Hoe weet een TB hoe laat het is ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Adler

Hoe weet een TB hoe laat het is ?

Bericht door Adler »

Alle stationsklokken worden centraal gestuurd door een heel precieze moederklok in Brussel waardoor die allemaal tot op de seconde precies lopen.
Maar hoe zit dat eigenlijk in de trein zelf ? Is er in de sturrcabine ook een klok en is die ook zo precies ?
Wover

Re: Hoe weet een TB hoe laat het is ?

Bericht door Wover »

In de stuurcabine is ook een klok, maar hoe precies die is kan ik niet zeggen :).
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Vroeger met de TELOC's(registreer apparatuur van zwitserse makelij et papieren band erin) moest het uurwerk gecontroleerd worden en indien nodig juist gezet door de treinbestuurder(onderscheid voor of na 12uur s'middags),alsook opgewonden zoals bij een oude wekker. Dit was zeker het geval na een WE stilstand bij sommige locs.
Bij de nieuwe digitale met ATESS casettes moet het uur ook gekontroleerd worden en juistgezet,alsook datum.
Maar dit alles gebeurt vanaf het privé uurwerk van de bestuurder,of de stationsklok indien hij dicht erbij staat.
Steven

Bericht door Steven »

op de reeks 13 staat/stond in elke stuurpost een digitaal klokje (stond omdat er al bij vele locs dat klokje verdwenen is)
op de ms 96 staat er in de stuurpost totaal geen tijdsaanduiding
op de reeks 27 met opslag van info via K7 ipv papieren band is er op de snelheidsmeter ook een klokje dat zichtbaar word als de keerkruk vooruit of achteruit staat.
op de reeks 11/21 is er in de stuurpost geen klok voorzien
op de reeks 800 en klassiekjes staat er een klokje op het registratietoestel, voor de bestuurder van de reeks 800 niet in zijn zichtveld voor de bestuurder van het klassiekje wel.
bij de sprinters is er geen zichtbaar klokje aanwezig
voor de breaks is er enkel een klok op het registratietoestel dat zich niet in het zichveld van de bestuurder bevind

kort samengevat elk registratietoestel bezit natuurlijk een klok (analoog of digitaal) maar deze zijn niet altijd zichtbaar voor de bestuurder in kwestie. met niet zichtbaar in het zichtveld bedoel ik dat er dus geen gemonteerd is op de stuurtafel.
Wover

Bericht door Wover »

Bij de 41 is er een digitale klok met uu:mm:ss goed in het zicht links van de bestuurder. In een 800 denk ik dat er enkel een is bij de TELOC-band achter de bestuurder (en ook maar in één stuurpost denk ik).
Nekvin

Bericht door Nekvin »

een tb zet meestal bij vertrek zijn horloge gelijk met die in het station
dus kijkt hij meestal gewoon op z'n horloge
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:op de reeks 13 staat/stond in elke stuurpost een digitaal klokje (stond omdat er al bij vele locs dat klokje verdwenen is)
op de ms 96 staat er in de stuurpost totaal geen tijdsaanduiding
op de reeks 27 met opslag van info via K7 ipv papieren band is er op de snelheidsmeter ook een klokje dat zichtbaar word als de keerkruk vooruit of achteruit staat.
op de reeks 11/21 is er in de stuurpost geen klok voorzien
op de reeks 800 en klassiekjes staat er een klokje op het registratietoestel, voor de bestuurder van de reeks 800 niet in zijn zichtveld voor de bestuurder van het klassiekje wel.
bij de sprinters is er geen zichtbaar klokje aanwezig
voor de breaks is er enkel een klok op het registratietoestel dat zich niet in het zichveld van de bestuurder bevind

kort samengevat elk registratietoestel bezit natuurlijk een klok (analoog of digitaal) maar deze zijn niet altijd zichtbaar voor de bestuurder in kwestie. met niet zichtbaar in het zichtveld bedoel ik dat er dus geen gemonteerd is op de stuurtafel.
maar als U spreekt van klkje op het TELOC toestel is dit enkel maar in 1 van de 2 stuurposten denk ik,Dus op de TELOC met registratieband erin; Vraagje ,maar wie zet de klok juist op de digitale? Om te weten op de opnames van de gebeurtenissen kloppen met data en uur?
Steven

Bericht door Steven »

het klokje op de stuurtafel van een hle 13 is voor zover ik weet niet gekoppeld een de gegevenslag
1 omdat er al 3/4 van die klokjes verdwenen is
2 als ze er nog staan, staan ze geregeld stil of verkeerd ingesteld (met ettelijk uren verschil)
de klokjes die de registratietoestellen gebruiken worden normaal door de werkplaats of depann. nagezien.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:het klokje op de stuurtafel van een hle 13 is voor zover ik weet niet gekoppeld een de gegevenslag
2 als ze er nog staan, staan ze geregeld stil of verkeerd ingesteld (met ettelijk uren verschil)
de klokjes die de registratietoestellen gebruiken worden normaal door de werkplaats of depann. nagezien.
Waar zijn die klokjes dan naar toe ? :)
Verzamelt een TB die voor op zijn kamer ? :)
Steven

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Steven schreef:het klokje op de stuurtafel van een hle 13 is voor zover ik weet niet gekoppeld een de gegevenslag
Waar zijn die klokjes dan naar toe ? :)
Verzamelt een TB die voor op zijn kamer ? :)
wie zal het zeggen :roll:
Plaats reactie