Hallo,
Gregske schreef:Beste bw494674, gelieve geen hoofdletters te gebruiken, dat is virtueel schelden en roepen. En virtueel of niet, daar pas ik voor.
Excuses, ik wou de nadruk leggen op dat zinsdeel en was in m'n haast vergeten dat ik daarvoor beter een paar van die
knopjes bovenaan had kunnen gebruiken...
De vrachtwagens in het binnenland hebben geen baat aan het spoor. Ik werkte vroeger bij Carrefour/GB. Die vrachtwagen kwam uit Destelbergen en moest dan lossen in Hoogstraten, Rijkevorsel, Turnhout en dan terug keren. Leg die maar op een trein...
Men kan zich afvragen of er geen maatregelen te bedenken zijn die ervoor zorgen dat het voor Carrefour (en gelijkaardige bedrijven) :
- enerzijds interessanter wordt om een dichter net van distributiecentra uit te bouwen...
- anderzijds duurder wordt om vrachtwagens te laten rondrijden.
Die Carrefours van Rijkevorsel, Turnhout etc... zouden dan met een vrachtwagen uit Wijnegem in plaats van Destelbergen kunnen bevoorraad worden... met bijhorende vermindering van het aantal afgelegde vrachtwagen-km.
Nu ja, voor het soort transport dat Carrefour nodig heeft zal de trein nooit een oplossing kunnen aanbieden... en dus is dit eigenlijk allemaal off-topic.
Enkel bij afstanden 500 - 2000 km heeft spoor zijn nut op de rails als het netwerk fijnmazig genoeg is.
Juist... Hoofdletters ten spijt ben ik in m'n vorige posts blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest. Ik doelde namelijk al op vrachtwagens die dat soort afstanden afleggen. Typisch die vrachtwagens die enkel
door België rijden
zonder hier ergens iets op- of af te laden. Deze zouden we beter op de trein zetten...
Ik weet wel dat dit niet snel snel georganiseerd kan worden (rollend materiaal, overslagstations, toegangswegen...) , maar die derde rijstrook is evengoed niet op één dag te realiseren...
Ik wil de transportbedrijven geenszins verplichten om hun vrachtwagen op de trein te zetten (zou ook teveel controles kosten)... Wel zouden we moeten proberen dit treintransport zodanig te organiseren dat het voor de transporteur interessanter wordt dan zijn huidige werkwijze.
En dan bedoel ik niet dat we de prijs van dit transport kunstmatig laag moeten houden door subsidie... Er zijn namelijk genoeg andere pluspunten waarvoor de transporteur gevoelig kan zijn :
- Zijn vrachtwagen (en dus de vracht) zet zijn verplaatsing verder terwijl de chauffeur rusttijd heeft. De vracht is dus sneller ter bestemming (en staat geen uren stil langs de autosnelwegparkings)
- de duur van de reis door ons land is veel exacter te bepalen... geen onverwachte monsterfiles die voor uren vertraging zorgen. Het huidige stiptheidsniveau van de reizigerstreinen lijkt me in deze zeker voldoende.
- grote Europese transportondernemingen kunnen hun transport anders organiseren - bijvoorbeeld :
Een Duitse chauffeur rijdt 's morgens een vrachtwagen vanuit Dortmund tot aan onze grens in Welkenraedt... zet daar zijn vrachtwagen op onze trein naar Moeskroen - zonder zelf mee te rijden... Neemt zijn middagpauze terwijl hij op de tegentrein wacht... haalt daar een vrachtwagen af die door zijn Franse collega in Moeskroen op de trein werd gezet en rijdt deze terug naar Dortmund. Op die manier wordt dit bijna een nine-to-five job. Gedaan met het betalen van overuren, nachturen, maaltijden... etc...
Dit zijn grondrechten, en daar heb je zoals je zelf aangeeft verenigingen voor. Het is je grondrecht om jaarlijks op vakantie te gaan. Dat belangt eenieder aan, en iedereen die zijn grondrechten wil verdedigt zien moet zich maar aansluiten bij een vakbond.
