Steven, FLV-FGSP heeft wel degelijk gelijk als hij zegt dat er een waanzinnig huurbedrag moet betaald worden voor het gebruik van de TRAXX locs. Men is namelijk zo dom geweest om volgende constructie op te zetten:
-NS Hispeed huurt de locs direct van Angel Trains, maar Angel mag deze locs af en toe gebruiken voor promotie (zoals de testritten op de Betuweroute) zodat er een stuk af de huurprijs gaat aangezien Angel ermee reclame kan maken en er dus economisch voordeel bij doet. Verder wordt de toelating in alle landen geregeld door Lloyd's Rail in opdracht van Bombardier, en omdat in het contract van NSH de toelating inbegrepen was in de huurprijs is de kost van de toelating tot quasi 0 herleid, mede doordat NSH er speciaal personeel voor inzet en beter meewerkt dan de NMBS (waardoor er minder testritten en testdagen nodig zijn, minder kosten enz).
-De NMBS huurt de locs niet direct van Angel, maar wel van NSH die ze op zich weer van Angel huurt. Gevolg: NSH kan een flinke prijs vragen en tegelijkertijd zelf maar een fractie doorbetalen aan Angel. In het contract van de NMBS was de toelating
NIET inbegrepen waardoor daar ook nog eens flink voor moest betaald worden (er wordt een bedrag tussen de EUR 60.000 en 100.000 gefluisterd).
De NMBS is gewoon oerdom in het feit dat er betaald moet worden voor locs die nu al 6 maand stilstaan en verzegeld zijn in A'pen-Noord terwijl de betrouwbaarheid van de Benelux niet al te best meer is. Men snijdt altijd in zijn eigen vlees: als men de toelating van de TRAXX afremt kan je ook de concurrentie met dezelfde locs buitenhouden (niet in het minst ECR) maar dan kan je diezelfde tijd ook niet in andere landen terrein gaan veroveren, wat niet onbelangrijk is voor de 40 TRAXX die in bestelling staan voor B-Cargo.
Men kan gewoon al die dossiers (elektrificatie Aachen-Montzen, toelating TRAXX op HSL-Z en in België, IJzeren Rijn, verdieping Westerschelde enz) gewoon zien als idiote politieke spelletjes: zolang de HSL-Zuid polemiek niet op orde geraakt gaat Nederland geen kik geven voor de IJzeren Rijn en de verdieping van de Westerschelde, en hoe langer men op Aachen-Montzen gaat twijfelen wordt de kans des te groter dat men op één dag op het bureel van de FOD Mobiliteit een aanvraag tot toelating van de BR189 gaat vinden. Railion/Schenker gaat echt niet blijven wachten tot de NMBS eindelijk de IJzeren Rijn HLR77 aan de kant zet en ze vervangt door de TRAXX, waarmee dan als gunst ook Duitse bestuurders mee mogen rijden..
Verder weet Sander hier meer over, zowel over de toelatingsprocedure van de TRAXX als over de mooie steekspelletjes die gehouden worden..
Edit: Weet ik ook uit bepaalde bronnen: sommige BR189 voor Nederland zijn van Memor voorzien zodat ze België inkunnen. Deze zullen (nog) niet via Aachen-West/Montzen komen maar wel via Roosendaal t.v.v. sommige HLR 77/HLE 25.5 die Railion/Schenker van de NMBS huurt. Men is gewaarschuwd..