Taurus Vmax 357

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ziemon

Bericht door ziemon »

jammer, hopelijk volgende meer geluk!

en er komen mogelijk nog snel wat leuke kleuren bij, vandaag wordt de 1116 280 in zwart gepresenteerd:
Afbeelding
Stecco

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Stecco »

Beste tot m'n grote verbazing heb ik de v357 max met opschrift afgelopen week (17/1) tegengekomen op de E19 net voor Breda (komende van Rotterdam) Daar stond hij achter een brug geparkeerd op het nieuwe HST traject.

Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Accelerat »

Oh hij is nu weer in Breda. :D
Als ge soms morgen weer daar langskomt en hem weer ziet, zout ge mij dan een PM kunnen sturen? Dan kan ik er meteen op afgaan. :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Shrek »

Stecco schreef: Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
als het spel daartegen al open is :mrgreen: ik dacht wel dat de brussel-amsterdam met bombardiers gereden ging worden en helemaal niet met siemensen :o
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Steven »

Stecco schreef: Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
de 60 van de nmbs gaan een andere kast hebben, de nieuwe generatie komt er al aan, momenteel is men bezig met dergelijke kasten al te gebruiken voor portugese locs :-)
Bert

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Bert »

Shrek schreef:
Stecco schreef: Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
als het spel daartegen al open is :mrgreen: ik dacht wel dat de brussel-amsterdam met bombardiers gereden ging worden en helemaal niet met siemensen :o
yep, met TRAXX locomotieven reeks 186. 8)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Steven »

en die traxx locs blijven er ook maar tot de italiaans brol ze komt vervangen :lol: :lol:
Bert

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Bert »

Steven schreef:en die traxx locs blijven er ook maar tot de italiaans brol ze komt vervangen :lol: :lol:
Dat die Italiaanse brol maar ginder blijft. 8) ik heb liever een traxx ervoor. :P
pietje

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door pietje »

Eerst zien voor ik (ver)oordeel.
Ik rij trouwens liever met een trein tegen 250 kmph dan tegen 160 :D
ziemon

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door ziemon »

Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
de 1216 050 is meestal in NL omdat de ook door Siemens gebouwde beveiligingsystemen op de HSL-Zuid te testen. Net zo makkelijk en goedkoop om er een eigen machine voor te gebruiken, die ook nog een beetje snel kan....

De SNCB Reeks 18 is eigenlijk vrijwel hetzelfde als de 1216, alleen met een ander cabine-ontwerp.

simon!
Spiketrain
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 feb 2006, 10:12

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Spiketrain »

sncf-sncb schreef:Oh hij is nu weer in Breda. :D
Gisteren wederom gespot vanaf de E19/A16 bij de verbindingsbogen van de HSL met hoofdbaan Lage Zwaluwe-Breda.
Groeten,
Spiketrain
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door Steven »

ziemon schreef:
Ik vermoed dat die daar test ritten aan het doen is om vanaf 2009 gebruikt te worden door de NMBS voor de Loc van de amsterdammer te vervangen. NMBS heeft er immers 60 besteld (welliswaar type ES60U3)
de 1216 050 is meestal in NL omdat de ook door Siemens gebouwde beveiligingsystemen op de HSL-Zuid te testen. Net zo makkelijk en goedkoop om er een eigen machine voor te gebruiken, die ook nog een beetje snel kan....

De SNCB Reeks 18 is eigenlijk vrijwel hetzelfde als de 1216, alleen met een ander cabine-ontwerp.

simon!
die oostenrijkse serie is toch niet gemaakt om ook op 3.000 V te kunnen rijden? wel op 15.000 V
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door msts.be »

Jawel, maar omdat er verwarring aan het ontstaan is zal ik even verduidelijken.

Er bestaan dus van de Taurus 3 verschillende versies:
1) Taurus I = ÖBB 1016 (enkel 15kV)
2) Taurus II = ÖBB 1116 (15kV + 25kV), MÁV/GySEV 1047, BR 182, Dispolok ES64U2 enz
3) Taurus III = ÖBB 1216 (3, 15 en 25kV. 1,5kV module zit er altijd in maar is bij de meeste locs gedeactiveerd door de software.) , SZ 541, RTS 1216.9 enz.

De kenmerken waardoor je ze kunt herkennen zijn de volgende:
Taurus I & II hebben dezelfde kast en hebben één enkele toegangsdeur rond het midden. Taurus III heeft 2 toegangsdeuren per cabine, en het dak heeft langs de zijkant een metalen beplating (bij Taurussen I & II is het dak langs de zijkant open). En natuurlijk heeft deze ook 4 pantografen i.t.t. 2 bij de Taurus I & II.

Er is wel een loctype dat de kenmerken van de 2 heeft: de Arriva/ALEX BR183. Deze heeft de kast van een Taurus III (dus 4 toegangsdeuren, beplating op het dak), maar heeft maar 2 pantografen en kan enkel op 15 en 25kV rijden. Dus deze is een uitzondering op de reeks van hierboven.

Onze HLE 18 zal technisch gebaseerd zijn op de Taurus III, maar krijgt een nieuwe kast vanwege de nieuwe Europese crashnormen. Deze kast zal zéér gelijkaardig zijn aan die van de Portugese LE4700-locomotieven, waarvan er al een paar designtekeningen zijn, en die het eerste loctype van de nieuwe lijn ES2007 zal zijn.. Onze loc zal wel tweespannig zijn (3 + 25kV, verminderd vermogen op 1,5kV).
pietje

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door pietje »

msts.be schreef:Onze loc zal wel tweespannig zijn (3 + 25kV, verminderd vermogen op 1,5kV).
dus 3 spanning, de naam ES60U3 zegt het al: 6000KW, 3 spanningen.

Bijna alle meersysteemslocs geven minder vermogen op 1.5kV, zeker als het max vermogen meer dan 5 MW is, anders wordt het een probleem van stroomafname.
5MW/1.5kV is meer dan 3kA, dat verdeeld wordt over 2 panto's is toch meer dan 1500Ampère over het contactpunt van de bovenleiding, wat zéér veel is
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Taurus Vmax 357

Bericht door dentheo »

pietje schreef:
msts.be schreef:Onze loc zal wel tweespannig zijn (3 + 25kV, verminderd vermogen op 1,5kV).
dus 3 spanning, de naam ES60U3 zegt het al: 6000KW, 3 spanningen.

Bijna alle meersysteemslocs geven minder vermogen op 1.5kV, zeker als het max vermogen meer dan 5 MW is, anders wordt het een probleem van stroomafname.
5MW/1.5kV is meer dan 3kA, dat verdeeld wordt over 2 panto's is toch meer dan 1500Ampère over het contactpunt van de bovenleiding, wat zéér veel is
Het ligt volgens mij inderdaad niet aan de traktieinstallatie zelf ...die heeft toch ongeveer 1500 V op zijn tussenkring ? Of is die spanning aan het stijgen door de evolutie van de electronica ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie