Steven schreef:
maar dan niet over de lijn 2 want zover ik weet zijn UM's nog steeds verboden op L2 (voedingsprobleem zover ik begrepen heb)
hebben ze daarom 2 paar transfo's van 50 MW gekocht? dat zijn zowat de grootste in hun soort in belgië en dan nog zijn ze niet goed genoeg
da van het voedingsprobleem is mijn idee omdat ze daar in begin serieus lang mee hebben zitten sukkelen en er op dat moment toen maar 1 trein tegelijk op de lijn kon, heden is dat al veranderd. doch ondanks de aanpassing is de regel nog steeds dat er geen thalys UM mag rijden.
TMTHALYS kan je nog een datum en treinnumer terugvinden dat er in UM naar Keulen gereden is. Vorige week was het weer niet toegestaan om het stel 4301(HS te Keulen) aan de 4302 (de wifi testrit) te koppelen om in UM af te komen. De uitleg van de DB en Thalys was dat het niet toegestaan is voor de bovenleiding op DB net.
Enkele dagen geleden hebben we het nieuwe "Livret-R TGV" gekregen van Thalys International. Wat het toelaten van UM's betreft is geen beperking meer in Nederland en Belgie. In Frankrijk wel nog beperking op sommige lijnen die apart vermeld worden in een andere brochure.
Nieuw in de versie 31/01 is dat in Duitsland Thalys in UM mag rijden op alle lijnen waar ook de ICE rijdt. Dus Brussel - Köln is toegelaten.
Wat dat specifiek geval betreft van het toevoegen van een defect stel: Ik vermoed dat dit te maken heeft met het oprijden van de helling vanaf Aachen HBF richting grens. Met een stel HS erbij heb je onvoldoende tractie vrees ik.
Over 6 weken gaat de eerste Thalys met een permanente internetverbinding rijden. Eind 2008 zouden alle 26 Thalys-stellen over wifi beschikken. Kostprijs voor de reiziger: nog onduidelijk Zei men vorige week bij SNCF.