Het is niet de schuld van de NMBS
Steven, ik ben het hier toch niet helemaal met u eens.
Ik breng relatief veel tijd door op perrons en ik heb al gemerkt uit de commentaar van wachtende reizigers dat een dergelijke mededeling bij zeer veel reizigers inderdaad de indruk opwekt van een afwijzing van de verantwoordelijkheid.
Men moet toch eens bezien wat het doel is om een reden mee te delen van een vertraging. Dit doel is in de meeste gevallen louter psychologisch. Ik bedoel daarmee het volgende: of je nu als wachtende reiziger al dan niet de reden weet van een vertraging, je kan daarmee toch niets veranderen aan het feit dat je x minuten moet wachten op je trein. Door een reden mee te delen, kan je de vertraging wel een stuk "aanvaardbaarder" maken voor de wachtenden. Dan zeggen: "de vertraging is opgelopen op het buitenlandse net" is psychologisch zowat het slechtste wat je kan doen denk ik. Ook al is het technisch gezien misschien correct, je geeft toch de indruk: 'het is onze zaak niet, ga bij een ander klagen'. Ik denk dat men in zo een geval dan nog beter geen reden zou geven.
Dit is niet de fout van de omroepers want zij lezen ook maar af wat hun wordt doorgegeven door Infrabel. Infrabel is op de eerste plaats een bedrijf van ingenieurs en technici en ik begrijp dus ook dat het niet hun eerste zorg is om goed over te komen bij de reizigers.
Het is de NMBS die zou moeten zorgen dat de technische medelingen van Infrabel op een goede manier 'vertaald' worden naar de reizigers toe.
Op het gebied van mededelingen in de trein is er de laatste jaren al enorm veel verbeterd, maar wat betreft de medelingen in de stations kan er nog heel wat verbeterd worden denk ik.
Het zou niet slecht zijn als de communicatie specialisten van de NMBS af en toe eens wat tijd zouden doorbrengen tussen het wachtende 'volk' op een perron denk ik.
Dit is mijn (sorry, lange) standpunt hierover.
Ik breng relatief veel tijd door op perrons en ik heb al gemerkt uit de commentaar van wachtende reizigers dat een dergelijke mededeling bij zeer veel reizigers inderdaad de indruk opwekt van een afwijzing van de verantwoordelijkheid.
Men moet toch eens bezien wat het doel is om een reden mee te delen van een vertraging. Dit doel is in de meeste gevallen louter psychologisch. Ik bedoel daarmee het volgende: of je nu als wachtende reiziger al dan niet de reden weet van een vertraging, je kan daarmee toch niets veranderen aan het feit dat je x minuten moet wachten op je trein. Door een reden mee te delen, kan je de vertraging wel een stuk "aanvaardbaarder" maken voor de wachtenden. Dan zeggen: "de vertraging is opgelopen op het buitenlandse net" is psychologisch zowat het slechtste wat je kan doen denk ik. Ook al is het technisch gezien misschien correct, je geeft toch de indruk: 'het is onze zaak niet, ga bij een ander klagen'. Ik denk dat men in zo een geval dan nog beter geen reden zou geven.
Dit is niet de fout van de omroepers want zij lezen ook maar af wat hun wordt doorgegeven door Infrabel. Infrabel is op de eerste plaats een bedrijf van ingenieurs en technici en ik begrijp dus ook dat het niet hun eerste zorg is om goed over te komen bij de reizigers.
Het is de NMBS die zou moeten zorgen dat de technische medelingen van Infrabel op een goede manier 'vertaald' worden naar de reizigers toe.
Op het gebied van mededelingen in de trein is er de laatste jaren al enorm veel verbeterd, maar wat betreft de medelingen in de stations kan er nog heel wat verbeterd worden denk ik.
Het zou niet slecht zijn als de communicatie specialisten van de NMBS af en toe eens wat tijd zouden doorbrengen tussen het wachtende 'volk' op een perron denk ik.
