aanzetkracht locomotieven/treinen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
ewie1

aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door ewie1 »

Is het zo dat hoe hoger de aanzetkracht(kN)van een trein is hoveel te sneller deze trein op een bepaalde snelheid komt? (bv. een trein met 292kN aanzetkracht zal sneller aan 50km/h zitten dan bv een trein met aanzetkracht 200kN.) Klpt dat? Zo niet had ik graag wat meer uitleg aub.
Wover

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door Wover »

Dat klopt inderdaad, maar je moet ook kijken naar het verband kW ("pk") - kN.

Het aantal kW's duid aan hoe lang de trein de maximale trekkracht kan handhaven.

Ook spelen bij het optrekken andere zaken mee, zoals doorslippen, aantal aangedreven assen, evt zelfs de bovenleidingsspanning...
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door dentheo »

ewie1 schreef:Is het zo dat hoe hoger de aanzetkracht(kN)van een trein is hoveel te sneller deze trein op een bepaalde snelheid komt? (bv. een trein met 292kN aanzetkracht zal sneller aan 50km/h zitten dan bv een trein met aanzetkracht 200kN.) Klpt dat? Zo niet had ik graag wat meer uitleg aub.
Klopt ruwweg....
Je moet er allleen rekening mee houden dat die aanzetkracht op bepaalde snelheid begint te dalen...
Die snelheid hangt af van kW (Pks) en de overbrenging (hoge snelheidslok of goederenlok).
Bij een klassieke elektrische lok krijg je daaronder nog de zaagtand van het schakelen, bij het afschakelen van weerstanden komt men maar even bijna tegen adhesiegrens daarna zakt het weer tot de volgende afschakeling.

Bij een lok met driefasige overbrenging( traploos) kan men continu juist onder adhesie optrekken dit gaat dus iets "idealer" ttz dichter tegen theoretische maximale curve...

Dit allemaal in ideale omstandigheden zoals Wover al aanhaalde....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door Shrek »

Je kan de aanzetkracht volgens mij alleen gebruiken om te zien hoe zwaar een trein mag zijn om nog vooruit te graken. Als de trein vertrokken graakt bepaalt de overbrenging hoe snel hij zal optrekken. Een reeks 77 heeft bijvoorbeeld een zeer trage overbrenging om zo met zijn beperkt vermogen toch aan 264 kN aanzetkracht te komen. Een reeks 27 heeft "maar" 234 kN. Toch zal de 27 sneller aan 50km/h graken met dezelfde trein (logisch ook, hij heeft meer dan 3 keer zoveel vermogen) :wink:
Je kan dus een trein vormen waar een 27 niet mee weg zou graken vanuit stilstand, maar waarmee hij wel sneller zou kunnen optrekken dan een 77 :mrgreen:
ewie1

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door ewie1 »

Bestaat daar dan een formule voor? bv als je de aanzetkracht(kN) weet en het vermogen(kW) dat je kan berekenen hoelang de trein de maximale trekkracht kan handhaven?
Wover

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door Wover »

ewie1 schreef:Bestaat daar dan een formule voor? bv als je de aanzetkracht(kN) weet en het vermogen(kW) dat je kan berekenen hoelang de trein de maximale trekkracht kan handhaven?
Op wiki staat een goed artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppel_(aandrijftechniek)

Maar koppelkrommes ga je van treinen niet vinden vrees ik. Voor auto's zijn die wel heel gemakkelijk te vinden.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door dentheo »

Wover schreef:
ewie1 schreef:Bestaat daar dan een formule voor? bv als je de aanzetkracht(kN) weet en het vermogen(kW) dat je kan berekenen hoelang de trein de maximale trekkracht kan handhaven?
Op wiki staat een goed artikel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppel_(aandrijftechniek)

Maar koppelkrommes ga je van treinen niet vinden vrees ik. Voor auto's zijn die wel heel gemakkelijk te vinden.

Voor lokomotieven bestaan die ook... start met horizontale lijn (beperking door adhesie), gevolgd door een hyprbool (trekkrachtx snelhied=vermogen).

Dat is theorie, bij een elektrische lok met weerstanden staat onder die hyperbool de zaagtand van de schakelende weerstanden. Het oppervlak tussen de zaagtand en de hyperbool geeft een idee over de bijkomende mogelijkheden met een driefasige overbrenging ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Slos

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door Slos »

Zijn jullie de website van (oud)lid atlantis vergeten? Op Tractlantis staat interessante lectuur omtrent aanzetkracht/vermogen. Meerbepaald hier (pdf!).
Voor de handigheid het verband tussen vermogen, (aanzet)kracht en koppel: Afbeelding Van wikipedia.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door dentheo »

Slos schreef:Zijn jullie de website van (oud)lid atlantis vergeten? Op Tractlantis staat interessante lectuur omtrent aanzetkracht/vermogen. Meerbepaald hier (pdf!).
Voor de handigheid het verband tussen vermogen, (aanzet)kracht en koppel: Afbeelding Van wikipedia.

Geen schrik krijgen distance gedeeld door tijd is snelheid , dus aanzetkracht maal snelheid is vermogen.
Max aanzetkracht is maximaal een kwart van het gewicht of zo...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: aanzetkracht locomotieven/treinen

Bericht door Adler »

Nu we toch op de formuletoer zijn, is de volgende formule voor de totale rijweerstand W nog interessant.
Dit is de som van alle krachten die op de trein werken.

W = Wf + Wb + Wi + Wa

met Wf = loopweerstand, deze is samengesteld uit de rolweerstand van de wielen op de sporen, de wrijvingsweerstand van de lagers en roterende delen en de luchtweerstand.

Wb = weerstand in een bocht

Wi = hellingsweerstand, is nul op vlak terrein (kan ook negatief zijn, bergaf)

Wa = kracht nodig voor versnelling ( kan ook negatief zijn).

De kracht F is de kracht ontwikkeld door de motoren en overgebracht op de sporen.

F = W.

Tabel met de tekens

Code: Selecteer alles

                                           positief             nul                 negatief
_______________________________________________________________________________________________
Loopweerstand                              altijd
Bochtenweerstand                           in een boog          recht spoor
Hellingsweerstand                          stijging             vlak                daling
Versnellingsweerstand                      versnelling          constante v         remming
F                                          trekkracht           uitloop             remkracht
Voor al deze krachten kunnen nog verder formules worden gegeven maar dit zou hier te ver leiden.
Plaats reactie