benelux Traxx

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: benelux Traxx

Bericht door Shrek »

Steelwheels schreef:Het zou eens tijd worden. In NL staan we te popelen om die storingsgevoelige aftandse type 11 nu eens door een stukje Duitse hightech te mogen vervangen. ;-)
Als je dat van een reeks 11 zegt, wat vinden jullie dan van de 25.5? :mrgreen:
leuke foto trouwens :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux Traxx

Bericht door Steven »

die duitse hightech laat wel pluimen schieten momenteel door zoveel tijd te nemen voor een homologatie
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: benelux Traxx

Bericht door FLV-FGSP »

De homologatie is niet prioritair voor een aantal NMBS'ers. "De 11 is immers nog goed genoeg", zeggen ze. Voor het gebruik van de 11 betaalt NS aan NMBS, voor het gebruik van 2 extra TRAXX'en moet de NMBS aan NS betalen, en niet weinig ook. Zoals zo vaak is het weer een kwestie van centen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux Traxx

Bericht door Steven »

euh eens het albatros project volledig op poten staat is de deelname van de nmbs aan het project vrij klein. met de traxx locs komen ze niet eens tussen, met de ansaldobreda stellen hebben ze er twee gekocht. de traxx loc is idd een wens van NS maar ik heb nog nergens gezien dat de nmbs hiervoor zou moeten inspringen voor de huur, nmbs huurt er zelfs drie voor reizigersverkeer en zolang ze die ni homologeren zal eveneens de trein naar noorderkempen niet kunnen rijden dus beetje opletten wat je zegt of je zou nog de indruk gaan geven dat de nmbs zelfs niet meer in L4 geintresseerd is.

trouwens met de huidige benelux betalen ze normaal niet voor materieel aan elkaar aangezien daar oorspronkelijk een akkoord gesloten is dat zegt dat de nmbs de locs leverde en ns de rijtuigen. waar betalen ze wel voor? ze betalen zeker als ze oorzaak zijn van opgelopen vertraging.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: benelux Traxx

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
Steelwheels schreef:Het zou eens tijd worden. In NL staan we te popelen om die storingsgevoelige aftandse type 11 nu eens door een stukje Duitse hightech te mogen vervangen.
zo aftands zouden ze niet zijn als een groot deel van de NS collega's er iets technisch vriendelijk mee zou rijden. Het is namelijk raar te vatten dat de grootste problemen (waaronder enkele branden) steeds voorgekomen zijn bij NS collega's, ikzelf heb nog nooit noemenswaardige last gehad bij het besturen van een reeks 11. Het is nu eenmaal beter uw lok technisch iets beter te kennen om ook zijn zwakheden te kennen om er zodoende te kunnen op inspelen (elke lok heeft zwakke punten of deze nu 40 jaar of 4 maand oud is maakt niet uit).
Steven,
Zijn er onder druk van die problemen veel verbeteringen aan die lok aangebracht in die 20(?) jaar. Ik kan mij voorstellen dat elke ingenieur zijn handen jeuken om het spul te verbeteren.. of gebeurd dit niet veel ?
In England heeft men de loks van GNER laten "moderniseren" door de originle maker en het aantal storingen daalde direkt tot één derde. De afstand tussen de storingen steeg van 50000km naar 150000km..prachtig resultaat.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: benelux Traxx

Bericht door msts.be »

Steven, FLV-FGSP heeft wel degelijk gelijk als hij zegt dat er een waanzinnig huurbedrag moet betaald worden voor het gebruik van de TRAXX locs. Men is namelijk zo dom geweest om volgende constructie op te zetten:

-NS Hispeed huurt de locs direct van Angel Trains, maar Angel mag deze locs af en toe gebruiken voor promotie (zoals de testritten op de Betuweroute) zodat er een stuk af de huurprijs gaat aangezien Angel ermee reclame kan maken en er dus economisch voordeel bij doet. Verder wordt de toelating in alle landen geregeld door Lloyd's Rail in opdracht van Bombardier, en omdat in het contract van NSH de toelating inbegrepen was in de huurprijs is de kost van de toelating tot quasi 0 herleid, mede doordat NSH er speciaal personeel voor inzet en beter meewerkt dan de NMBS (waardoor er minder testritten en testdagen nodig zijn, minder kosten enz).

-De NMBS huurt de locs niet direct van Angel, maar wel van NSH die ze op zich weer van Angel huurt. Gevolg: NSH kan een flinke prijs vragen en tegelijkertijd zelf maar een fractie doorbetalen aan Angel. In het contract van de NMBS was de toelating NIET inbegrepen waardoor daar ook nog eens flink voor moest betaald worden (er wordt een bedrag tussen de EUR 60.000 en 100.000 gefluisterd).

