NMBS stevent af op winst in 2007
Een heel correcte aanvulling... van een situatie waar al lang wat aan gebeurd zou moeten zijn.
Schaf die voorrechten af, maar laat wel de werkplekken eens onder de loep nemen en alle gevaarlijke en niet-ergonomische werkplekken op korte termijn verbieden. Ik geloof dat er heel gauw een paar nieuwe locs en stuurposten zouden komen...
Schaf die voorrechten af, maar laat wel de werkplekken eens onder de loep nemen en alle gevaarlijke en niet-ergonomische werkplekken op korte termijn verbieden. Ik geloof dat er heel gauw een paar nieuwe locs en stuurposten zouden komen...
-
Re: NMBS stevent af op winst in 2007
Je mag de situatie niet vergelijken tussen de landen. eerst en vooral u wisselt 2 gegevens. In franrijk gaan we op pensioen op 60 en een SNCF er op 50 of 55. In België is het 65 en 55 voor NMBS treinbestuurder(60 sedentairs)...Maar U hebt gedeeltelijk gelijk, zeker over de Franse toestand. Een Franse treinbestuurder over het algemeen heeft veel minder rijdende dienstjaren, want hun recruterings proces is(was) helemaal anders dan Belgie. In België is het geen uitzondering dat een treinbestuurder op 55 al 35j rijdende dienst heeft. hij komt binnen via een proef na school rond zijn 18de. Daar tegenover in Frankrijk komen(kwamen) ze binnen als technieker en door de jaren maken ze promotie naar treinbestuurder. De meeste Franse gepensioneerde treinbestuurders die ik ken hebben maar 10 of 15 jaar bollende dienst. In Frankrjk zijn 2 of 3 uitslapen in een foyer geen uitzondering uitzondering en de doorlopen km belangrijk . Maar al bij het blijft toch een speciale stiel, in weer en wind om 2u in de ochtend in bundels uw loc of stel gaan halen, in geval van nood of ongeluk enkele KM in de ballast crossen om nog maar te zwijgen van de geestelijke stress met grappenmakers op en naast het spoor. Het weegtK V B schreef:De indruk die ik krijg is dat het in Frankrijk niet ging om "mensen van vlees en bloed" maar om een bepaalde geprivilegeerde kaste die zo gewoon geraakt is aan haar uitzonderingspositie dat ze die als een recht gaan beschouwen is.Miljaarde schreef: je moet het niet reduceren tot een strijd tussen het apparaat vakbond en directie. Dan wordt het een louter theoretische discussie die weinig zin heeft en die enkel nog gaat over punten en komma's waar doordrammers dan hun gelijk kunnen halen. Het gaat over mensen van vlees en bloed, die jarenlang hun best doen en bij wie het vat af en toe af is en die zich samen inzetten om voor zichzelf iets te verbeteren. Wat op het terrein gebeurt telt en de sympathie van iedereen verwerven is onmogelijk... (en is ook niet de bedoeling)
Want leg me nog eens uit wat er zo bijzonder is aan het beroep van treinbestuurder dat de beoefenaars er van recht hebben op een dergelijke speciale behandeling. Ik vind het asociaal dat een gewone werknemer tot zijn 65st moet werken, en hierbij veel geld mag ophoesten zodat treinmachisten met 50 met pensioen kunnen gaan.
Dat kan ik me goed voorstellen ben ook niet zo jing meer.Steven schreef:het is vooral de steeds wisselende uren die onze job zo zwaar maakt, uw bioritme is zo zwaar belast dat algemeen geweten is dat het voor u leven enkele jaren verschil maakt.
Maar : is er geen groot verschil tussen B-Cargo en reizigersdienst ?
De tweede lijkt mij toch meer "geregeld"
reizigers meer geregeld? lol
effe een voorbeeld van hoe een week vroege diensten er kan uitzien op vlak van begin en einduren
thuis
thuis
5.00-14.00
4.30-12.25
03.05-09.50
04.20-10.30
03.50-12.20
thuis
06.00-14.10
04.30-12.25
03.05-09.50
03.20-12.20
thuis thuis
zo was mijn agenda ingevuld van maandag 19/11/07 tot en met zondag 02/12/07
je ziet da je uw wekker op vier dagen tijd 3 u achteruit kan zetten soms, de invloed op het prive leven bespreek ik hier niet van omdat dit van persoon tot persoon verschillend is (zalig zij die tevreden zijn met 5u slaap, voor mensen die altijd nood hebben aan 8 à 9 uur slaap is het dus een ander verhaal)
effe een voorbeeld van hoe een week vroege diensten er kan uitzien op vlak van begin en einduren
thuis
thuis
5.00-14.00
4.30-12.25
03.05-09.50
04.20-10.30
03.50-12.20
thuis
06.00-14.10
04.30-12.25
03.05-09.50
03.20-12.20
thuis thuis
zo was mijn agenda ingevuld van maandag 19/11/07 tot en met zondag 02/12/07
je ziet da je uw wekker op vier dagen tijd 3 u achteruit kan zetten soms, de invloed op het prive leven bespreek ik hier niet van omdat dit van persoon tot persoon verschillend is (zalig zij die tevreden zijn met 5u slaap, voor mensen die altijd nood hebben aan 8 à 9 uur slaap is het dus een ander verhaal)
Wie organiseert dat zo ? de treinen rijden elke dag hetzelfde.....Steven schreef:reizigers meer geregeld? lol
Dus zouden jullie ook elke week hetzelfde kunnen rijden en dan wisselen ...
