Afschaffing 2 IC's tussen Brussel en Amsterdam

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

Maar dat overstappen gaat dan op een IR ipv een IC. Die IC zou dan pas stoppen in Antwerpen. Die IR stopt op elk klein stationetje tussen Roosendaal en Antwerpen. Ik denk dat een IC die verloren tijd met de locwissel makkelijk goed kan maken door veel minder te stoppen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

FlyingDutchman schreef:Maar dat overstappen gaat dan op een IR ipv een IC. Die IC zou dan pas stoppen in Antwerpen. Die IR stopt op elk klein stationetje tussen Roosendaal en Antwerpen. Ik denk dat een IC die verloren tijd met de locwissel makkelijk goed kan maken door veel minder te stoppen.
De varkensneus die de benelux vervangt is niet de IR, maar wel een extra die in de dienstregeling van de Benelux rijdt. Dit kan makkelijk aangezien die blijkbaar altijd onder Antwerpen door mogen. Indien Nederland ook vervanger stelt aan zelfde perron kan overstappen vlot.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

In vele gevallen staat de benelux naar Nederland trouwens bijna 10 minuten stil in Roosendaal. De dienstregeling is blijkbaar ruim berekend.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

SteC schreef:In vele gevallen staat de benelux naar Nederland trouwens bijna 10 minuten stil in Roosendaal. De dienstregeling is blijkbaar ruim berekend.
In Roosendaal is normaal maar 3 minuten voorzien voor de treinen naar Amsterdam en zelfs maar 2 minuten voor de treinen naar Brussel.
Daniël

Bericht door Daniël »

SteC schreef:In vele gevallen staat de benelux naar Nederland trouwens bijna 10 minuten stil in Roosendaal. De dienstregeling is blijkbaar ruim berekend.
Dit lijkt met het tegenwoordig ook doordeweeks via Antwerpen Centraal rijden te maken te hebben.
Hier wordt volgens de NMBS-website om .33 vertrokken, waar dit in de oude situatie doordeweeks om .31 uit Berchem was. Mogelijk dat hier enige rijtijdwinst optreedt, waardoor de trein eerder de grens over is. Aangezien in Nederland de dienstregeling ongewijzigd gebleven is, levert dit een lange stilstand op.

Overigens lijkt de rijtijd van de benelux naar Brussel enigzins ingekort tussen Dordrecht en Roosendaal sinds op 9 juli enkele wijzigingen in de Nederlandse dienstregeling doorgevoerd werden. De vertrekstaten en de treinaanwijzers komen echter niet met elkaar overeen: volgens eerstgenoemde wordt nog altijd om .38 vetrokken, de treinaanwijzers hebben het over .39...
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Daniël schreef:
SteC schreef:In vele gevallen staat de benelux naar Nederland trouwens bijna 10 minuten stil in Roosendaal. De dienstregeling is blijkbaar ruim berekend.
Dit lijkt met het tegenwoordig ook doordeweeks via Antwerpen Centraal rijden te maken te hebben.
Hier wordt volgens de NMBS-website om .33 vertrokken, waar dit in de oude situatie doordeweeks om .31 uit Berchem was. Mogelijk dat hier enige rijtijdwinst optreedt, waardoor de trein eerder de grens over is.
Sinds de benelux door de tunnel in Antwerpen rijdt, is er heel veelk buffertijd ontstaan. De kale rijtijd (zonder buffer) Roosendaal - Antwerpen-Centraal is nu 21 minuten, terwijl er op werkdagen 24 voorzien is en in het weekend 26 minuten. In het weekend staat de Benelux bovendien nog net zo lang stil in Antwerpen-Centraal, alhoewel er niet meer moet worden kopgemaakt.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
Daniël schreef:
SteC schreef:In vele gevallen staat de benelux naar Nederland trouwens bijna 10 minuten stil in Roosendaal. De dienstregeling is blijkbaar ruim berekend.
Dit lijkt met het tegenwoordig ook doordeweeks via Antwerpen Centraal rijden te maken te hebben.


Groetjes,
Rian
Vandaag volgens nederlandse bron proefritten met "zuurstok" benelux en Traxx in Nederland. Licht aan het eind van de tunnel ?

theo
Daniël

Bericht door Daniël »

En ondertussen weinig verrassend meer: trein 639 is vanmiddag gestrand bij Amsterdam Lelylaan met technische problemen, gisteren stond het materieel voor de 628 nog op Rotterdam Centraal toen dit allang in België had moeten zijn.

Het defect van vandaag ontregelde het overige treinverkeer aanzienlijk, de binnenlandse IC 2465 die er vlak achter zit kwam bv. met een half uur vertraging in Den Haag aan.
ronny
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Bericht door ronny »

dentheo schreef: Vandaag volgens nederlandse bron proefritten met "zuurstok" benelux en Traxx in Nederland. Licht aan het eind van de tunnel ?

theo
De affiches zijn ondertussen aangepast. De afschaffing blijft tot december.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

ronny schreef:
dentheo schreef: Vandaag volgens nederlandse bron proefritten met "zuurstok" benelux en Traxx in Nederland. Licht aan het eind van de tunnel ?

theo
De affiches zijn ondertussen aangepast. De afschaffing blijft tot december.
Klopt, stond ook op teletekst Nederland.

Wat ik gek vind is dat het dus één lok is die per dag één retourtje rijdt en die dan nog in Amsterdam blijft....Gaan ze die daar extra verplegen ???
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

je krijgt gewoon een verschuiving hoor, je gebruikt een trein minder, doordat er een volledige slag overgeslagen is. daardoor zal er 1 trein ipv 50 minuten aan de kant staan dan ineens 1u50 minuten aan de kant staan, nadien schuift al de rest evenredig door he :-)
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

vandaag den benelux van 14u33 met 1 sprinter gedaan is dat normaal gezien ni die ic trein die afgeschaft werd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

14.33?? vanwaar mag dat dan wel zijn? dat zal richting brusse dan zijn waarschijnlijk?
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

nene stond duidelijk op amsterdam centraal op den +1 (antwerpen centraal) want ik dacht van da kan ni en toch was het zo
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja 14.33 in antwerpen, da wil dus zeggen 13.40 in brussel zuid en dan was dat idd bedoeld als vervanging van trein 613, een sprinter mag tot roosendaal, daar zal er een aansluitende trein geweest zijn
vanuit brussel zuid kan je de 4513 nemen tot antwerpen.
Plaats reactie