Jongen komt om op trein in Erpe-Mere

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: Jongen komt om op trein in Erpe-Mere

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:2) Hoe kan het toch dat zogezegd elke trein 's morgens overvol zit maar niemand dit heeft gezien of wél gezien maar niet aan de noodrem heeft getrokken?
Het is inderdaad moeilijk indenkbaar dat niemand in de trein iets heeft gezien.
Maar mensen reageren in zo'n situaties niet zoals je zou verwachten.
Ik heb ooit een programma gezien op de duitse tv waarbij men een auto-ongeval had in scene gezet. Men had iemand als gewonde duidelijk zichtbaar neergelegd naast een verongelukte auto en alles opgenomen met een verdekte camera.
De meeste auto's die voorbijreden, vertraagden, zagen de gewonde liggen en reden gewoon verder !
Sommige stapten uit om te kijken en reden dan weer verder zonder iemand te verwittigen.
Slechts na tientallen auto's was er iemand die stopte en de hulpdiensten verwittigde.
Wat verderop werden de auto's tegengehouden door de politie maar niemand kon een aanvaardbare uitleg geven waarom hij niet had geholpen.
In het geval van het treinongeval was de schrik voor een boete waarschijnlijk groter dan de wil om iemand die in levensgevaar is te helpen, hoe onwaarschijnlijk dit ook mag schijnen.
Ook het ongeval met de ICE in Eschede had waarschijnlijk kunnen vermeden worden als iemand aan de noodrem had getrokken. Ook daar heeft niemand dit gedurfd, zelfs nadat een spoorstaaf door de vloer van het rijtuig stak !
Wover

Bericht door Wover »

Stel nu dat iemand aan de noodrem zou getrokken hebben, dan had het evengoed gekund dat de jongen door de schok zich niet meer kon vasthouden he...

Maar ik zou het waarschijnlijk wel gedaan hebben, hoewel het altijd moeilijk is om jezelf in zo'n situaties in te leven.

Zo heb ik in Mechelen op het perron over mij een geval van aggressie tegenover een treinbegeleider gezien, waarbij de dader daarna wegvluchtte, maar niemand ondernam iets, ook ik niet. Als je er achteraf aan denkt kan je echt niet indenken waarom je niet tenminste die man op afstand gevolgd bent...

De enigste reden die ik toen kon bedenken was dat de treinbegeleider klaarblijkelijk de man al een boete had gegeven (voor zwartrijden) en dat hij dus waarschijnlijk zijn gegevens al had...
Fles

Bericht door Fles »

Adler schreef:Ook het ongeval met de ICE in Eschede had waarschijnlijk kunnen vermeden worden als iemand aan de noodrem had getrokken. Ook daar heeft niemand dit gedurfd, zelfs nadat een spoorstaaf door de vloer van het rijtuig stak !
Ja precies, al dacht ik dat het daar om een afgebroken wielband ging, maar ik kan het mis hebben. Maar mensen worden zo uitdrukkelijk gewaarschuwd om NOOIT aan de noodrem te trekken, dat ze dat ook in geval het WEL op zijn plaats is, niet eens in ze opkomt, denk ik. :?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad een afgebroken wielband.

BDJ
Adler

Bericht door Adler »

Bartjedj schreef:Inderdaad een afgebroken wielband.

BDJ
Die afgebroken wielband was slechts het begin van een hele reeks opeenvolgende gebeurtenissen die uiteindelijk een fatale afloop hadden.
Die is namelijk tussen een wissel terecht gekomen waardoor een gedeelte van de wisseltong is afgebroken en zich dwars door de vloer van 1 van de rijtuigen heeft geboord juist naast de zetel van iemand.
Had iemand op dat ogenblik de noodrem getrokken dan was de trein waarschijnlijk niet ontspoord en tegen de brug terecht gekomen.
In plaats daarvan is men de treinbegeleider gaan zoeken en raasde de trein aan volle snelheid verder tot hij op een volgende wissel is ontspoord.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

domme vraag mischien ! maar welke type noodrem hebben ze op de ICE?Thalys?eurostar?
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Dat weet ik niet.
Maar ik wil hier wel iets opmerken over de informatievoorziening daarover.

Op de vier reizen die ik per Eurostar heb gemaakt ging het als volgt.
Toen iedereen gezeten was en de trein zich in beweging had gezet, werd er in het welkomsttoespraakje terloops en niet al te duidelijk iets gezegd over kaarten met instructies die aan het begin van elke reizigersafdeling beschikbaar zouden zijn betreffende o.a. de plaats en bediening van noodrem en nooduitgangen.
In een vliegtuigcabine zitten die in de stoelzak vóór elke reiziger, dan wel zonder noodrem hè. Zo heb je tenminste een kans om er eens in te gaan kijken.
Maar je gelooft toch niet echt dat er ook maar iemand is die in een bewegende volle trein dan gaat proberen om zo’n kaart te vinden hè? Je bent allang blij dat je zit (want niet iedereen houdt zich aan de gereserveerde plaats!) en het is dan niet reëel te verwachten dat mensen daarvoor weer uit hun stoel komen. Zo ruim zit het allemaal niet hoor! Je kunt alleen opstaan door anderen te storen.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Bordensteker schreef:Dat weet ik niet.
Maar ik wil hier wel iets opmerken over de informatievoorziening daarover.

