L3: eerste tests achter de rug

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

L3: eerste tests achter de rug

Bericht door wrpint »

Auf der Hochgeschwindigkeitsstrecke zwischen Lüttich und Walhorn verkehren in diesen Tagen die ersten Züge. In der vergangenen Woche hat eine beauftragte Firma auf einer Teilstrecke von 36 Kilometern die ersten Tests durchgeführt. Dabei wird die Geschwindigkeit von 120 auf 286 Stundenkilometer gesteigert. Die Probeläufe sind nötig, um im Laufe des nächsten Jahres eine technische Genehmigung zu erhalten. Bei den Tests wird die Lärmbelästigung, die Qualität des Gleiskörpers und der Innendruck im Tunnel von Soumagne geprüft. In das Teilstück Lüttich - deutsche Grenze wurden bisher 830 Millionen EURO investiert.

09.10.2007 15:50 Regional - http://www.brf.be
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ja, was daarpas nog uitgebreid in het journaal! :)
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Bericht door wrpint »

Staat ondertussen op Vrtnieuws.net

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.n ... d/1.192306#

Let vooral op wat Frédéric Petit op het einde zegt. Hij spreekt erover dat het mogelijk kan zijn om op deze lijn stopplaatsen in te planten zodat ook binnenlandse treinen op deze lijn kunnen rijden en de omwonenden ook mee kunnen profiteren.
Dit is toch wel vrij ondenkbaar, niet?

OK, op de NBS Köln-Rhein/main en NBS Nürnberg-Ingolstadt hebben ze van meet af aan enkele stopplaatsen (stations) op de hogesnelheidslijn ingeplant maar wel op commercieel interessantere plaatsen dan de gemeentes die hier in Belgie op de lijn liggen.
Droomt Dhr. Petit luidop of kan er toch een reele mogelijkheid zijn in de toekomst?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

er is zoizo nog niet veel verkeer gepland op L3, dus ruimte voor een stoptrein is er zeker. Probleem lijkt mij wel dat die lijn in een zeer dunbevolkt gebied ligt en buiten in battice dan nog eens de centra mijdt :P
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Liever niet, voor mij. De lijn ligt niet echt ver verwijderd van de oude lijn, ze zouden die beter eens grondig aanpakken en het aanbod verbeteren.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Zo zou men zonder problemen de ICa naar Aken over Lijn 3 kunnen sturen, en zo Verviers en Welkenraedt overslaan, en lijn 37 enkel nog van een L en IR trein voorzien. Zo zou men het systeem van Noorderkempen en Haute Picardië kunnen toepassen: een station in the middle of nowhere ergens tussen 2 steden...
Een stoptrein lijkt me overdreven, want, dan moet je al met MW 41 of MS96 beginnen werken... Met maximum dus 120-160 kmph...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

op L 37 moet er zeker nog een IC naar eupen blijven, maar dit hoeft de IC-A niet te zijn he :P
een trein tegen 120 km/h over L3 zal perfect gaan, als die vlak na de Thalys/ICE/IC-A vertrekt. Zo verschrikkelijk lang is het traject niet he :wink:
een station in het midden van nergens kan er natuurlijk komen, met goede aansluiting op de E40. Maar iets gelijkaardig doet men al in Luik-guillemins.
Lokaal verkeer op L3 kan perfect, maar is totaal overbodig. Het geld kan beter naar andere projecten gaan :P
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Mag ik je erop wijzen dat de ICa naar mijn bevindingen leegloopt in Luik-Guillemens, en je na Verviers zeker helemaal alleen zit...
Vandaar dat ik denk dat een IR-trein wel volstaat (de EurioAIXpress), aangevuld met enkele P-treinen naar Brussel.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

ook raar dat de laatste ICa nog tot welkenraedt (1.59u) moet rijden!
is die trein met 12 rijtuigen?
hoeveel volk zit daar in?
ik vindt toch dat die niet verder dan luik zou moeten rijden.

maar vind dat er ook een gewone trein (om het uur) naar aachen moet rijden - al dan niet via L3
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
treinbruno schreef:ook raar dat de laatste ICa nog tot welkenraedt (1.59u) moet rijden!
is die trein met 12 rijtuigen?
hoeveel volk zit daar in?
ik vindt toch dat die niet verder dan luik zou moeten rijden.

maar vind dat er ook een gewone trein (om het uur) naar aachen moet rijden - al dan niet via L3
Is die ICa niet verzekerd met een MS 96 met stops in Aalst en Denderleeuw?
Misschien heeft dit te maken met een TB die nog terug naar z'n depot moet (Welkenraedt verzekerd de ICa tussen Luik en Eupen). Op die manier staat de ICa ook in Welkenreadt, en kan de TB de volgende dag daar ook vertrekken.
Een betere verbinding naar Aachen zou mijn inziens misschien niet slecht zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Het heeft inderdaad te maken met de depots van het treinpersoneel. De laatste IC A (E522) stopt overigens niet in Aalst, wel bijkomend in Denderleeuw, Tienen, Landen, Borgworm, Ans, Angleur en Pepinster.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

een IC-A is inderdaad iets te lang op het stuk luik-eupen, maar er zit wel nog genoeg volk op volgens mij om een andere snelle trein eupen-luik te verantwoorden :wink:
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

Laatste IC-A van de dag van Oostande naar Welkenreadt word gedaan door bestuurder van Oostende die rijd tot Welkenreadt en dan vertrek den bestuurder 2u later terug als eerste IC-A Welkenreadt Oostende.
Oostende heeft daar een apparte reeks voor die met 4 of 5 mensen inzitten.
Gust

Bericht door Gust »

260689 schreef:Laatste IC-A van de dag van Oostande naar Welkenreadt word gedaan door bestuurder van Oostende die rijd tot Welkenreadt en dan vertrek den bestuurder 2u later terug als eerste IC-A Welkenreadt Oostende.
Oostende heeft daar een apparte reeks voor die met 4 of 5 mensen inzitten.
Dat moet wel de job van je leven zijn. Heel het jaar het land doorkruisen zonder er ook maar een keer iets van gezien te hebben.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

260689 schreef:Laatste IC-A van de dag van Oostande naar Welkenreadt word gedaan door bestuurder van Oostende die rijd tot Welkenreadt en dan vertrek den bestuurder 2u later terug als eerste IC-A Welkenreadt Oostende.
Oostende heeft daar een apparte reeks voor die met 4 of 5 mensen inzitten.
Is inderdaad de reeks D van depot Oostende.
Klein reeksje maar : 3 man
Plaats reactie