Brugse waaghals geëlektrocuteerd in station Bertrix

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick

Re: Brugse waaghals geëlektrocuteerd in station Bertrix

Bericht door Patrick »

Het is niet mijn gewoonte om klakkeloos te quoten maar ik doe het toch maar gezien het een "gevoelig" onderwerp is en er dan al vlug eens over een zin heen wordt gelezen. De bijdrage werpt toch een ander licht op het ongeval me dunkt. (De tekst in vetjes is door mij gezet.)

Uit blog van Het Nieuwsblad 4 januari 2008
Jonge Bruggeling sterft na stroomstoot

In een ziekenhuis in Luik is gisteren de 21-jarige Hans Corvelyn uit Koolkerke (Brugge) bezweken aan de zware brandwonden die hij begin deze week opliep tijdens een nachtspel. Achter het station van Bertrix raakte Corvelyn een hoogspanningkabel en hij kreeg 3.000 volt door zich heen.

'Ik begrijp het écht niet. Wat heeft Hans bezield? Hoe kon hij aan die kabels en waarom heeft hij ze toch aangeraakt?' Zijn moeder Nadine De Croock zit met veel vragen. Ze probeert beetje per beetje te reconstrueren wat er zich in de nacht van zondag op maandag heeft afgespeeld aan het station van Bertrix, in de provincie Luxemburg. 'Want tot nu heeft niemand me kunnen vertellen wat daar precies gebeurd is.'

Hans had afgelopen weekend met zes vrienden een huisje gehuurd vlak over het station van Bertrix. Volgens zijn moeder vertelden die vrienden haar intussen dat ze het er naar hun zin hadden. 'Een van die vrienden vertelde me dat ze er veel plezier hadden. Zondag hadden ze een spelletjesavond: zo moesten ze elkaar schrik aanjagen in het donker en zich verbergen. Mijn zoon en een vriend zijn op een bepaald moment naar buiten getrokken. Het enige dat ik weet, is dat Hans sneller liep dan die andere jongen. Volgens hem liep Hans zo'n 10 seconden voor hem uit. Hij zegt dat hij enkel een grote flits heeft gezien.'

Een van de vrienden van het slachtoffer alarmeerde daarop de buur van wie ze het vakantiehuisje huurden: Marcel Bourg, de vroegere brandweercommandant van Bertrix. 'Rond halftwee werd er plots aan mijn deur gebeld. Ik ben in mijn pyjama tot aan de spoorlijn gelopen. Die jongen stond nog in brand. Uit ervaring weet ik dat het van belang is om zo snel mogelijk die brandende kleren uit te krijgen. Nadien heb ik hem helpen besprenkelen met water. Ik denk dat die jongen voor 80 procent verbrand was.'

Hans Corvelyn werd met een tussenstop in het ziekenhuis van Libramont naar het Citadelziekenhuis in Luik overgebracht. Daar bezweek hij gisteren aan zijn verwondingen. Volgens zijn moeder heeft ze hem sinds het ongeluk niet meer kunnen spreken. 'Na de elektrocutie heeft hij blijkbaar nog één keer iets kunnen uitbrengen: Au, mijn benen. Maar meer niet.'

Het parket van Neufchâteau onderzocht het incident en spreekt van een 'dramatisch ongeluk'. Maar hoe was het mogelijk dat Hans Corvelyn een hoogspanningkabel boven de spoorlijn raakte? Volgens netwerkbeheerder Infrabel kan dit niet zomaar. 'Die hoogspanningskabels hangen vijf meter boven de grond. Op de nacht van het ongeluk stond er in Bertrix een goederentrein op de sporen. De jongen moet daarop geklauterd zijn. Een heel spijtig ongeluk, maar op een trein klimmen blijft natuurlijk verboden', zegt Sofie Van Haele van Infrabel. Volgens haar kreeg het slachtoffer een schok van 3.000 volt.

Hans woonde nog thuis in Koolkerke en heeft een broer. Hij was heel geliefd bij de kinderen van de KSA Koolkerke, waar hij al enkele jaren leider was. Hij werkte sinds twee jaar als bediende bij A&E-security. 'Ik was écht fier op Hans. Hij was helemaal geen waaghals en had verantwoordelijkheidszin. Ik blijf met veel verdriet en vraagtekens achter', aldus nog zijn moeder Nadine De Croock.

Het mysterie werd gisteren enkel groter toen de moeder telefoon kreeg van de politie in Hansbeke. 'Iemand had de portefeuille van Hans gevonden. Terwijl ik dacht dat die portefeuille in de brand was gebleven. Ik weet niet meer wat ik moet denken', zegt zijn moeder.
Fles

Bericht door Fles »

Mja, je weet ook niet waar ze die portefeuille gevonden hebben natuurlijk. En al was het in de buurt, misschien heeft hij die van zich af gesmeten zo van "daar staan nummers in, ga bellen". In het begin moet hij nog bij bewustzijn geweest zijn, want hij heeft nog kunnen praten..

Maar goed, blijft allemaal speculeren :roll: Brrr, naar verhaal.
Joykeee

Bericht door Joykeee »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Joykeee op 12 jan 2008, 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Joykeee

Bericht door Joykeee »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Joykeee op 12 jan 2008, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

nu is er tussen hansbeke en bertrix een serieuse afstand, hoe kan zoiets?
Joykeee

Bericht door Joykeee »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Joykeee op 12 jan 2008, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

En het parket is daar geweest en heeft niks gezien van die portefeuille? Kan zijn natuurlijk, in dat geval hebben ze weer een deftig onderzoek gedaan zo blijkt. :roll:
Plaats reactie