Gisteren (15 maart) ben ik samen met een stuk of 25 andere treinfanaten naar OB Watergraafsmeer geweest. Deze excursie was geregeld door de NVBS en een kans als deze krijg je natuurlijk nooit meer. Ik had me dus ingeschreven en ik mocht mee. Mijn trein vertrok om 07.20 uit Breda, ik ging eerst nog een kleine rondreis maken, en ik zou om 13.00 uur op Amsterdam Muiderpoort zijn. De reis ging van Breda, via Delft, Den Haag CS, Zoetermeer en Gouda richting Amsterdam Muiderpoort. Zoals gezegt ging mijn trein om 7.20. Het was de sneltrein naar Amsterdam CS en ik heb er in gezeten tot Delft; de trein werd gereden met loc 1714 en DD-AR-stam 7450. Hier de trein op het station van Delft:

In Delft moest ik overstappen op de IC naar Den Haag, gereden door V-IRM 8667. In Den Haag even wat rondgekeken en wat foto's gemaakt. Om 9.25 in de stoptrein naar Zoetermeer gestapt. In Zoetermeer heb ik 2 uur gespot en de volgende foto's gemaakt:

Ook even gekeken bij Randstadrail, dat nu eindelijk rijdt:

Iets na half 12 ben ik weer in de trein gestapt. In Gouda moest ik overstappen, maar omdat de overstaptijd wat aan de ruime kant was heb ik nog 2 foto's kunnen maken:

Toen in deze SGMm sprinter gestapt:
Deze trein bracht mij naar Amsterdam Muiderpoort. Daar moest ik nog een klein stukje met bus 40. Bij aankomst op Watergraafsmeer werden we ontvangen door de mensen van het NVBS Jongerenforum. We werden ingeschreven en we kregen allemaal een hesje aan, dit omdat er continu werd door gerangeerd etc. Op het terrein stonden al een paar leuke dingen:

Toen zijn we naar binnen gegaan en kregen we een korte uitleg over wat er ons allemaal te wachten stond. Toen mochten we naar beneden de hal in. De hal bestaat uit 4 sporen met een lengte van 230 meter. Alle sporen zijn van 2 kanten bereikbaar. Ook zijn alle sporen uitgerust met verwisselbare spanning op de draad. Binnen stonden wat Benelux-stammen en een verrassing:

Bij NedTrain Watergraafsmeer maken ze gebruik van robotten die de spullen naar een willekeurige plaats brengen in de werkhal:

Toen mochten we allemaal even in de cabine van een TRAXX-loc kijken:

Nadat we allemaal gekeken hadden in de TRAXX-loc werd de groep in 3en gesplitst en mochten we het buitenterrein op. Hier stonden o.a.:

De CityNightLine naar Milaan

De EuroNight trein naar Moskou

De NS 1733 met een stam ICL rijtuigen

2 Beneluxtreinen naast elkaar, de rechtse ging een paar minuten later richting CS om nog een trein naar Brussel Zuid/Midi te rijden. We hebben echt heel het terrein van Watergraafsmeer gezien, en dat is heel groot, ook nog een kleinere werkhal, die gebruikt wordt voor spoedklussen. In die hal stond nu enkel deze loc:

Ook zagen we deze ICL die net een kleine nakijk-beurt had gehad:

Ergens op een achteraf gelegen spoortje stond ook nog dit oude, uitgebrande en niet meer bruikbare Courchette-rijtuig:
En ook nog een Duits IC rijtuig en een ICK rijtuig:

En toen was de rondleiding alweer afgelopen. Nadat iedereen weer was uitgeschreven en de hesjes weer waren ingeleverd ben ik zeer tevreden weer huiswaards gekeerd. Het was echt een superdag.
Groetjes Sander