paar vragen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

paar vragen

Bericht door Robin »

Hoe komt het dat,
Een sein op rood staat terwijl het volgende sein al op orange staat en het sein daarna op groen terwijl er geen trein in die sectie/blok is ?

Ook nog,
op zaterdagnacht om 01:15 stond ik aan het station in kalmthout en keek richting essen en alle seinen stonden op groen en hier kwam geen trein voorbij voor een uur lang, snachts alleen goederen verkeer en dus zet met alles op groen ver op voorhand?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: paar vragen

Bericht door Steven »

automatische seinen (permissiefe seinen, niet beheerde seinen) staan altijd open (groen of twee gele) als er zich geen trein in die sectie is. bediende seinen komen enkel open als een seingever (operator) het bevel geeft door een reisweg aan te leggen, dus dat wat je ziet hangt af van het type sein
Bartjedj

Re: paar vragen

Bericht door Bartjedj »

In je eerste zin zeg je, dat een sein rood staat, het volgende oranje, en het volgende groen.
Dat kan niet :wink: Geel is een waarschuwingssein voor een rood sein, en zal dus nooit gegeven worden als het volgende groen staat.

BDJ
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: paar vragen

Bericht door Shrek »

heb je de seinen allemaal gelijkertijd gezien, of reed je met je fiets/auto langs de spoorlijn en zag je dan deze volgorde? :P
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: paar vragen

Bericht door Robin »

bij beide vragen stond ik gewoon op een perron.
Bartjedj schreef:In je eerste zin zeg je, dat een sein rood staat, het volgende oranje, en het volgende groen.
Dat kan niet :wink: Geel is een waarschuwingssein voor een rood sein, en zal dus nooit gegeven worden als het volgende groen staat.

BDJ
dan heb ik me waarschijnlijk vergist :oops:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nekvin

Re: paar vragen

Bericht door Nekvin »

Bartjedj schreef:In je eerste zin zeg je, dat een sein rood staat, het volgende oranje, en het volgende groen.
Dat kan niet :wink: Geel is een waarschuwingssein voor een rood sein, en zal dus nooit gegeven worden als het volgende groen staat.

BDJ

Oh jawel, dat is iets speciaal in FVV. Bij onze seinen H4.3 en I4.3 en H5.3 en I5.3 geven ze altijd als seinbeeld dubbel geel. Het volgende sein, als de reisweg volledig is aangelegd, of als je naar de volle baan rijd, is groen, dus het kan wel... :P
Iets speciaal in FVV
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: paar vragen

Bericht door Robin »

Nekvin schreef:
Bartjedj schreef:In je eerste zin zeg je, dat een sein rood staat, het volgende oranje, en het volgende groen.
Dat kan niet :wink: Geel is een waarschuwingssein voor een rood sein, en zal dus nooit gegeven worden als het volgende groen staat.

BDJ

Oh jawel, dat is iets speciaal in FVV. Bij onze seinen H4.3 en I4.3 en H5.3 en I5.3 geven ze altijd als seinbeeld dubbel geel. Het volgende sein, als de reisweg volledig is aangelegd, of als je naar de volle baan rijd, is groen, dus het kan wel... :P
Iets speciaal in FVV
kzal zien dak het is op foto kan vastleggen ma het zijn in ieder geval die grote seinen links van de baan op een normaal spoor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: paar vragen

Bericht door Tim »

Je kan gerust dubbel geel krijgen als het volgende sein al groen staat.
Onder andere bij de uitrit van bundels kom je dit vaak tegen, om de simpele reden dat dit sein geen groene lamp heeft.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: paar vragen

Bericht door dentheo »

Tim schreef:Je kan gerust dubbel geel krijgen als het volgende sein al groen staat.
Onder andere bij de uitrit van bundels kom je dit vaak tegen, om de simpele reden dat dit sein geen groene lamp heeft.
En op die manier de snelheid lager is ???

Maar als dan tegen verwachting het volgend sein toch ROOD is ??? Rap in de remmen ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: paar vragen

Bericht door Tim »

Bij dubbel geel moet je er ALTIJD vanuit gaan dat het volgende sein een stop oplegt. Bijgevolg zal je snelheid dus nog niet hoog zijn en kan je tijdig remmen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: paar vragen

Bericht door dentheo »

Tim schreef:Bij dubbel geel moet je er ALTIJD vanuit gaan dat het volgende sein een stop oplegt. Bijgevolg zal je snelheid dus nog niet hoog zijn en kan je tijdig remmen.

Maar als je jarenlang ergens orange krijgt gevolgd door groen....dan krijg je op een dag ROOD en bingo.

Paar jaar geleden juist voor Lier vanaf Antwerpen (was op hoofdbaan) .... en op dozijnen andere plaatsen .

Eigenlijk is dat het gebruik van een snelheids-verminderend signaal als max snelheid aanduiding over de wisselstraat.

Keert zich als het misgaat natuurlijk altijd tegen de machinist
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: paar vragen

Bericht door Tim »

dentheo schreef:Maar als je jarenlang ergens orange krijgt gevolgd door groen....dan krijg je op een dag ROOD en bingo.
Inderdaad, heb het onlangs nog gehad in Montzen.
Mijn mentor zei in 99% van de gevallen staat het volgend sein groen. We komen de hoek om... rood. Ik reed niet rap dus tijdig kunnen stoppen.
Maar je mag er dus nooit op vertrouwen dat het groen zal zijn.
Bartjedj

Re: paar vragen

Bericht door Bartjedj »

Inderdaad, het kan wel. Mijn excuses. Even een beetje te vlug geredeneerd.

BDJ
Plaats reactie