In Zwitserland zijn op donderdag 12/7 de eerste testritten gedaan met de tweede generatie Cisalpino kantelbaktreinen (ETR 610 of Cisalpino Due).
Deze treinen hebben een hydraulisch kantelbakmechanisme en worden gebouwd door Alstom Italië (vroegere FIAT).
Ze zijn toegelaten in Italië, Zwitserland en Duitsland, hebben een vermogen van 5500 kW en een Vmax van 250 km/h.
Twee stellen kunnen gekoppeld worden tot een trein met 14 wagens.
Cisalpino zal tot einde 2008 14 van deze treinen bekomen.
Iedereen die ooit een rit heeft gemaakt met de eerste generatie Cisalpino (ETR 470) zal kunnen bevestigen hoe fantastisch het is met zo een trein door de Alpen te rijden.
Spijtig genoeg komen ze niet meer naar Stuttgart. Ze worden ook al wat ouder en door de vele technische problemen zijn ze niet meer toegelaten in Duitsland.
Ze komen wel nog in Zwitserland.
Cisalpino Due
Voor foto's zie http://www.lok-report.de/news/news_europa_schweiz.html
Dit zou ideaal materieel zijn voor Brussel - Straatsburg - Basel - ...
Helaas is de kans klein dat de SNCF dit materieel ooit zal toelaten, gezien de Franse afkeer van kantelbakmaterieel.
Dit zou ideaal materieel zijn voor Brussel - Straatsburg - Basel - ...
Helaas is de kans klein dat de SNCF dit materieel ooit zal toelaten, gezien de Franse afkeer van kantelbakmaterieel.
Een paar dagen terug las ik in "Der Bund" (de gazet van Bern, zeg maar) een interview met de baas van Cisalpino.FLV-FGSP schreef:Voor foto's zie http://www.lok-report.de/news/news_europa_schweiz.html
Dit zou ideaal materieel zijn voor Brussel - Straatsburg - Basel - ...
Helaas is de kans klein dat de SNCF dit materieel ooit zal toelaten, gezien de Franse afkeer van kantelbakmaterieel.
Deze ziet in een uitbreiding naar Frankrijk wel zitten. En tot België rijden zit er mischien ook wel in, ik heb dat ooit op een door Cisalpino gepubliceerd kaartje waarop het toekomstige net uitgetekend stond een lijn Milaan - Brussel via Bern, Basel, Straatsburg in luxemburg gezien.
Volgens mij komen de draaistellen nochtans van Althom. Dus die houding zal binnenkort veranderen....FLV-FGSP schreef:Voor foto's zie http://www.lok-report.de/news/news_europa_schweiz.html
Dit zou ideaal materieel zijn voor Brussel - Straatsburg - Basel - ...
Helaas is de kans klein dat de SNCF dit materieel ooit zal toelaten, gezien de Franse afkeer van kantelbakmaterieel.
Eerst SIG Nehausen Switserland toen verkocht Fiat (Fiastrato ofzo) en toen verder verkocht Alsthom. Nog wel altijd uit fabriek in Neuhausen aan de Rheinfall..