mijn overzichtje van 2007

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: mijn overzichtje van 2007

Bericht door overweg13 »

Dag

En toch: 10 jaar heeft mijn vrouw met een BX gereden: kostprijs 0.27 EURO/km; (1983 - 1993)
daarna hadden we een Xantia: 0.44 EURO/km (1993 - 2004)
en nu een C5: 1.06 Euro/km.

Onze OV-kosten bedragen een fractie hiervan, en dat ondanks 1ste klasse bij de trein.

Uiteraard is het zo dat de bedragen lager zouden liggen, mochten we meer met de wagen rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

Bart schreef:
Steven schreef:mooi voorbeeld van het feit dat de trein nog ni zo duur is als men soms wel durft denken.
De trein is niet duur als je alleen reist.
Je moet eens een uitstap maken naar de kust met 4 personen van hetzelfde gezin (+12jaar), en dit op een weekdag wanneer het ticket "Een dag aan Zee" niet geldig is....
Zelfs wanneer het ticket wel geldig is, of wanneer je in't weekend vertrekt doe je financieel verlies om met het openbaar vervoer erop uit te trekken. Parking kosten ter plaatse zelf inbegrepen.
Dat zou niet mogen zijn. Ik wil niet zeggen dat de NMBS teveel vraagt, ze moeten tenslotte ook uit hun kosten komen, maar het zou een mooie zaak zijn, als de overheid zou tussen komen en alzo de kosten van het openbaar vervoer daning kunnen verminderen.
dan betalen we de kosten ook he, maar dan onrechtstreeks. via meneer de fiscus.
Adler

Bericht door Adler »

Bart schreef:De trein is niet duur als je alleen reist.
Je moet eens een uitstap maken naar de kust met 4 personen van hetzelfde gezin (+12jaar), en dit op een weekdag wanneer het ticket "Een dag aan Zee" niet geldig is....
Zelfs wanneer het ticket wel geldig is, of wanneer je in't weekend vertrekt doe je financieel verlies om met het openbaar vervoer erop uit te trekken. Parking kosten ter plaatse zelf inbegrepen.
Dat zou niet mogen zijn. Ik wil niet zeggen dat de NMBS teveel vraagt, ze moeten tenslotte ook uit hun kosten komen, maar het zou een mooie zaak zijn, als de overheid zou tussen komen en alzo de kosten van het openbaar vervoer daning kunnen verminderen.
Ik ben daar nog niet zo van overtuigd.
Om uw voorbeeld te nemen zou je met een Rail Pass met 4 personen voor 55,2 euro van uw woonplaats naar gelijk welke bestemming kunnen rijden en terug.
Als je alle kosten van uw auto rekent (niet enkel de brandstof) weet ik niet of je voor dat bedrag naar de kust kan rijden en terug.
Steven

Bericht door Steven »

tja goedkoop sporen vergt wat zoekwerk, aan het loket verkopen ze u (jammer genoeg) niet altijd de goedkoopste formule voor uw traject. daarom zal ik altijd zelf al veel info zoeken voor ik naar een loket ga en precies zeggen wat ik wil hebben. kwestie van al een stapje voor te zijn he :wink:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Zei hij die nooit naar het loket moet :lol: :lol:

Maar inderdaad, het is best zelf even te zoeken in de formules. In de travel centers (opgelet, dus niet de loketten) helpen ze meestal wel in de goede richting.

BDJ
Bart

Bericht door Bart »

Adler schreef: Ik ben daar nog niet zo van overtuigd.
Om uw voorbeeld te nemen zou je met een Rail Pass met 4 personen voor 55,2 euro van uw woonplaats naar gelijk welke bestemming kunnen rijden en terug.
Als je alle kosten van uw auto rekent (niet enkel de brandstof) weet ik niet of je voor dat bedrag naar de kust kan rijden en terug.
Ik rij met een golf diesel, en van bij mij in Sint-Niklaas tot in Blankenberge is 95 km. Heen en terug dus 190. Ik kan met een volle dieseltank (52euro) 4x heen en terug naar Blankenberge rijden. En dan is mijn tank nog niet volledig leeg. Dat komt neer op minder dan 13 euro heen en terug. Als ik mijn 13 Euro brandstof van de prijs van 55,2 euro (nmbs ticket) trek heb ik nog 42.2 euro over.
Als mijn auto mij iedere dag 42.2 euro zou kosten zonder dat ik er een kilometer mee bol... Was ik op het einde van't jaar failliet.
Steven

Bericht door Steven »

bart een auto kost u per km
uw branstof
uw verzekering/jaar gedeeld door aantal km
uw taks per jaar gedeeld door aantal km
uw onderhoudskost per jaar gedeeld door aantal km
aankoopprijs gedeeld door aantal afgelegde km met die wagen.
kortweg enkel de brandstof tellen op dat moment is eenvoudig maar niet juist.
Wover

Bericht door Wover »

Het is gewoon een feit dat reizen in groepen groter dan 2 en kleiner dan xx om te genieten van korting absoluut niet voordelig is.