De NMBS is gewoon oerdom in het feit dat er betaald moet worden voor locs die nu al 6 maand stilstaan en verzegeld zijn in A'pen-Noord terwijl de betrouwbaarheid van de Benelux niet al te best meer is. Men snijdt altijd in zijn eigen vlees: als men de toelating van de TRAXX afremt kan je ook de concurrentie met dezelfde locs buitenhouden (niet in het minst ECR) maar dan kan je diezelfde tijd ook niet in andere landen terrein gaan veroveren, wat niet onbelangrijk is voor de 40 TRAXX die in bestelling staan voor B-Cargo.

Men kan gewoon al die dossiers (elektrificatie Aachen-Montzen, toelating TRAXX op HSL-Z en in België, IJzeren Rijn, verdieping Westerschelde enz) gewoon zien als idiote politieke spelletjes: zolang de HSL-Zuid polemiek niet op orde geraakt gaat Nederland geen kik geven voor de IJzeren Rijn en de verdieping van de Westerschelde, en hoe langer men op Aachen-Montzen gaat twijfelen wordt de kans des te groter dat men op één dag op het bureel van de FOD Mobiliteit een aanvraag tot toelating van de BR189 gaat vinden. Railion/Schenker gaat echt niet blijven wachten tot de NMBS eindelijk de IJzeren Rijn HLR77 aan de kant zet en ze vervangt door de TRAXX, waarmee dan als gunst ook Duitse bestuurders mee mogen rijden.. :roll:

Verder weet Sander hier meer over, zowel over de toelatingsprocedure van de TRAXX als over de mooie steekspelletjes die gehouden worden..

Edit: Weet ik ook uit bepaalde bronnen: sommige BR189 voor Nederland zijn van Memor voorzien zodat ze België inkunnen. Deze zullen (nog) niet via Aachen-West/Montzen komen maar wel via Roosendaal t.v.v. sommige HLR 77/HLE 25.5 die Railion/Schenker van de NMBS huurt. Men is gewaarschuwd..
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: benelux Traxx

Bericht door FLV-FGSP »

Steven schreef:euh eens het albatros project volledig op poten staat is de deelname van de nmbs aan het project vrij klein. met de traxx locs komen ze niet eens tussen, met de ansaldobreda stellen hebben ze er twee gekocht. de traxx loc is idd een wens van NS maar ik heb nog nergens gezien dat de nmbs hiervoor zou moeten inspringen voor de huur,
Wel, ik heb meerdere NMBS'ers horen zeggen dat de NMBS er van HSA gaat leasen, enig probleem is de prijs die HSA vraagt. NMBS heeft trouwens 3 AnsaldoBrol-stellen besteld, de Nederlanders hadden gehoopt van 4.
Steven schreef: nmbs huurt er zelfs drie voor reizigersverkeer en zolang ze die ni homologeren zal eveneens de trein naar noorderkempen niet kunnen rijden dus beetje opletten wat je zegt of je zou nog de indruk gaan geven dat de nmbs zelfs niet meer in L4 geintresseerd is.
De NMBS is nauwelijks in de bediening van Brecht geïnteresseerd, anders hadden ze allang een noodoplossing bedacht op te kunnen rijden.
Steven schreef:trouwens met de huidige benelux betalen ze normaal niet voor materieel aan elkaar aangezien daar oorspronkelijk een akkoord gesloten is dat zegt dat de nmbs de locs leverde en ns de rijtuigen. waar betalen ze wel voor? ze betalen zeker als ze oorzaak zijn van opgelopen vertraging.
Precies, en die factuur loopt inmiddels behoorlijk op...
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: benelux Traxx

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:trouwens met de huidige benelux betalen ze normaal niet voor materieel aan elkaar aangezien daar oorspronkelijk een akkoord gesloten is dat zegt dat de nmbs de locs leverde en ns de rijtuigen. waar betalen ze wel voor? ze betalen zeker als ze oorzaak zijn van opgelopen vertraging.
Het klopt dat de NMBS in de Benelux-overeenkomst voor de locs zorgt en NS voor de rijtuigen. Ik weet niet wat er verder is afgesproken in die overeenkomst, maar de uitval zoals die vandaag is, met soms maar 6 beschikbare locs aan het begin van de dag, valt denk ik niet onder de noemer "voldoende locs beschikbaar stellen". Terecht stelt NS dan ook dat dat moet verbeteren. Een goede mogelijkheid op dit moment is de inzet van de Traxx-locs. De NMBS heeft er daavan echter te weinig en HSA momenteel te veel. Als er dan NS-exemplaren moeten worden ingezet in de Benelux i.p.v. NMBS-locs, dan moet de NMBS betalen voor die inzet. Het is immers de taak van de NMBS om voor de locs te zorgen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux Traxx