Op de vier reizen die ik per Eurostar heb gemaakt ging het als volgt.
Toen iedereen gezeten was en de trein zich in beweging had gezet, werd er in het welkomsttoespraakje terloops en niet al te duidelijk iets gezegd over kaarten met instructies die aan het begin van elke reizigersafdeling beschikbaar zouden zijn betreffende o.a. de plaats en bediening van noodrem en nooduitgangen.
In een vliegtuigcabine zitten die in de stoelzak vóór elke reiziger, dan wel zonder noodrem hè. Zo heb je tenminste een kans om er eens in te gaan kijken.
Maar je gelooft toch niet echt dat er ook maar iemand is die in een bewegende volle trein dan gaat proberen om zo’n kaart te vinden hè? Je bent allang blij dat je zit (want niet iedereen houdt zich aan de gereserveerde plaats!) en het is dan niet reëel te verwachten dat mensen daarvoor weer uit hun stoel komen. Zo ruim zit het allemaal niet hoor! Je kunt alleen opstaan door anderen te storen.
Ik wilde gewoon zeggen dat het waarschijnlijk geen handgreep is die een lek maakt in de 5bar leiding maar meer een drukknop die de treinchef inlicht. Bon over de plaatsen op de €*,net door de gereserveerde plaatsen kan je in de bar iets gaan nuttigen(een natje en een droogje).
Steven

Bericht door Steven »

op de eurostar, ICE en nog ettelijke andere treinen is de noodrem idd een systeem dat de bestuurder zal inlichten, deze beslist op zijn beurt of hij de noodremming onmiddelijk uitvoert of niet (liefst niet in een tunnel, zoals van toepassing is voor duitsland, zwitserland, ....)
in dit geval word er gesproken van een noodremoverbrugging
treinbruno

Bericht door treinbruno »

ik heb eens gehoord van een TB (weet niet of het klopt)

dat als er op de ICa/o op L2 aan 200 km/h iemand aan de noodrem trekt dat de trein op 600m stil zal staan. (zonder dat de TB eerst moet bevestigen)

als je weet dat aan 200 km/h zo een trein op 30 sec. 1 km aflegt!!
DUS DIE TREIN STAAT STIL OP 18 seconden.

is dat niet gevaarlijk???
Laatst gewijzigd door treinbruno op 18 dec 2007, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

treinbruno schreef: is dat niet gevaarlijk???
ja, maar minder gevaarlijk dan datgene waarvoor de noodrem getreokken is he :wink:
Wover

Bericht door Wover »

treinbruno schreef:ik heb eens gehoord van een TB (weet niet of het klopt)

dat als er op de ICa/o op L2 aan 200 km/h iemand aan de noodrem trekt dat de trein op 600m stil zal staan. (zonder dat de TB eerst moet bevestigen)

als je weet dat aan 200 km/h zo een trein op 30 sec. 1 km aflegt!!
DUS DIE TREIN STAAT STIL OP 18 seconden.

is dat niet gevaarlijk???
Het is algemeen geweten dat een 13+I11'en enorm rap stilstaat, heb het zelf pas nog meegemaakt bij inrit Brussel-Zuid vanuit Gent met de IC-A. Op de brug een km voor FBMZ werd opeens een noodremming gegeven, en die trein stond in no time stil. Daarna een hele tijd wachten voor de remmen te lossen en dan weer aanzetten. Ik gok op een waakinrichtingsprobleem/vergetelheid.

Anyway, gevaarlijk zou ik het niet noemen, het neemt nog altijd redelijk veel tijd in beslag om de 5 bar uit de remleiding te persen, dus tussen het aanslaan van de remmen en de volledige remkracht zit wel een seconde waarin je al houvast kan zoeken.

Het is denk ik wel anders als je op een vol aanzettende trein de noodrem bedient, want de schok volle tractie -> geen tractie is wel heel bruusk, geen aanrader :P.
Peche

Bericht door Peche »

Dat lijkt mij het testen waard hoeveel kracht je dan krijgt :P

Waar zijn die poppetjes hier ergens? :P
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:op de eurostar, ICE en nog ettelijke andere treinen is de noodrem idd een systeem dat de bestuurder zal inlichten, deze beslist op zijn beurt of hij de noodremming onmiddelijk uitvoert of niet (liefst niet in een tunnel, zoals van toepassing is voor duitsland, zwitserland, ....)
Dat lijkt mij nog het beste, het overlaten aan de TB. Je zal maar een panikerende vrolijkaard hebben die in een Break brand opmerkt en besluit ergens in de tunnel van Brussels Airport aan de noodrem te trekken zonder directe invloed mogelijk van de TB...... :roll:
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:op de eurostar, ICE en nog ettelijke andere treinen is de noodrem idd een systeem dat de bestuurder zal inlichten, deze beslist op zijn beurt of hij de noodremming onmiddelijk uitvoert of niet (liefst niet in een tunnel, zoals van toepassing is voor duitsland, zwitserland, ....)
Dat lijkt mij nog het beste, het overlaten aan de TB. Je zal maar een panikerende vrolijkaard hebben die in een Break brand opmerkt en besluit ergens in de tunnel van Brussels Airport aan de noodrem te trekken zonder directe invloed mogelijk van de TB...... :roll:

op een break is het noodrem met onmiddelijke invloed hoor, alle binnelands belgisch materieel trouwens.
Plaats reactie