Deze berekening deugt niet, op meerdere punten. Ten eerste wordt er aan 200 km/h op 30 sec. niet 1 km maar 1667 meter afgelegd (200 km * 30 / 3600 namelijk). Ten tweede klopt de aanname over de remweg niet, aangezien gedurende het remmen de gemiddelde snelheid de helft bedraagt van de aanvangssnelheid (eenparig vertraagde beweging aangenomen).treinbruno schreef:ik heb eens gehoord van een TB (weet niet of het klopt)
dat als er op de ICa/o op L2 aan 200 km/h iemand aan de noodrem trekt dat de trein op 600m stil zal staan. (zonder dat de TB eerst moet bevestigen)
als je weet dat aan 200 km/h zo een trein op 30 sec. 1 km aflegt!!
DUS DIE TREIN STAAT STIL OP 18 seconden.
is dat niet gevaarlijk???
Bekend zijn daarbij de volgende bewegingsvergelijkingen (zie natuurkundeboek):
Xt = X0 + V0 * t + ½ a * t * t (1)
en
Vt = V0 + a * t (2)
Waarbij t = tijd (s)
X = plaats (m)
V = snelheid (m/s)
a = versnelling (m/s^2)
Wanneer we aannemen dat bij een aanvangssnelheid van 200 km/h de trein na 600 meter stilstaat zijn met behulp van deze 2 vergelijkingen de verstreken tijd en de remvertraging als volgt te bepalen:
(2) levert:
0 = 55,56 + a * t zodat
a * t = -55,56
(1) levert
600 = 0 + 55,56 * t + ½ (a * t) * t
Substitutie van (2) in (1) levert:
600 = 55,56 * t - 27,78 * t
600 = 27,78 * t
t = 21,6 seconden.
De remvertraging volgt dan uit (2):
a * t = -55,56
a = -2,57 m/s^2 ofwel ruim 0,25 g.
[edit: mintekentje vergeten
