Steven schreef:tja is een foutje in de van dale vind ik. de nederlanders hebben in de loop der tijd veel franse worden overgebruikt al dan niet op de verkeerde manier. ik weet ook dat het in vandale staat, maar in wallonie en frankrijk maak je uzelf ferm belachelijk als je er niet aan denkt.
We zijn wel aan het afdwalen maar vergeef me voor één keer aub ...
Ik vond een merkwaardig verband tussen het woord geleider en conducteur in Het Militair Woordenboek van H.M.F.Landolt van 1861:
Onder het woord Officieren:
Karel de Stoute van Bourgondië rigtte ook in 1471 in de Nederlanden naar het voorbeeld van de Franschen, O. of benden van ordonnantie op. Zulk eene kompagnie telde 100 speren, de speer 8 strijders waaronder men boogschutters te paard en te voet, kolfroer- of haakboogschutters en piekeniers telde. De 800 speren of mannen van wapenen, waartoe hij eerst gelden verkreeg, vermeerderden al spoedig tot 22 kompagnien die met hunne bevelhebbers op 18000 man begroot werden. De hertog zelf was kapitein van elke der kompagnien en liet ze besturen door
eenen geleider of conducteur.
Den conducteur of geleider was dus in de 15de eeuw een officier in de Nederlanden, vandaar kan het woord conducteur en (treinbe)geleider dus ontstaan zijn
Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Conducteur