Dat lijkt vandaag allemaal vanzelfsprekend... maar je zal het met mij eens zijn dat het niet de bedrijfsleiders geweest zijn die indertijd het recht op jaarlijkse vakantie ingevoerd hebben...
Waar ik het over heb, is de regelzucht die er geldt. (Wist je dat er per jaar 80000 bladzijden papier verspild worden aan het staatsblad, waar iemand die voltijds werkt 2,5 jaar nodig voor heeft?!)
Ik betreur dit samen met jou, maar...
Er moeten basisregels gelden, maar of een bedrijf zijn transport nu over de weg, het spoor of over het water doet, is toch zijn keuze.
... in deze tijd waarin duidelijk wordt dat de draagkracht van onze planeet beperkt is... vrees ik dat de overheid de vrije keuze van transport zal moeten beginnen beïnvloeden...
Ik vind namelijk dat beschikken over gezonde lucht ook een grondrecht is...
En het zullen ook deze keer niet de bedrijfsleiders zijn (en al zeker niet diegene die vanuit Polen, Tsjechië enz... opereren) die hierin initiatieven zullen nemen.
Het probleem is de schikking van op- en afritten op de ring van Brussel...
(een pleidooi voor allerlei nieuwe wegen en autowegen)
(knip)
Ecologisch bewust als ik ben kan ik het absoluut niet eens zijn met nog meer wegen... en pleit ik voor het zoeken naar andere oplossingen. Ingaan op je verschillende voorstellen voor nieuwe autowegen doe ik liever niet, lijkt me off-topic.
Dit wordt tegengehouden door groentjes, die echter niet doorhebben dat een file meer roet de lucht in blaast dan een vrachtwagen die door kan rijden.
Ja zeg... En een vrachtwagen op een trein blaast helemaal geen roet de lucht in... Nu jij weer ;-)
Overigens hebben transportfirma's al grote personeelskosten, moet je ze het dan nog moeilijker maken.
Door een goedgeorganiseerd gebruik van transport per trein kunnen ze nu net op personeelskosten besparen (zie hoger)...
Dankzij die Europese kabotagewetgeving mogen hier die Polen, Tsjechen, ... hier rijden ook al zijn ze lang niet zo goed opgeleid als West-Europese chauffeurs.
Momenteel zijn we veel te laks in ons handhavingsbeleid... Als de wegpolitie de middelen (lees : het personeel en de tijd) zou krijgen om het aantal controles op vrachtwagens sterk uit te breiden zouden we de misbruiken beter kunnen terugdringen... en kunnen "brave" transportondernemingen weer concurrentieel worden.
Kun je me trouwens zeggen hoeveel gebruik er wordt gemaakt van die treinen in de gebergten?
Wat ik nu ga schrijven is allicht wat kort door de bocht ... :-)
Ik zou durven beweren dat er iets mis moet zijn met de kostenstructuur of de organisatie indien deze treinen
niet vol zitten.
Neem nu bvb. een trein die 20 vrachtwagens over de Alpen trekt tussen Frankrijk en Italie en vergelijk...
- Het uurloon van één machinist tegenover dat van 20 chauffeurs.
- De kost van één rijpad bij RFF en RFI tegenover 20 tolheffingen voor vrachtwagens (en net in de Fréjus-wegtunnel onder de Montcénis kost dat een fortuin)
- De tractiekost van één trein tegenover de kost voor het brandstofverbruik van 20 vrachtwagens
btw: Ik ben tegen valse concurrentie, zeker als de staat ze wilt opleggen zoals tolheffingen. Bovendien is er al het eurovignet voor zwaargewichten op de baan en die is niet mals 8)
Het is nochtans heel billijk : Een trein moet een rijpad betalen, een vrachtwagen moet wegentol betalen... Wat is daar valse concurrentie aan ?
Dank voor uw volgehouden aandacht en goedenavond.