Ik ga niet ontkennen dat wisselende uren zwaar zijn. Maar machinisten zijn niet de enige die op "rare" uren moeten werken. Denk maar aan verpleegsters bijvoorbeeld.Steven schreef:het is vooral de steeds wisselende uren die onze job zo zwaar maakt, uw bioritme is zo zwaar belast dat algemeen geweten is dat het voor u leven enkele jaren verschil maakt.
Wat zijn "sedentairs"? Zijn dat degenen die op kantoor werken?nighttrain schreef:K V B schreef:Miljaarde schreef: In franrijk gaan we op pensioen op 60 en een SNCF er op 50 of 55. In België is het 65 en 55 voor NMBS treinbestuurder(60 sedentairs)...
Verder, als men van iedereen verlangt dat ie langer gaat werken (moet, want anders gaan we onze levenstandaard nooit kunnen behouden) mag men dat van NMBS werknemers eigenlijk toch ook wel verwachten.
-
De planning v/d treinbestuurders in België is Achillespees sinds lang.K V B schreef:nighttrain schreef:K V B schreef: Wat zijn "sedentairs"? Zijn dat degenen die op kantoor werken?
Verder, als men van iedereen verlangt dat ie langer gaat werken (moet, want anders gaan we onze levenstandaard nooit kunnen behouden) mag men dat van NMBS werknemers eigenlijk toch ook wel verwachten.
Bij Eurotunnel hebben de treinbestuurders zoals de andere full continu staff een roster van 6/4 maar met dezelfde rare begin en eindtijden dwz 2 ongeveer vroege diensten, 2 ongeveer namiddag diensten en 2 nachtdiensten waarvan de 2de niet mag eindigen na 3uur in de ochtend ,gevolgd door 4 rustdagen en dit a ratio van 1600uren per jaar zoals ieder Frans contract.Dit systeem brengt ongeveer 500€ ploegengeld op per maand. en we hebben dezelfde objectieven als de andere spoorwegen op gebied van piekdagen,feestdagen e.a equivalenten van R7,R6 of R1 etc...Dus het is mogelijk. en ze doen ook gemiddeld 360 km per dienst met een lunchpause van 1 tot 1 1/2 in een deftige kantine met warm eten en afgehaald met een busje voor de verplaatsing
Zoals bij iedereen (ook bij mijzelf als het gaat over andere beroepen) is het inlevingsvermogen beperkt als het gaat over andere beroepen aangezien je het niet zelf doet. Je zou eens 2 weken, maar beter nog is 2 jaar, moeten meegaan met een machinist (in Belgie) Pas dan kun je iets zinnigs zeggen hierover.K V B schreef:De indruk die ik krijg is dat het in Frankrijk niet ging om "mensen van vlees en bloed" maar om een bepaalde geprivilegeerde kaste die zo gewoon geraakt is aan haar uitzonderingspositie dat ze die als een recht gaan beschouwen is.Miljaarde schreef: je moet het niet reduceren tot een strijd tussen het apparaat vakbond en directie. Dan wordt het een louter theoretische discussie die weinig zin heeft en die enkel nog gaat over punten en komma's waar doordrammers dan hun gelijk kunnen halen. Het gaat over mensen van vlees en bloed, die jarenlang hun best doen en bij wie het vat af en toe af is en die zich samen inzetten om voor zichzelf iets te verbeteren. Wat op het terrein gebeurt telt en de sympathie van iedereen verwerven is onmogelijk... (en is ook niet de bedoeling)
Want leg me nog eens uit wat er zo bijzonder is aan het beroep van treinbestuurder dat de beoefenaars er van recht hebben op een dergelijke speciale behandeling. Ik vind het asociaal dat een gewone werknemer tot zijn 65st moet werken, en hierbij veel geld mag ophoesten zodat treinmachisten met 50 met pensioen kunnen gaan.
