Vragen over de IC E
Vragen over de IC E
Vandaag nam ik vanuit Leuven de IC E naar Gent-SP.
Tot mijn verbazing werd de verbinding gereden met MS-96 en werd er weer ontkoppeld te Brugge met een deel dat naar Blankenberge en een ander deel dat naar Knokke ging. Vorige week zondag was dit nog "het nieuwe systeem" met M6'en die integraal naar Knokke reden. Aan het andere perron te Leuven kwam wel een M6+21/27+M6 toe in de omgekeerde verbinding.
Een tijdje later, toen we Brussel-Zuid verlieten, begon er in de luidspreker in de coupé iets te tuuten, 5 korte tuutjes na elkaar, vervolgens een minuut of twee niets en dan begon het opnieuw. Even voorbij het viaduct van Pede ging ie dan vol in de remmen en kwamen we tot stilstand alhoewel er geen sein te bekennen was. Na enkele minuten reden we door en was het gepiep gestopt.
Vanavond bij het terugkomen uit Gent zelfde IC-verbinding genomen, weer met MS 96 (+ 10 min). Bij vertrek in volle kracht opgetrokken doch toen de laatste wagon bijna aan het einde van het perron was, ging ie weer vol in de remmen en weer dat getuut uit de luidspreker. Tweemaal, toen was het gedaan en vertrok ie weer.
Nu,
1. Sinds wanneer wordt de IC-E weer met ms-96 en ontkoppelen te Brugge uitgevoerd? Is dit een gevolg van de aanhoudende klachten door BTTB en reizigers?
2. Wordt er dan ook nog met M6' en gereden? Worden deze ook ontkoppeld te Brugge waardoor een 21/27 er moet worden tussengeschoven?
3. Wat is het verband tussen het tuut-geluid en de plotse remmaneuvers?
Tot mijn verbazing werd de verbinding gereden met MS-96 en werd er weer ontkoppeld te Brugge met een deel dat naar Blankenberge en een ander deel dat naar Knokke ging. Vorige week zondag was dit nog "het nieuwe systeem" met M6'en die integraal naar Knokke reden. Aan het andere perron te Leuven kwam wel een M6+21/27+M6 toe in de omgekeerde verbinding.
Een tijdje later, toen we Brussel-Zuid verlieten, begon er in de luidspreker in de coupé iets te tuuten, 5 korte tuutjes na elkaar, vervolgens een minuut of twee niets en dan begon het opnieuw. Even voorbij het viaduct van Pede ging ie dan vol in de remmen en kwamen we tot stilstand alhoewel er geen sein te bekennen was. Na enkele minuten reden we door en was het gepiep gestopt.
Vanavond bij het terugkomen uit Gent zelfde IC-verbinding genomen, weer met MS 96 (+ 10 min). Bij vertrek in volle kracht opgetrokken doch toen de laatste wagon bijna aan het einde van het perron was, ging ie weer vol in de remmen en weer dat getuut uit de luidspreker. Tweemaal, toen was het gedaan en vertrok ie weer.
Nu,
1. Sinds wanneer wordt de IC-E weer met ms-96 en ontkoppelen te Brugge uitgevoerd? Is dit een gevolg van de aanhoudende klachten door BTTB en reizigers?
2. Wordt er dan ook nog met M6' en gereden? Worden deze ook ontkoppeld te Brugge waardoor een 21/27 er moet worden tussengeschoven?
3. Wat is het verband tussen het tuut-geluid en de plotse remmaneuvers?
Re: Vragen over de IC E
heb ik ook al gehoord...Jeroen schreef:(...)
3. Wat is het verband tussen het tuut-geluid en de plotse remmaneuvers?
Re: Vragen over de IC E
die 5 tuutjes die je hoord is de tb die de tbg oproept en heeft niet noodzakelijk een verband met de plotse stilstand 

Re: Vragen over de IC E
Inderdaad en dikwijls volgt daarna een mededeling van de tbg naar de reizigers met een verontschuldiging of een geruststellende uitleg.Steven schreef:die 5 tuutjes die je hoord is de tb die de tbg oproept en heeft niet noodzakelijk een verband met de plotse stilstand
Maar dat hangt natuurlijk van de tbg af, of hij het nodig vind of iets meer "verlegen" aangelegd is.
Laatst gewijzigd door dentheo op 02 mar 2008, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vragen over de IC E
En wat de MS96's en M6'en betreft: volgens mij is de IC-E sinds nooit volledig met M6 uitgevoerd, altijd een mix M6 / MS96, ook al omdat er nog niet genoeg 27's zijn met de koppeling. Het zijn ook maar bepaalde diensten die niet meer van/naar Blankenberge rijden, dat zullen dan wel de M6-diensten zijn. De andere diensten zijn zoals vanouds MS96 en kunnen probleem ge-/ontkoppeld worden.
Re: Vragen over de IC E
Sommige treinen worden gesplitst, andere rijden volledig naar Knokke. In de stations hangen affiches met welke treinen gesplitst worden en welke niet.
Re: Vragen over de IC E
Je zou het wel beginnen denken: vrijdagavond had ik het ook zo voor op de IC van FGSP naar Kortrijk in de buurt van Deinze.Steven schreef:die 5 tuutjes die je hoord is de tb die de tbg oproept en heeft niet noodzakelijk een verband met de plotse stilstand
Tuuterdetuut en flink remmen maar geen volledige stilstand.
Re: Vragen over de IC E
Ik heb het eens voorgehad op de IC Brussel - Luxemburg, na een bestuurderswissel ergens tussen Gembloux en Arlon. De nieuwe bestuurder was juist vertrokken maar bij de eerste wissel "tuut tuut tuut" en in de wissel de volle 5 bar in de remleiding
.

Re: Vragen over de IC E
in de remleiding die doorlopend is zit altijd 5 bar als de remmen los zijn, in de remcilinders zit normaal max 4 bar (met wat afwijkingen naar onder en boven afhankelijk van het materieel, zoals een reeks 13 steekt 3,8 bar in zijn eigen remcilinders)
Re: Vragen over de IC E
dus om nog effe aan te vullen, om te remmen laten we de luchtdruk zakken in die 5 bar leiding. we regelen de druk tussen 5 bar en 3,5 bar om de trein te laten rijden of remmen.Wover schreef:Dan wil ik al eens intelligent overkomen...
Re: Vragen over de IC E
da is hetzelfde systeem als bij vrachtwagens en is gedaan om te voorkomen dat de remmen het niet meer doen als de luchtdruk wegvalt
Re: Vragen over de IC E
idd bij een koppelingsbreuk barst deze 5 bar leiding door en loopt leeg waardoor op hun beurt de remmen vast komen te zitten.pietje schreef:da is hetzelfde systeem als bij vrachtwagens en is gedaan om te voorkomen dat de remmen het niet meer doen als de luchtdruk wegvalt
Re: Vragen over de IC E
Bij nen geduwde trein die licht afremt kan dat zorgen dat het voorste stuk even loskomt en daarna het achterste stuk er vol tegenaan. met een snelheidsverschil van 10-20km/h geeft dat al nen deftige slagSteven schreef:idd bij een koppelingsbreuk barst deze 5 bar leiding door en loopt leeg waardoor op hun beurt de remmen vast komen te zitten.pietje schreef:da is hetzelfde systeem als bij vrachtwagens en is gedaan om te voorkomen dat de remmen het niet meer doen als de luchtdruk wegvalt
