Reeks 1801-1860
Het EBA (Eisenbahn Bundesamt) is geen gewone 'firma' maar valt rechtstreeks onder het Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung.
Het heeft 16 vestigingen verdeeld over gans Duitsland met hoofdkwartier in Bonn. Het controleert 30 bedrijven van spoorwegmaterieel en 5 infrastruktuurondernemingen. In totaal werken er ongeveer 1000 mensen.
Ook in ons land is een afdeling van het ministerie: Directoraat-Generaal Vervoer te Land die valt onder de FOD Mobiliteit en Vervoer, die verantwoordelijk is voor de veiligheid van het spoorwegvervoer.
Het heeft 16 vestigingen verdeeld over gans Duitsland met hoofdkwartier in Bonn. Het controleert 30 bedrijven van spoorwegmaterieel en 5 infrastruktuurondernemingen. In totaal werken er ongeveer 1000 mensen.
Ook in ons land is een afdeling van het ministerie: Directoraat-Generaal Vervoer te Land die valt onder de FOD Mobiliteit en Vervoer, die verantwoordelijk is voor de veiligheid van het spoorwegvervoer.
211 miljoen euro ???Shrek schreef:ik heb ergens gelezen dat de reeks 18 "maar" 211 miljoen € zou kosten, de reeks 13 kostte 10 jaar geleden 223 miljoen.
zit ik ergens met een foute bron of gaan ze echt goedkoper zijn?
Ik weet niet waar je aan dat bedrag komt.
Een Oostenrijkse Taurus kost 2,6 miljoen euro.
Ik heb een prijs gevonden van 4,5 miljoen euro voor de nieuwe 18 ( dus bijna het dubbele van een Taurus).
Er zijn er 60 besteld, dat zou dus 270 miljoen euro zijn.
Laatst gewijzigd door Adler op 22 jul 2007, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reeks 13 een prototype reeks ? Ik weet niet precies wat je daar mee bedoelt.Steven schreef:idd normaal zou de reeks 18 goedkoper moeten zijn dan de reeks 13, reeks 13 is een prototype reeks 18 niet echt vandaar al 1 reden die zeker tot een lagere prijs kan zorgen
Het lijkt me eerder dat de NMBS als proefkonijn is gebruikt om alle problemen met de 13 te vinden als ik denk aan al de problemen die er zijn geweest in het begin.
de reeks 13 is op maat gemaakt voor de nmbs, enkel de cfl heeft er ook een klein deeltje aan meegedaan maar verder niets, is een compleet nieuw machien geweest. ok de reeks 19 (de herbouwde 21) heeft proeven gedaan om de 13 te ontwerpen, maar veel heeft da precies ni opgebracht heAdler schreef:Reeks 13 een prototype reeks ? Ik weet niet precies wat je daar mee bedoelt.Steven schreef:idd normaal zou de reeks 18 goedkoper moeten zijn dan de reeks 13, reeks 13 is een prototype reeks 18 niet echt vandaar al 1 reden die zeker tot een lagere prijs kan zorgen
Het lijkt me eerder dat de NMBS als proefkonijn is gebruikt om alle problemen met de 13 te vinden als ik denk aan al de problemen die er zijn geweest in het begin.

in vergelijking daarmee is de eurosprinter van siemens een bandwerkmachientje, ook al zal de reeks 18 niet dezelfde neus hebben als de allereerste eurosprinter.
Grote familie héSteven schreef:in zeker zin is hij een beetje familie van de astride maar das eigenlijk een groot woord.Dietrich schreef:Ik dacht hier eens gelezen te hebben dat de 13 gebaseerd was op een redelijk courant type loc die ook elders gebruikt worden, maar die voor de NMBS te zwaar zijn aangepast...

T13 kostte 150 miljoen BEF per stuk. (9 miljard BEF voor 60 locs)Shrek schreef:ik heb ergens gelezen dat de reeks 18 "maar" 211 miljoen € zou kosten, de reeks 13 kostte 10 jaar geleden 223 miljoen.
zit ik ergens met een foute bron of gaan ze echt goedkoper zijn?
over de prijzen van T18 circuleren verschillende cijfers. Deze verschillende cijfers hebben te maken met de 'naakte prijs' en de prijs inclusief 'bijkomende uitrusting' (oa verschillende nationale veiligheidssystemen, welke zo'n €200.000 à €300.000 per systeem & per loc zouden kosten).
prijzen van locs zijn de afgelopen 10-15 jaar enorm gedaalt. vandaar ook modulariteit en vereenvoudiging, anders is het niet meer mogelijk om nog loks te bouwen voor concurrerende prijzen. En meer commerciele klanten betekent dat er goedkoop gelevert moet worden, in tijd van monopolie van de staatsbanen was dit niet prioriteit nummer 1.
fraaie handgeklopte koppen hebben daarom wel plaats moeten maken voor eenvoudige platten vlakken...
fraaie handgeklopte koppen hebben daarom wel plaats moeten maken voor eenvoudige platten vlakken...
Er zijn wel uitzonderingen, de kop van een Taurus kan je moeilijk plat noemen maar is juist zeer fraai rond.ziemon schreef: fraaie handgeklopte koppen hebben daarom wel plaats moeten maken voor eenvoudige platten vlakken...
Ik heb het dan wel over de oorspronkelijke Oostenrijkse Taurus en niet over de toekomstige 18 want die heeft een andere plattere kop die ik persoonlijk veel minder mooi vind.