Trouwens je redeneert hier efkes als een echte communist

Hoe kan ik dat nu goed uitleggen? Neem het belastingsvoordeel in Zwitserland. (Aangezien ik u niet ken neem ik dit maar als voorbeeld, je vind vast zelf betere voorbeelden in uw persoonlijk leven) Stel dat je de kans krijgt om, in ruil voor afschaffing van dat voordeel, iets anders in de plaats te eisen.... Ga jij dan zeggen: neen, ik hoef niks terug want het is asociaal dat ik minder belastingen betaal dan een Duitser wat verderop? Met andere woorden wij hoeven niks af te staan als daar niks tegenover staat, dat is toch logisch? Zo draait het nu eenmaal. Ik kan trouwens bij veel beroepen speciale bahandelingen opsommen, maar dat zou ons wss te ver leiden.
Slaapwel want ik moet binnen 3u en een half al terug op, alweer een verkapte nachtrust...

kijk naar mijn uren je ziet twee keer een dienst staan van 3.05 tot 9.50 dat dus al twee keer dezelfde dienst die ik doe. in belgie worden treinen als volgt geregeld bij een nieuwe beurtregeling.dentheo schreef:Wie organiseert dat zo ? de treinen rijden elke dag hetzelfde.....Steven schreef:reizigers meer geregeld? lol
Dus zouden jullie ook elke week hetzelfde kunnen rijden en dan wisselen ...
ze starten met het inpassen van alle treinen volgens een spoorboekje, dan gaan ze zien of de beurtrol voor het materieel er kan op ingepast worden en nadien gaan ze er personeel aan toevoegen.
verplegend personeel heeft geen diensten die midden in de nachten beginnen of eindigen, die hebben in de meeste gevallen en klassiek 3 x 8 systeem als ze in ploegen werken (eventueel aangevuld met een dagploeg). heb namelijk een zus die verplegend personeel is. hun beroep is vooral aan de fysieke kant zwaarder als het ons en is dus niet helemaal te vergelijken. ter info een rangeerbestuurder werkt ook meestal in 3 x 8 systeem. (starten om 6/14/22)K V B schreef:Ik ga niet ontkennen dat wisselende uren zwaar zijn. Maar machinisten zijn niet de enige die op "rare" uren moeten werken. Denk maar aan verpleegsters bijvoorbeeld.Steven schreef:het is vooral de steeds wisselende uren die onze job zo zwaar maakt, uw bioritme is zo zwaar belast dat algemeen geweten is dat het voor u leven enkele jaren verschil maakt.
-
Er moet gewoon een nieuw bedrijfscultuur komen bij de nationale spoorwegen in het algemeen,zoniet zijn ze ten dode op geschreven. En ja er kan eindelijk eens serieus werk gemaakt worden van een coherente humane dienstregeling ,maar dit vraagt een inspanning,doch deze is nog niet gebeurt tot op heden, juist door het gebrek aan een sterke"vakbondsvertegenwoordeging" die de treinbestuurders en andere ploegwerkers vertegenwoordigt.En de goede wil om dit objectief te bereiken.Maar neen er bestaan paritaire, sub paritaire en sub sub paritaire commisies en er verandert niets.Steven schreef:verplegend personeel heeft geen diensten die midden in de nachten beginnen of eindigen, die hebben in de meeste gevallen en klassiek 3 x 8 systeem als ze in ploegen werken (eventueel aangevuld met een dagploeg). heb namelijk een zus die verplegend personeel is. hun beroep is vooral aan de fysieke kant zwaarder als het ons en is dus niet helemaal te vergelijken. ter info een rangeerbestuurder werkt ook meestal in 3 x 8 systeem. (starten om 6/14/22)K V B schreef:Ik ga niet ontkennen dat wisselende uren zwaar zijn. Maar machinisten zijn niet de enige die op "rare" uren moeten werken. Denk maar aan verpleegsters bijvoorbeeld.Steven schreef:het is vooral de steeds wisselende uren die onze job zo zwaar maakt, uw bioritme is zo zwaar belast dat algemeen geweten is dat het voor u leven enkele jaren verschil maakt.
En zeggen dat alleen treinbestuurders "zotte" uren hebben is net een brug te ver. In vele sectoren ,en meer en meer wordt dit systeem van werken gedaan. Vroeger werkte de poetsvrouw tijdens de kantooturen , nu meer en meer ervoor of erna, bref te veel om op te noemen(distrubutie,transport etc).Ikzelf werk al sinds 1977 in ploegendienst, ik voel me og steeds goed dank zij een goede levenshygiene,sociale rust en de nodige dosis relativeringszin en als het mogelijk is wil ik nog vele jaren operationele ploegwerker blijven...