SNCF maakt kruis over TGV Lacroix..

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

SNCF maakt kruis over TGV Lacroix..

Bericht door msts.be »

Uit de laatste La Vie Du Rail :
LVDR schreef: On en parle..
La SNCF fait une croix sur les Lacroix
Les rames Lacroix ont à peine fait leur apparition que la SNCF va changer de design.On aurait pu s'attendre, pour les nouveaux TGV2N de nouvelle génération (TGV2N NG) recemment commandées (55 en ferme et 40 en option), à un design de type Lacroix. Il n'en sera rien, même si le successeur n'est pas encore connu.Quant au parc existant de rames à un niveau, les 49 rames rénovées selon Christian Lacroix seront sans suite.Ce n'est ni une question de goût ni une question de couleur.Mais plutôt de conception (les matériaux entrent en vibration) et de complexité de maintenance.Exemple: la nécessité de bien raccorder les motifs fait du renouvellement partiel de la moquette un casse-tête..
Zoals er te lezen staat krijgen de 49 gemoderniseerde TGV Réseau-stellen geen vervolg.Het probleem ligt niet bij de kleur of smaak, maar wel een algemene conceptiefout: sommige materialen durven te gaan trillen bij 320 km/u, wat niet echt het comfort bevordert..

Normaal gezien moesten de TGV Duplex "Dasy" (= Duplex maar met IGBT's ipv GTO's, heeft dus dezelfde uitrusting als de POS min de 15kV mogelijkheid) af fabriek met het "Lacroix"-interieur uitgerust zijn, maar dat gaat dus niet door.De eveneens nog te renoveren stellen (TGV-R voor België en Italië en 3/4 van de Atlantique stellen, 1/4 is al gerenoveerd) krijgen dus een ander interieur.

Voor wie de mogelijkheden met de wedstrijd toendertijd nog eens wil bekijken is er deze site hier.Voor mij was Lacroix het beste voorstel, Recaro neigt naar Corail Téoz in 2de klasse en ook Kenzo kan niet overtuigen bij mij..

Wie weet komt er weer een nieuwe wedstrijd en krijgen we weer 3 andere interieurvoorstellen.Om op de voet te volgen dus..
TMTHALYS

Bericht door TMTHALYS »

Toen ik 2 maand geleden in de werkplaats van Le Landy was heb ik gezien dat er heel veel defecte zetels en andere onderdelen van de "Lacroix" TGV's te vinden waren.
De collega van de SNCF gaf toe dat de kwaliteit van de vernieuwe stellen beneden alle peil was. Meest voorkomend was het afbreken van de zetels op hun centrale punt. Ook de kwaliteit van de vloerbekleding voldeed niet. Kortom: Toen reeds sprak men van een fiasco.
Nu is dit geen alleenstaand feit want hetzelfde heeft E* voor sedert de "Newlook" à la Philippe Stark. De eerste vernieuwde stellen zien er ook al weer uitgeleefd uit. In North Pole kan men amper de herstellingen bijhouden.
Men kan alleen maar besluiten dat het spreekwoord "schoenmaker blijf bij uw leest" meer dan ooit waar is. Een hippe modeontwerper komt heel veel tekort als het op ontwerpen van een treininterieur aankomt en laat het beter over aan echte specialisten zoals Enthoven en partners die er wel in slagen om mooie en vooral robuuste interieurs te ontwerpen voor treinen en metrostellen.
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

De buitenkant van die TGV Lacroix vond ik anders wel zeer mooi om te zien, ik hoop dat dit wel zo blijft...
tgv

Bericht door tgv »

amai, dat is jammer om te horen :o
ik vond het interieur gemaakt door lacroix echt zeer geslaagd!
het is vooral zeer fris, wat niet het geval is met het huidig interieur van de tgv's

kunnen ze niet gewoon het concept van lacroix behouden, maar gewoon met andere materialen?
Plaats reactie