontspoord en in een woud bij Villach gestort, en na 150m tot stilstand gekomen.
De lok is zeer zwaar beschadigd.
Een EK-lezer heeft toevallig de voorbijrazende lok kunnen fotograferen met neergelaten pantos.
Taurus op hol geslagen
mmm raar en ik die dacht da alle moderne locs voorzien waren van een zelfde type veiligheid tegen het wegrollen. onze 13 zijn parkeerrem kom automatisch in dienst op het moment je hem buiten dienst zet. als de keerkruk afstaat en de loc zou beginnen rollen tijdens hij in dienst staat zal hij ook automatisch remmen. om maar twee voorbeeldjes te geven van wat er aanwezig is. als deze loc gewoon al tijdje aan de kant stond in een vorming dan hebben ze toch onvoldoende maatregelen getroffen in die vorming om het weglopen van materieel tegen te gaan?
Re: Taurus op hol geslagen
Deze lok heeft tweede panto op en de loslopende lok was dacht ik zonder trein.Adler schreef:In de laatste Eisenbahn Kurier van augustus staat volgend merkwaardig bericht:
Op 18 mei 2007 is in het grensstation Tarvisio Boscoverde de GySEV lok 1116.062 door een fout rangeermaneuver beginnen voortbollen zonder bestuurder.
Na 15 km had de spooklok al een snelheid van 157 km/h bereikt !
In een bocht is hij dan ontspoord en in een woud bij Villach gestort, en na 150m tot stilstand gekomen.
De lok is zeer zwaar beschadigd.
Een EK-lezer heeft toevallig de voorbijrazende lok kunnen fotograferen met neergelaten pantos.
Re: Taurus op hol geslagen
Voor alle duidelijkheid, de foto hier is een foto van de lok lang voor het ongeval.dentheo schreef: Deze lok heeft tweede panto op en de loslopende lok was dacht ik zonder trein.
De foto's van het ongeval staan in Eisenbahn Kurier 8/2007. Daar staat onder andere een foto van de voorbijrijdende lok met neergelaten panto's en zonneblenden.
Ik heb nog wat gezocht op internet en het ongeval zou blijkbaar te wijten zijn doordat in dit grensstation tussen Italië en Oostenrijk de lok een stukje moet verplaatst worden om van 3kV DC op 15 kV AC te komen en men er vanuit ging dat er een bestuurder in de lok zat bij dit maneuver wat dus niet het geval was.