Vragen over de IC E

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Vragen over de IC E

Bericht door Asterix »

Vandaag nam ik vanuit Leuven de IC E naar Gent-SP.

Tot mijn verbazing werd de verbinding gereden met MS-96 en werd er weer ontkoppeld te Brugge met een deel dat naar Blankenberge en een ander deel dat naar Knokke ging. Vorige week zondag was dit nog "het nieuwe systeem" met M6'en die integraal naar Knokke reden. Aan het andere perron te Leuven kwam wel een M6+21/27+M6 toe in de omgekeerde verbinding.

Een tijdje later, toen we Brussel-Zuid verlieten, begon er in de luidspreker in de coupé iets te tuuten, 5 korte tuutjes na elkaar, vervolgens een minuut of twee niets en dan begon het opnieuw. Even voorbij het viaduct van Pede ging ie dan vol in de remmen en kwamen we tot stilstand alhoewel er geen sein te bekennen was. Na enkele minuten reden we door en was het gepiep gestopt.

Vanavond bij het terugkomen uit Gent zelfde IC-verbinding genomen, weer met MS 96 (+ 10 min). Bij vertrek in volle kracht opgetrokken doch toen de laatste wagon bijna aan het einde van het perron was, ging ie weer vol in de remmen en weer dat getuut uit de luidspreker. Tweemaal, toen was het gedaan en vertrok ie weer.

Nu,

1. Sinds wanneer wordt de IC-E weer met ms-96 en ontkoppelen te Brugge uitgevoerd? Is dit een gevolg van de aanhoudende klachten door BTTB en reizigers?
2. Wordt er dan ook nog met M6' en gereden? Worden deze ook ontkoppeld te Brugge waardoor een 21/27 er moet worden tussengeschoven?
3. Wat is het verband tussen het tuut-geluid en de plotse remmaneuvers?
kimba

Re: Vragen over de IC E

Bericht door kimba »

Jeroen schreef:(...)
3. Wat is het verband tussen het tuut-geluid en de plotse remmaneuvers?
heb ik ook al gehoord...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Steven »

die 5 tuutjes die je hoord is de tb die de tbg oproept en heeft niet noodzakelijk een verband met de plotse stilstand :-)
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vragen over de IC E

Bericht door dentheo »

Steven schreef:die 5 tuutjes die je hoord is de tb die de tbg oproept en heeft niet noodzakelijk een verband met de plotse stilstand :-)
Inderdaad en dikwijls volgt daarna een mededeling van de tbg naar de reizigers met een verontschuldiging of een geruststellende uitleg.
Maar dat hangt natuurlijk van de tbg af, of hij het nodig vind of iets meer "verlegen" aangelegd is.
Laatst gewijzigd door dentheo op 02 mar 2008, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Steve »

En wat de MS96's en M6'en betreft: volgens mij is de IC-E sinds nooit volledig met M6 uitgevoerd, altijd een mix M6 / MS96, ook al omdat er nog niet genoeg 27's zijn met de koppeling. Het zijn ook maar bepaalde diensten die niet meer van/naar Blankenberge rijden, dat zullen dan wel de M6-diensten zijn. De andere diensten zijn zoals vanouds MS96 en kunnen probleem ge-/ontkoppeld worden.
Ruben
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Ruben »

Sommige treinen worden gesplitst, andere rijden volledig naar Knokke. In de stations hangen affiches met welke treinen gesplitst worden en welke niet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Asterix »

Dat wist ik nu eens niet! Bedankt voor de info!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Patrick »

Steven schreef:die 5 tuutjes die je hoord is de tb die de tbg oproept en heeft niet noodzakelijk een verband met de plotse stilstand :-)
Je zou het wel beginnen denken: vrijdagavond had ik het ook zo voor op de IC van FGSP naar Kortrijk in de buurt van Deinze.
Tuuterdetuut en flink remmen maar geen volledige stilstand.
Wover

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Wover »

Ik heb het eens voorgehad op de IC Brussel - Luxemburg, na een bestuurderswissel ergens tussen Gembloux en Arlon. De nieuwe bestuurder was juist vertrokken maar bij de eerste wissel "tuut tuut tuut" en in de wissel de volle 5 bar in de remleiding :P.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Steven »

in de remleiding die doorlopend is zit altijd 5 bar als de remmen los zijn, in de remcilinders zit normaal max 4 bar (met wat afwijkingen naar onder en boven afhankelijk van het materieel, zoals een reeks 13 steekt 3,8 bar in zijn eigen remcilinders)
Wover

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Wover »

Dan wil ik al eens intelligent overkomen... :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Steven »

Wover schreef:Dan wil ik al eens intelligent overkomen... :lol:
dus om nog effe aan te vullen, om te remmen laten we de luchtdruk zakken in die 5 bar leiding. we regelen de druk tussen 5 bar en 3,5 bar om de trein te laten rijden of remmen.
pietje

Re: Vragen over de IC E

Bericht door pietje »

da is hetzelfde systeem als bij vrachtwagens en is gedaan om te voorkomen dat de remmen het niet meer doen als de luchtdruk wegvalt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vragen over de IC E

Bericht door Steven »

pietje schreef:da is hetzelfde systeem als bij vrachtwagens en is gedaan om te voorkomen dat de remmen het niet meer doen als de luchtdruk wegvalt
idd bij een koppelingsbreuk barst deze 5 bar leiding door en loopt leeg waardoor op hun beurt de remmen vast komen te zitten.
pietje

Re: Vragen over de IC E

Bericht door pietje »

Steven schreef:
pietje schreef:da is hetzelfde systeem als bij vrachtwagens en is gedaan om te voorkomen dat de remmen het niet meer doen als de luchtdruk wegvalt
idd bij een koppelingsbreuk barst deze 5 bar leiding door en loopt leeg waardoor op hun beurt de remmen vast komen te zitten.
Bij nen geduwde trein die licht afremt kan dat zorgen dat het voorste stuk even loskomt en daarna het achterste stuk er vol tegenaan. met een snelheidsverschil van 10-20km/h geeft dat al nen deftige slag :!:
Plaats reactie