Dit is mijn (sorry, lange) standpunt hierover.
tja en toch luisteren de mensen zelden goed naar wat omgeroepen is hoor. niet de eerste keer dat ik bij een spoorverandering grote groepen zie die gewoon blijven staan, mensen die op een verkeerd treindeel zitten (schering en inslag in Namur bij het splitsen van de IC M), zoals bij een beperking van de benelux tot brussel noord (wat toch geregeld gebeurd) zie je nog veel mensen gewoon blijven wachten op de volgende ipv de aangeduide trein tot brussel noord te nemen alwaar hun aansluiting verzekerd is (deze mededeling doet men dan meestal 2 a 3 keer in vier talen), als niet reiziger zie je op dat moment totaal anders aan tegen de reactie en het is niet de eerste keer dat ik dan tegen mensen zeg dat ze moeten maken daar of daar te zijn willen ze hun aansluiting (trein) niet missen. dan denk je alles al gezien en gehoord te hebben? mensen staan uren op gele affiches te kijken voor een spoorwijziging??? (je lacht misschien maar is al meermaals voorgevallen) ze denken precies alsof die spoornummers zichzelf aanpassen op die dingen terwijl ze er staan op te kijken. misschien is het wel de toekomst zoals in Namur daar zijn de affiches al 2 jaar niet meer (door de werkzaamheden en de snel wijzigende sporen) voorzien van spoornummers. Een massa mensen is gewoon iets heel aardig en meestal heeeeeeeeel sloom in reactie (of die dan juist is, is nog een andere vraag). Juiste info is dan zeker belangrijk dat zal je me nooit horen tegenspreken, daar gebeuren ook wel geregeld is fouten in.
Ik denk dat je moet een onderscheid maken tussen mensen die slechts sporadisch de trein nemen en het allemaal nog niet zo goed kennen hoe alles in mekaar zit en mensen die alle dagen de trein nemen naar hun werk.Steven schreef:tja en toch luisteren de mensen zelden goed naar wat omgeroepen is hoor. .
Uit eigen ervaring weet ik dat die laatste groep over het algemeen wel heel goed luistert naar de mededelingen en dikwijls maar een half woord nodig heeft om te weten dat er een spoorverandering is bv.
tja zolang ze alleen staan wel, maar eens die in groep zijn, staan die het meestal zodanig uit te leggen tegen elkaar (een werkdag zet zich al eens door op de trein blijkbaar) dat ze niet eens gehoord hebben dat er iets afgeroepen werd dat voor hen van belang was. hiermee wil ik gewoon maar duidelijk maken dat ongeacht welke soort reiziger je bent. je evengoed slachtoffer kan zijn van het slecht luisteren naar wat omgeroepen werd.
Zomaar een idee: zou het niet handig zijn ?Adler schreef:Ik denk dat je moet een onderscheid maken tussen mensen die slechts sporadisch de trein nemen en het allemaal nog niet zo goed kennen hoe alles in mekaar zit en mensen die alle dagen de trein nemen naar hun werk.Steven schreef:tja en toch luisteren de mensen zelden goed naar wat omgeroepen is hoor. .
Uit eigen ervaring weet ik dat die laatste groep over het algemeen wel heel goed luistert naar de mededelingen en dikwijls maar een half woord nodig heeft om te weten dat er een spoorverandering is bv.
1) om te laten roepen door mensen met een scherpere stem , bv. meeste dames
2) op het einde van een lang verhaal even het belangrijkste te herhalen ??? De meeste mensen missen altijd het eerste stuk. Zoals telefonistes die eerst de firmanaam zeggen en dan goede morgen, weet je bijna nooit bij welke firma je bent.
De verstaanbaarheid hangt ook veel af van de akoestiek van het station zelf. In Antwerpen-Centraal bv. zijn sommige omroepers zeer goed verstaanbaar en andere compleet onverstaanbaar door de vele echo's in de grote hal.dentheo schreef:Zomaar een idee: zou het niet handig zijn ?
1) om te laten roepen door mensen met een scherpere stem , bv. meeste dames
2) op het einde van een lang verhaal even het belangrijkste te herhalen ??? De meeste mensen missen altijd het eerste stuk. Zoals telefonistes die eerst de firmanaam zeggen en dan goede morgen, weet je bijna nooit bij welke firma je bent.
