Stiptheid treinen slechter dan ooit

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: Stiptheid treinen slechter dan ooit

Bericht door Adler »

Niet te vlug veroordelen :)

Van Dale woordenboek:

conducteur (de ~ (m.), ~s)
controleur van plaatsbewijzen in het openbaar vervoer

In Nederland spreekt men steeds van conducteur (of conductrice), officieel hoofdconducteur (hc), het woord treinbegeleider wordt enkel in Vlaanderen gebruikt.
Adler

Bericht door Adler »

Wie is mijn berichten aan het wijzigen ?
Dat vind ik niet zo leuk :!:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Steven heeft zich waarschijnlijk vergist van knop: in plaats van quote heeft hij wijzig gekozen.
Geen slechte wil :wink:

BDJ
Adler

Bericht door Adler »

Bartjedj schreef:Steven heeft zich waarschijnlijk vergist van knop: in plaats van quote heeft hij wijzig gekozen.
Geen slechte wil :wink:

BDJ
Aja hij heeft meer knoppen dan ik :)
Steven

Bericht door Steven »

Adler schreef:Niet te vlug veroordelen :)

Van Dale woordenboek:

conducteur (de ~ (m.), ~s)
controleur van plaatsbewijzen in het openbaar vervoer

In Nederland spreekt men steeds van conducteur (of conductrice), officieel hoofdconducteur (hc), het woord treinbegeleider wordt enkel in Vlaanderen gebruikt.
tja is een foutje in de van dale vind ik. de nederlanders hebben in de loop der tijd veel franse worden overgebruikt al dan niet op de verkeerde manier. ik weet ook dat het in vandale staat, maar in wallonie en frankrijk maak je uzelf ferm belachelijk als je er niet aan denkt.

sorry adler voor het aanpassen daar waar dit niet de bedoeling was. bij deze is dat terug rechtgezet
Steve

Bericht door Steve »

Patrick schreef:Volgens mijnheer Petit (ah, hij is terug van weggeweest :P ) geeft Infrabel nog geen stiptheidscijfers bekend.
Maar hij bevestigt de trend. Heeft niets te maken met de nieuwe spoorwegstructuur, wel met losse incidenten (o.a. de koperdiefstallen). En er zijn de werken die nu voor hinder zorgen maar op lange termijn de reiziger ten goede komen.
(VRT-nieuwsnet, mét foto van gecrashte break in Wervik :evil: )
Ah, tiens, ik had ze een mailtje gestuurd dat er Engelse treinen te zien waren op de foto die er meestal staat... kennelijk hebben ze nu voor iets anders gekozen, maar of het beter is, is een andere zaak. :mrgreen:
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:tja is een foutje in de van dale vind ik. de nederlanders hebben in de loop der tijd veel franse worden overgebruikt al dan niet op de verkeerde manier. ik weet ook dat het in vandale staat, maar in wallonie en frankrijk maak je uzelf ferm belachelijk als je er niet aan denkt.
We zijn wel aan het afdwalen maar vergeef me voor één keer aub ...
Ik vond een merkwaardig verband tussen het woord geleider en conducteur in Het Militair Woordenboek van H.M.F.Landolt van 1861:

Onder het woord Officieren:

Karel de Stoute van Bourgondië rigtte ook in 1471 in de Nederlanden naar het voorbeeld van de Franschen, O. of benden van ordonnantie op. Zulk eene kompagnie telde 100 speren, de speer 8 strijders waaronder men boogschutters te paard en te voet, kolfroer- of haakboogschutters en piekeniers telde. De 800 speren of mannen van wapenen, waartoe hij eerst gelden verkreeg, vermeerderden al spoedig tot 22 kompagnien die met hunne bevelhebbers op 18000 man begroot werden. De hertog zelf was kapitein van elke der kompagnien en liet ze besturen door eenen geleider of conducteur.

Den conducteur of geleider was dus in de 15de eeuw een officier in de Nederlanden, vandaar kan het woord conducteur en (treinbe)geleider dus ontstaan zijn :)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Conducteur
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

Toch even aan toevoegen dat ook de IC-treinen naar Luik-Guillemins en Aarschot-Tongeren van resp 17u32 en 17u34 in Brussel-Centraal sinds de nieuwe dienstregeling structureel vertraagd zijn, ELKE weekdag, met 5 à 6 tot 25, 30 minuten. De vertragingen van minder dan 10 minuten op de trein naar Luik-Guillemins worden zelfs nooit weergegeven: zo kan ik treinen ook op tijd doen rijden ;)

Het NMBS-management? Zoek maar eens op wat het "Peter Principle" is. Stuk voor stuk...

mvg
JJN
Adler

Bericht door Adler »

JayBeeke schreef:Het NMBS-management? Zoek maar eens op wat het "Peter Principle" is. Stuk voor stuk...
NMBS-management = verdien-zoveel-mogelijk-en-doe-zo-weinig-mogelijk principe
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

Wil over de stiptheid effe het volgende zeggen.

Nam tot voor enkele jaren dagelijks de trein mortsel vilvoorde maar wegens omstandigheden moet ik nu met de auto naar het werk.

Elke dag rij ik 's morgens 1u10 voor 37km en 's avonds 45min.
Dus eigenlijk heb ik steeds vertraging en ben ik nooit "op tijd" want op een zondagmorgen doe je dat traject in 35min.

Dus, als de NMBS dan voor 90% op tijd rijdt, wat is dan het probleem, dat is toch wel heel goed, probeer zo'n wir war van treinennet maar eens stipt in goede banen te leiden.

Dus de trein is voor 90% op tijd en ik met de auto 0%.....

Het is maar hoe je het bekijkt.

grts,
o
Jean

Bericht door Jean »

Vervotte plant overleg over stiptheid en stakingen NMBS
Afbeelding Inge Vervotte (CD&V), de nieuwe minister van Overheidsbedrijven, zal de komende dagen en weken gesprekken voeren met zowel het management van de NMBS als met de vakbonden.
Vervotte zegt dat woensdag in een reactie op de berichtgeving rond de slechte stiptheidscijfers van de NMBS en de stakingen bij de spoorwegmaatschappij. De minister benadrukt dat het treinpersoneel noch de reizigers een treinstaking wensen.

"Minister Vervotte is een absolute voorstander van sociaal overleg", luidt het.
De minister zal de betrokken partijen tijdens de komende gesprekken oproepen hun verantwoordelijkheid te nemen om het sociaal overleg alle kansen te geven en om conflicten waar de treinreiziger het slachtoffer van is, in de toekomst te vermijden. "Ook het beter naleven van de afspraken omtrent stiptheid zal in deze gesprekken aan bod komen", besluit Vervotte. (belga/sps)
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... NMBS.dhtml
Plaats reactie