
De donkerrode lijn is de nieuwe spoorlijn.
De spoorlijn uit Antwerpen loopt van Zemst tot aan het knooppunt, en duikt daar in een 2,4km lange tunnel onder de E19, Brucargo en startbaan 25R.
De spoorlijn uit Brussel doet hetzelfde, al zal die tunnel 2,7 km lang zijn. Vanwaar die 300 meter komt: geen idee.
De tunnels zullen geboord worden: men begint aan de E19 en boort ri. Brucargo. Eens aangekomen aan BC wordt de boorkop op vrachtwagens geladen en terug gevoerd naar de E19. Dan begint het verhaaltje opnieuw voor de andere koker.
Vraagje: waarom wordt er eigenlijk niet Heen en terug geboord, maar telkens in dezelfde richting?
De lichtrode is het fietsproject
De bedoeling van dit project is om de fietsers een alternatief te bieden voor het huidige traject over de brug en het kruispunt. Hiervoor wordt een fietsersbrug gebouwd over de E19 en de spoorbedding, die er hoogstwaarschijnlijk gaat uitzien zoals de fietsersbrug in Wetteren (E40). Het zou de langste fietsersbrug van België worden. Aan het kruispunt Haachtsestwg X Leuvensestwg wordt een tunnel gebouwd onder het kruispunt. Alle kruisingen tussen motorverkeer en fietsverkeer worden vermeden.
De blauwe lijnen zijn de uitbreidingswerken van het wegknooppunt, en de aansluitende kruispunten.
De bedoeling van dit laatste project is om bestuurders voor Brucargo aan te zetten dit traject te nemen en zo andere lokale trajecten te ontlasten. Nu is de brug over de E19 en het kruispunt Haachtsestwg X Leuvensestwg een heikel punt, met ellenlange files tot gevolg. Ook de verkeersveiligheid moet er wel bij varen. Door de aanleg van de Noordelijke lussen moet het verkeer van en naar de E19 de Luchthavenlaan niet meer kruisen.
Bron: De Standaard