Provincie Antwerpen wil treinverkeer Roosendaal over HSL-spoor
Antwerps provinciaal gedeputeerde voor mobiliteit Inga Verhaert (sp.a) wil de geplaagde treinlijn 12 tussen Antwerpen en Roosendaal voor een deel over de hogesnelheidssporen laten rijden.
Ze deed die suggestie aan beleidsmakers samen met haar Nederlandse collega Cora Steffens van de provincie Noord-Brabant. Het duo reageert daarmee op de klachtenregen die sinds de nieuwe NMBS-dienstregeling is opgedoken.
Dienstregeling
De aangepaste treinuren zorgen volgens de reizigers voor overvolle treinen van Antwerpen via Essen naar Roosendaal. Daarnaast zou de dienstregeling geen rekening houden met de gangbare school- en werktijden.
Een actiecomité startte een website,
http://www.lijn12.be, op en verzamelde al 1.200 reacties.
HSL-sporen
De provincie Antwerpen wil hier iets aan doen en doet opmerkelijke voorstellen. Het meest in het oog springende daarvan is om de HSL-sporen te gebruiken om een deel van het treinverkeer op lijn 12 over te sturen.
Volgens Verhaert zorgt dat voor mogelijkheden qua capaciteitsverhoging.
"De sporen liggen er, we gebruiken ze alleen niet omdat de signalisatie voor hogesnelheidstreinen nog niet klaar is. Volgens mij belet dat ons echter niet om normale treinen, die trager rijden, over het HSL-traject te sturen".
Comfortabele rit
Inga Verhaert oppert ook om langere treinstellen in te schakelen die meer reizigers een comfortabele rit garanderen.
Daarnaast wil ze de lijn 12 ontlasten door een deel van het goederenverkeer over te hevelen naar lijn 11, die van Antwerpen naar Vlissingen rijdt. Het traject van dat zogenaamde 'havenspoor' is nog wel niet voltooid, er moet aan Belgische kant zo'n acht kilometer aangelegd worden.
Doodgeboren kind
NMBS-woordvoerder Paul van Aelst maakte meteen duidelijk dat het idee om gewone treinen over het HSL-spoor te laten rijden, een doodgeboren kind is.
"Al het treinmaterieel dat de NMBS voor de HSL-lijn zal gebruiken, moet uitgerust zijn met speciale signalisatie, ongeacht de snelheid waarmee het voertuig rijdt. De zogenaamde ETCS signalisatie, een systeem dat satellieten en bakens gebruikt om treinen veilig te laten rijden, is nog niet beschikbaar op Belgische treinen." (belga/gb)