Inderdaad bovenaan is het erg, al jaren. Daar heeft men het willen doen met enkele grote luidsprekers.Adler schreef:De verstaanbaarheid hangt ook veel af van de akoestiek van het station zelf. In Antwerpen-Centraal bv. zijn sommige omroepers zeer goed verstaanbaar en andere compleet onverstaanbaar door de vele echo's in de grote hal.dentheo schreef:Zomaar een idee: zou het niet handig zijn ?
1) om te laten roepen door mensen met een scherpere stem , bv. meeste dames
2) op het einde van een lang verhaal even het belangrijkste te herhalen ??? De meeste mensen missen altijd het eerste stuk. Zoals telefonistes die eerst de firmanaam zeggen en dan goede morgen, weet je bijna nooit bij welke firma je bent.
Beneden is nu gekozen voor meerdere kleintjes, die geven direkt een iets scherper geluid.
In Berchem zit er een man tussen die waarschijnlijk een mooie bas heeft maar bij het omroepen bijna onverstaanbaar is.... Hoort men dat zelf niet ? De onderchef loopt toch dikwijls op het perron ???
In gent st pieters heb ik daar niet veel last van.
Als een trein een vertraging van minimum 10min heeft zeggen de meeste ook de reden erbij
BV trein X heeft 10 min vertraginging door een sein storing
of trein A heeft 10min vertraging door een defecte locomotief.
wat je tijdens de (warme hete?!?!) zomermaanden hoord is dat inde week de ICK die smorgens doorgetrokken is naar blankenberge is dat word omgeroepen
BV dames en heren door een overbezeting van de IC trein naar knokke en blankenberge moeten de mensen richting brugge en blankenberge de IC trein op het spoor 11 nemen die 5min eerder vertrekt.
dus ik heb helemaal geen klachten over de omroepers in gent st pieters
Als een trein een vertraging van minimum 10min heeft zeggen de meeste ook de reden erbij
BV trein X heeft 10 min vertraginging door een sein storing
of trein A heeft 10min vertraging door een defecte locomotief.
wat je tijdens de (warme hete?!?!) zomermaanden hoord is dat inde week de ICK die smorgens doorgetrokken is naar blankenberge is dat word omgeroepen
BV dames en heren door een overbezeting van de IC trein naar knokke en blankenberge moeten de mensen richting brugge en blankenberge de IC trein op het spoor 11 nemen die 5min eerder vertrekt.
dus ik heb helemaal geen klachten over de omroepers in gent st pieters
"Vertraging ten laste van buitenlandse netten" is een standaard rechtvaardiging in ons programma. Vaak weten we zelf amper wat de reden is van die vertraging. Je kan natuurlijk altijd eens bellen naar de verkeersleiding van Roosendaal en dat toevoegen in het dossiertje, maar het programma is niet echt gebruiksvriendelijk genoeg om die informatie dan in te voeren en er terug uit te halen...
Concreet: voor vertraging met eenzelfde oorzaak maak je een dossiertje aan, waarbij je een titeltje te zien is en een categorie, maar het eigenlijke dossier is daarmee slechts te bereiken na het klikken op een link. En aangezien Artweb (ons programma) nogal traag is, verlies je vaak gewoon teveel tijd om dat dossier te openen. Als dan het titeltje ook nog eens slecht gekozen is (sommige stations vullen gewoon de categorie in, of het treinnummer van de eerste trein)...
Concreet: voor vertraging met eenzelfde oorzaak maak je een dossiertje aan, waarbij je een titeltje te zien is en een categorie, maar het eigenlijke dossier is daarmee slechts te bereiken na het klikken op een link. En aangezien Artweb (ons programma) nogal traag is, verlies je vaak gewoon teveel tijd om dat dossier te openen. Als dan het titeltje ook nog eens slecht gekozen is (sommige stations vullen gewoon de categorie in, of het treinnummer van de eerste trein)...
Dan laat je de informatie dat die vertraging is opgelopen in het buitenland het beste gewoon weg. Dat is namelijk niet de oorzaak van de vertraging. Je roept ook niet om "De IC naar Eupen heeft 10 minuten vertraging, opgelopen tussen Oostende en Brugge".groentje schreef:"Vertraging ten laste van buitenlandse netten" is een standaard rechtvaardiging in ons programma. Vaak weten we zelf amper wat de reden is van die vertraging.
Groetjes,
Rian