aanzetkracht locomotieven/treinen
aanzetkracht locomotieven/treinen
Is het zo dat hoe hoger de aanzetkracht(kN)van een trein is hoveel te sneller deze trein op een bepaalde snelheid komt? (bv. een trein met 292kN aanzetkracht zal sneller aan 50km/h zitten dan bv een trein met aanzetkracht 200kN.) Klpt dat? Zo niet had ik graag wat meer uitleg aub.
Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Dat klopt inderdaad, maar je moet ook kijken naar het verband kW ("pk") - kN.
Het aantal kW's duid aan hoe lang de trein de maximale trekkracht kan handhaven.
Ook spelen bij het optrekken andere zaken mee, zoals doorslippen, aantal aangedreven assen, evt zelfs de bovenleidingsspanning...
Het aantal kW's duid aan hoe lang de trein de maximale trekkracht kan handhaven.
Ook spelen bij het optrekken andere zaken mee, zoals doorslippen, aantal aangedreven assen, evt zelfs de bovenleidingsspanning...
Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Klopt ruwweg....ewie1 schreef:Is het zo dat hoe hoger de aanzetkracht(kN)van een trein is hoveel te sneller deze trein op een bepaalde snelheid komt? (bv. een trein met 292kN aanzetkracht zal sneller aan 50km/h zitten dan bv een trein met aanzetkracht 200kN.) Klpt dat? Zo niet had ik graag wat meer uitleg aub.
Je moet er allleen rekening mee houden dat die aanzetkracht op bepaalde snelheid begint te dalen...
Die snelheid hangt af van kW (Pks) en de overbrenging (hoge snelheidslok of goederenlok).
Bij een klassieke elektrische lok krijg je daaronder nog de zaagtand van het schakelen, bij het afschakelen van weerstanden komt men maar even bijna tegen adhesiegrens daarna zakt het weer tot de volgende afschakeling.
Bij een lok met driefasige overbrenging( traploos) kan men continu juist onder adhesie optrekken dit gaat dus iets "idealer" ttz dichter tegen theoretische maximale curve...
Dit allemaal in ideale omstandigheden zoals Wover al aanhaalde....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Je kan de aanzetkracht volgens mij alleen gebruiken om te zien hoe zwaar een trein mag zijn om nog vooruit te graken. Als de trein vertrokken graakt bepaalt de overbrenging hoe snel hij zal optrekken. Een reeks 77 heeft bijvoorbeeld een zeer trage overbrenging om zo met zijn beperkt vermogen toch aan 264 kN aanzetkracht te komen. Een reeks 27 heeft "maar" 234 kN. Toch zal de 27 sneller aan 50km/h graken met dezelfde trein (logisch ook, hij heeft meer dan 3 keer zoveel vermogen) 
Je kan dus een trein vormen waar een 27 niet mee weg zou graken vanuit stilstand, maar waarmee hij wel sneller zou kunnen optrekken dan een 77

Je kan dus een trein vormen waar een 27 niet mee weg zou graken vanuit stilstand, maar waarmee hij wel sneller zou kunnen optrekken dan een 77

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Bestaat daar dan een formule voor? bv als je de aanzetkracht(kN) weet en het vermogen(kW) dat je kan berekenen hoelang de trein de maximale trekkracht kan handhaven?
Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Op wiki staat een goed artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppel_(aandrijftechniek)ewie1 schreef:Bestaat daar dan een formule voor? bv als je de aanzetkracht(kN) weet en het vermogen(kW) dat je kan berekenen hoelang de trein de maximale trekkracht kan handhaven?
Maar koppelkrommes ga je van treinen niet vinden vrees ik. Voor auto's zijn die wel heel gemakkelijk te vinden.
Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Wover schreef:Op wiki staat een goed artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppel_(aandrijftechniek)ewie1 schreef:Bestaat daar dan een formule voor? bv als je de aanzetkracht(kN) weet en het vermogen(kW) dat je kan berekenen hoelang de trein de maximale trekkracht kan handhaven?
Maar koppelkrommes ga je van treinen niet vinden vrees ik. Voor auto's zijn die wel heel gemakkelijk te vinden.
Voor lokomotieven bestaan die ook... start met horizontale lijn (beperking door adhesie), gevolgd door een hyprbool (trekkrachtx snelhied=vermogen).
Dat is theorie, bij een elektrische lok met weerstanden staat onder die hyperbool de zaagtand van de schakelende weerstanden. Het oppervlak tussen de zaagtand en de hyperbool geeft een idee over de bijkomende mogelijkheden met een driefasige overbrenging ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Zijn jullie de website van (oud)lid atlantis vergeten? Op Tractlantis staat interessante lectuur omtrent aanzetkracht/vermogen. Meerbepaald hier (pdf!).
Voor de handigheid het verband tussen vermogen, (aanzet)kracht en koppel:
Van wikipedia.
Voor de handigheid het verband tussen vermogen, (aanzet)kracht en koppel:

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Slos schreef:Zijn jullie de website van (oud)lid atlantis vergeten? Op Tractlantis staat interessante lectuur omtrent aanzetkracht/vermogen. Meerbepaald hier (pdf!).
Voor de handigheid het verband tussen vermogen, (aanzet)kracht en koppel:Van wikipedia.
Geen schrik krijgen distance gedeeld door tijd is snelheid , dus aanzetkracht maal snelheid is vermogen.
Max aanzetkracht is maximaal een kwart van het gewicht of zo...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: aanzetkracht locomotieven/treinen
Nu we toch op de formuletoer zijn, is de volgende formule voor de totale rijweerstand W nog interessant.
Dit is de som van alle krachten die op de trein werken.
W = Wf + Wb + Wi + Wa
met Wf = loopweerstand, deze is samengesteld uit de rolweerstand van de wielen op de sporen, de wrijvingsweerstand van de lagers en roterende delen en de luchtweerstand.
Wb = weerstand in een bocht
Wi = hellingsweerstand, is nul op vlak terrein (kan ook negatief zijn, bergaf)
Wa = kracht nodig voor versnelling ( kan ook negatief zijn).
De kracht F is de kracht ontwikkeld door de motoren en overgebracht op de sporen.
F = W.
Tabel met de tekens
Voor al deze krachten kunnen nog verder formules worden gegeven maar dit zou hier te ver leiden.
Dit is de som van alle krachten die op de trein werken.
W = Wf + Wb + Wi + Wa
met Wf = loopweerstand, deze is samengesteld uit de rolweerstand van de wielen op de sporen, de wrijvingsweerstand van de lagers en roterende delen en de luchtweerstand.
Wb = weerstand in een bocht
Wi = hellingsweerstand, is nul op vlak terrein (kan ook negatief zijn, bergaf)
Wa = kracht nodig voor versnelling ( kan ook negatief zijn).
De kracht F is de kracht ontwikkeld door de motoren en overgebracht op de sporen.
F = W.
Tabel met de tekens
Code: Selecteer alles
positief nul negatief
_______________________________________________________________________________________________
Loopweerstand altijd
Bochtenweerstand in een boog recht spoor
Hellingsweerstand stijging vlak daling
Versnellingsweerstand versnelling constante v remming
F trekkracht uitloop remkracht