Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Patrick »

Antwerps provinciaal gedeputeerde voor mobiliteit wil de treinen van de "geplaagde" L12 voor een deel over het HST-traject laten rijden zodat er capaciteitsuitbreiding mogelijk is. (Aha, welk materiaal dan? Er is nu al geen reserve meer :? )
"De sporen liggen er, we gebruiken ze alleen niet omdat de signalisatie voor hogesnelheidstreinen nog niet klaar is", aldus Verhaert. Volgens mij belet dat ons echter niet om normale treinen, die trager rijden, over het HSL-traject te sturen."
(Bron)
Dus HSTreinen zijn dan abnormale treinen :mrgreen:
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door FLV-FGSP »

De intentie is OK (meer ruimte op lijn 12, iets doen met de HSL) maar iets meer dossierkennis zou de provincies niet misstaan. Ik boek de voorzet onder "het is de intentie die telt".
Fles

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Fles »

zou het qua beveiliging eigenlijk wel kunnen? Nog los van het feit dat die HSL heel ergens anders ligt dan Roosendaal-Antwerpen natuurlijk :?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Adler »

Fles schreef:zou het qua beveiliging eigenlijk wel kunnen? Nog los van het feit dat die HSL heel ergens anders ligt dan Roosendaal-Antwerpen natuurlijk :?
Daar is al uitgebreid over gepraat in andere topics en het antwoord is nee, nee en nee :)
De enige beveiliging die nu is geinstalleerd op die HSL lijn is ETCS en die werkt NIET !
Het is of ETCS of niets, en zonder beveiliging gaat men nooit een trein laten rijden op die lijn, ook al rijdt er maar 1 trein per dag, tenzij je iemand te voet met een rode vlag voor die trein wil laten wandelen zoals in 1830 :)
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door FLV-FGSP »

Fles schreef:zou het qua beveiliging eigenlijk wel kunnen?
Nee, lees bijvoorbeeld http://www.bttb.be/standpunten/070831%2 ... kempen.htm
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Steven »

op de kop toe is er in belgie geen voldoende materieel ter beschikking die voorzien is van etcs, met drie locs kan je niet veel aanvangen ook al zou etcs werken.
Jules

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Jules »

Nee nee nee....

Dat zou ik nog zo niet weten. Er zijn momenteel nog altijd besrpekingen voor de L3 en de L4 tijdelijk uit te baten aan 160km/h. Er is sprake van een herhaler te plaatsen op het einde van de lijn zodat je in zonder problemen de lijn op en af kan rijden. Er zijn al lang discussies hierover aan de gang en ze zijn er nog lang niet uit. 1830 is vrij kortbij...
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
Fles schreef:zou het qua beveiliging eigenlijk wel kunnen? Nog los van het feit dat die HSL heel ergens anders ligt dan Roosendaal-Antwerpen natuurlijk :?
Daar is al uitgebreid over gepraat in andere topics en het antwoord is nee, nee en nee :)
De enige beveiliging die nu is geinstalleerd op die HSL lijn is ETCS en die werkt NIET !
Het is of ETCS of niets, en zonder beveiliging gaat men nooit een trein laten rijden op die lijn, ook al rijdt er maar 1 trein per dag, tenzij je iemand te voet met een rode vlag voor die trein wil laten wandelen zoals in 1830 :)

Het kan wel tot Brecht probleem met ETCS zit aan de GRENS.....

Maar het materieel... dan moeten we die trein rijden met die ene diesel met ETCS die de NMBS rijk is ???
Of moeten we die ene Thalys huren ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Steven »

die ene diesel en ene thalys hadden tijdelijke installaties die nadien terug verwijderd zijn.
Fles

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Fles »

politiek loos luchtkasteeltje dus :?

jammer, op zich was het best een leuk idee. Vanachter de Fleischmann-trafo gezien dan.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door dentheo »

Steven schreef:die ene diesel en ene thalys hadden tijdelijke installaties die nadien terug verwijderd zijn.
Diesel is dikke maand geleden toch ganse maand verhuurd geweest aan de Nederlanders, daarna nog geregeld in Brecht gezien... en de Thalys is een paar weken geleden ook nog gespot (maar NIET door mij).
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Shrek »