Vroeger had je een groepsticket dat al vanaf 3 of 4 personen begin, waarbij twee personen maar 50% betaalden ofzoiets, en dan kwam het wel erg voordelig uit.

Maar zo'n tickets zullen wel niet meer terugkomen, de belangrijkste groep reizigers bij de NMBS zijn nog altijd pendelaars en de andere reizigers die weinig met de trein rijden of verre reizen willen maken worden wat in de steek gelaten...
Fles

Bericht door Fles »

Bart schreef:De trein is niet duur als je alleen reist.
Maar eenzelfde effect kan natuurlijk ook, en wellicht beter, bereikt worden door het autorijden duurder te maken :idea:
Adler

Bericht door Adler »

Ik vind persoonlijk dat je niet enkel naar de prijs moet kijken om te beslissen tussen de auto en de trein.
Er zijn nog heel wat andere factoren die niet uit te drukken zijn in euro's maar voor mij minstens even belangrijk zijn om voor de trein te kiezen.

Om maar enkele te noemen:
  • - Trein is zeer veel veiliger dan de auto
    - Geen files
    - Geen stress
    - Veel milieuvriendelijker
    - Je moet niet constant zitten opletten op het andere verkeer
Ik weet dat voor de meeste mensen dit geen argumenten zijn om voor de trein te kiezen, maar voor mij dus juist wel.
Voor mij mogen al deze voordelen dus best wat kosten.
Steven

Bericht door Steven »

idd die voordelen breng ik ook in rekening. mensen die met de auto naar zuid frankrijk op vakantie gaan zijn in mijn ogen een beetje zot. heen en terugrit zijn als het ware een moordende rit. vele mensen doen die dan nog tijdens de nacht. ze komen zwaar vermoeid aan op vakantie en als ze terug thuis komen zijn ze dat weer.
Steve

Bericht door Steve »

Adler schreef: Om maar enkele te noemen:
    - Geen files
    - Geen stress
Met dat 'geen stress' ga ik niet altijd akkoord :D, maar voor de rest kan ik me alleen maar hierbij aansluiten. Heerlijk om lekker te kunnen zitten, voldoende plaats te hebben, eens op het gemak te kunnen rondlopen en naar de wc gaan, en tegelijkertijd ook wat werken/studeren/... Weet je, de uren die ik op de trein doorbreng, zijn eigenlijk de uren die ik het nuttigst besteed van heel de week. Dat kun je in de auto niet bepaald zeggen.
Steven

Bericht door Steven »

idd een trein is voor vele mensen al een half kantoor/ werk geworden aangezien ze daar al een deel van hun prestatie vervullen, achter het stuur van de wagen is dat uitgesloten.
Bart

Bericht door Bart »

Adler schreef:Ik vind persoonlijk dat je niet enkel naar de prijs moet kijken om te beslissen tussen de auto en de trein.
Er zijn nog heel wat andere factoren die niet uit te drukken zijn in euro's maar voor mij minstens even belangrijk zijn om voor de trein te kiezen.
Om maar enkele te noemen:
    - Geen files
    - Geen stress
Ik weet dat voor de meeste mensen dit geen argumenten zijn om voor de trein te kiezen, maar voor mij dus juist wel.
Voor mij mogen al deze voordelen dus best wat kosten.
Knap van je Adler, er moesten meer mensen zoals jij denken, dat kan de NMBS alleen maar ten goede komen.
Alleen denken veel mensen er anders over, en als ik eerlijk ben behoor ik ook tot die categorie.
Je moet eens met een gezin met kinderen de trein naar de kust nemen in de zomer:
- Het is duurder dan met de wagen!
- Je bent uurgebonden.
- In de meeste gevallen zit die trein eivol, waardoor de kinderen al lastig worden.
- Kinderen spelen nu eenmaal graag in't zand, dus moet je voldoende speelgoed meedoen.
- Tegen de avond worden ze moe, en moeten ze de buggy in. Sleur dat allemaal eens een ganse dag mee, jij liever als ik.

Deze punten doen veel mensen voor de auto kiezen. Om die keuze te laten veranderen, is er maar 1 oplossing. Die oplossing is het openbaar vervoer goedkoper maken, zodat het voordeliger wordt met de trein dan met de wagen.
De meeste mensen kijken steeds uit naar wat hen financieel het meest voordelig is, en je kan ze geen ongelijk geven.
Steven

Bericht door Steven »

de trein is al goedkoop genoeg voor zijn kostprijs, de autorit naar de kust duurder maken is het andere alternatief. trouwens ik weet niet of er een verschil is om met je kinderen op een volle trein zitten waar ze hun geduld verliezen of met kinderen in een gesloten auto zitten waar je al een uur mee in de file staat op weg naar het strand, in beide gevallen is da zagen van die kinderen even lastig zou ik zeggen :lol:
Plaats reactie