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:
Steven schreef:trouwens met de huidige benelux betalen ze normaal niet voor materieel aan elkaar aangezien daar oorspronkelijk een akkoord gesloten is dat zegt dat de nmbs de locs leverde en ns de rijtuigen. waar betalen ze wel voor? ze betalen zeker als ze oorzaak zijn van opgelopen vertraging.
Precies, en die factuur loopt inmiddels behoorlijk op...
behoorlijk oplopen? ze betalen geregeld aan elkaar hoor maak u niet te veel illusie, zowel ns als nmbs zijn om beurten is oorzaak van de vertraging, ze maken die bedragen over per trimester dus daar zal wel serieus wat trucjes worden bovengehaald. trouwens over het illegaal gebruik van de reeks 11 door ns om er tijdens de nachten goederen te slepen zal men maar best zwijgen want denk dat de nmbs om die reden alleen al anders een mooi bedrag kan vragen :-) extra opgelopen sleet.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: benelux Traxx

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
FLV-FGSP schreef: behoorlijk oplopen? ze betalen geregeld aan elkaar hoor maak u niet te veel illusie, zowel ns als nmbs zijn om beurten is oorzaak van de vertraging, ze maken die bedragen over per trimester dus daar zal wel serieus wat trucjes worden bovengehaald. trouwens over het illegaal gebruik van de reeks 11 door ns om er tijdens de nachten goederen te slepen zal men maar best zwijgen want denk dat de nmbs om die reden alleen al anders een mooi bedrag kan vragen :-) extra opgelopen sleet.
Ik meen dat dat 25.5 waren dus al enkele jaren geleden.
Zijn de 11en ooit goed genoeg geweest voor zoiets ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: benelux Traxx

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:behoorlijk oplopen? ze betalen geregeld aan elkaar hoor maak u niet te veel illusie, zowel ns als nmbs zijn om beurten is oorzaak van de vertraging, ze maken die bedragen over per trimester dus daar zal wel serieus wat trucjes worden bovengehaald. trouwens over het illegaal gebruik van de reeks 11 door ns om er tijdens de nachten goederen te slepen zal men maar best zwijgen want denk dat de nmbs om die reden alleen al anders een mooi bedrag kan vragen :-) extra opgelopen sleet.
Ik heb nog nooit gehoord van goederentreinen die met een 11 gereden zouden zijn. Geef een wat treinnummers, data, foto's? Er is wel eens een enkele spitsslag vanuit Lelystad mee gereden, maar de NMBS doet dat momenteel ook.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux Traxx

Bericht door Steven »

op de moment dat de nmbs gps op de reeks 11 heeft gezet heeft men vastgesteld dat de loks tijdens de nacht ritten met korte trajecten deden in NL met goederentreinen omdat ze gewoon konden zien waar de loks zich bevonden. treinnummers kan ik niet geven aangezien ik aan dergelijke info van 3-4 jaar en ouder zeker niet aankan. Men had in brussel al een vermoeden omdat ze geregeld vaststelden dat de reeks 11 haar remblokken sneller versleten waren dan de som van haar totaal aantal voorziene reiswegen. (de reeks 11 bezit namelijk geen Km-teller waarop je kan zien hoeveel km hij effectief gereden heeft, daar waar de reeksen 21/27 dit wel hebben)
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: benelux Traxx

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:op de moment dat de nmbs gps op de reeks 11 heeft gezet heeft men vastgesteld dat de loks tijdens de nacht ritten met korte trajecten deden in NL met goederentreinen omdat ze gewoon konden zien waar de loks zich bevonden. treinnummers kan ik niet geven aangezien ik aan dergelijke info van 3-4 jaar en ouder zeker niet aankan. Men had in brussel al een vermoeden omdat ze geregeld vaststelden dat de reeks 11 haar remblokken sneller versleten waren dan de som van haar totaal aantal voorziene reiswegen. (de reeks 11 bezit namelijk geen Km-teller waarop je kan zien hoeveel km hij effectief gereden heeft, daar waar de reeksen 21/27 dit wel hebben)
Er werden (en worden) ook regelmatig treinen gedriehoekt. Kan dat geen verklaring zijn? Dat gaat ook over korte trajecten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux Traxx

Bericht door Steven »

euh niet als die loc in rotterdam haven te vinden is :-) en van effe te driehoeken gaan de remblokken niet dubbel zo snel verslijten dan voorzien in de onderhoudsboeken van de reeks 11
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: benelux Traxx

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Men had in brussel al een vermoeden omdat ze geregeld vaststelden dat de reeks 11 haar remblokken sneller versleten waren dan de som van haar totaal aantal voorziene reiswegen. (de reeks 11 bezit namelijk geen Km-teller waarop je kan zien hoeveel km hij effectief gereden heeft, daar waar de reeksen 21/27 dit wel hebben)
Volgens mij is het verhaal al ouder... ik heb al iets meegekregen in de tijd dat er geregeld vergaderingen waren met NS bij de introductie van de reeks 11. Was ook " zware" bevalling met task forces enzo....
Reeks 11 is vanaf de eerste dag anti-reclame geweest voor de know-how van Belgie...

Die "overlevering en opleiding" moest toen opgeknapt door ploeg van Antwerpen (toevallig paar dorpsgenoten) , want Brussel & Amsterdam waren niet zo "compatibel", NOG niet denk ik .
Theo
Groeten vanop de Heide
Gesloten