Steven schreef:op de kop toe is er in belgie geen voldoende materieel ter beschikking die voorzien is van etcs, met drie locs kan je niet veel aanvangen ook al zou etcs werken.
er komen er wel 40 bij in 2009, dan kunnen ze die direct al gaan leasen van b-cargo :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Steven schreef:op de kop toe is er in belgie geen voldoende materieel ter beschikking die voorzien is van etcs, met drie locs kan je niet veel aanvangen ook al zou etcs werken.
er komen er wel 40 bij in 2009, dan kunnen ze die direct al gaan leasen van b-cargo :lol:
je zal moeten wachten top de reeks 18 die effectief van etcs zal voorzien zijn (ik weet niet of de locs die b cargo gaat huren voor 10 jaar van etcs voorzien gaan zijn)
Jean

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Jean »

Whishfull-thinking :
Provincie Antwerpen wil treinverkeer Roosendaal over HSL-spoor

Antwerps provinciaal gedeputeerde voor mobiliteit Inga Verhaert (sp.a) wil de geplaagde treinlijn 12 tussen Antwerpen en Roosendaal voor een deel over de hogesnelheidssporen laten rijden.

Ze deed die suggestie aan beleidsmakers samen met haar Nederlandse collega Cora Steffens van de provincie Noord-Brabant. Het duo reageert daarmee op de klachtenregen die sinds de nieuwe NMBS-dienstregeling is opgedoken.

Dienstregeling

De aangepaste treinuren zorgen volgens de reizigers voor overvolle treinen van Antwerpen via Essen naar Roosendaal. Daarnaast zou de dienstregeling geen rekening houden met de gangbare school- en werktijden.
Een actiecomité startte een website, http://www.lijn12.be, op en verzamelde al 1.200 reacties.

HSL-sporen

De provincie Antwerpen wil hier iets aan doen en doet opmerkelijke voorstellen. Het meest in het oog springende daarvan is om de HSL-sporen te gebruiken om een deel van het treinverkeer op lijn 12 over te sturen.

Volgens Verhaert zorgt dat voor mogelijkheden qua capaciteitsverhoging.

"De sporen liggen er, we gebruiken ze alleen niet omdat de signalisatie voor hogesnelheidstreinen nog niet klaar is. Volgens mij belet dat ons echter niet om normale treinen, die trager rijden, over het HSL-traject te sturen".

Comfortabele rit

Inga Verhaert oppert ook om langere treinstellen in te schakelen die meer reizigers een comfortabele rit garanderen.

Daarnaast wil ze de lijn 12 ontlasten door een deel van het goederenverkeer over te hevelen naar lijn 11, die van Antwerpen naar Vlissingen rijdt. Het traject van dat zogenaamde 'havenspoor' is nog wel niet voltooid, er moet aan Belgische kant zo'n acht kilometer aangelegd worden.

Doodgeboren kind


NMBS-woordvoerder Paul van Aelst maakte meteen duidelijk dat het idee om gewone treinen over het HSL-spoor te laten rijden, een doodgeboren kind is.

"Al het treinmaterieel dat de NMBS voor de HSL-lijn zal gebruiken, moet uitgerust zijn met speciale signalisatie, ongeacht de snelheid waarmee het voertuig rijdt. De zogenaamde ETCS signalisatie, een systeem dat satellieten en bakens gebruikt om treinen veilig te laten rijden, is nog niet beschikbaar op Belgische treinen." (belga/gb)
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... poor.dhtml
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinverkeer A'werpen - Roosendaal op HST

Bericht door Adler »

dentheo schreef: Het kan wel tot Brecht probleem met ETCS zit aan de GRENS.....
Theo, dat is 1 van de vele verhalen die met de regelmaat van een klok opduiken.
Ik lees en hoor tal van andere zaken, de NMBS zegt dat 'er nog enkele technische problemen' zijn op het baanvak Antwerpen-Noorderkempen, wat dat dan ook moge betekenen.
De NS zegt dan weer dat er problemen zijn met de communicatie naar de locomotieven, zelfs op het traject binnen Nederland. Dan weer is het het stof in de tunnel dat moet verwijderd worden.
Het is elke dag een andere reden en niemand durft nog de waarheid zeggen geloof ik.
Plaats reactie