Materieel GEN-CR

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
msts.be

Weer een nieuwe aflevering in de soap..

Bericht door msts.be »

We gaan weer eens on-topic.Het volgende verhaal in de GEN-soap:
De Standaard schreef:Treinen voor GEN binnenkort besteld

De NMBS zou de treinen voor het gewestelijk expressnet rond Brussel (GEN) nog voor het einde van het jaar bestellen. Dat staat zaterdag in La Libre Belgique.

Vier bedrijven hebben een offerte gedaan. Eind oktober of volgende maand zou de spoorwegmaatschappij bekendmaken welk bod de voorkeur krijgt.

Het contract is 500 miljoen euro waard. Vier fabrikanten -Alstom, Bombardier, KAF en Siemens- hebben een bod gedaan. De eerste bestelling omvat een lot van 95 treinstellen.
KAF bestaat niet, het gaat hier wel degelijk om het Spaanse CAF, die rond deze periode nieuwe metrostellen aan de MIVB aan het leveren is..

Over één ding ben ik alvast tevreden: Stadler heeft hun gelukkig weerhouden van deel te nemen aan de offerte, zodat we al geen risico lopen om zo'n mooie stellen te laten besmeuren door vandalen.Liever wat simpelere stellen die ook sneller hersteld kunnen worden dan té luxeuse stellen die besmeurd rondrijden..

Vooralsnog wed ik op 2 paarden: oftewel gaan de 3 groten zich weer verenigen in een consortium om de order van de BR425 nog eens over te doen, maar dan voor België, oftwel gaat alleen Alstom met de eer lopen met hun Lirex-2.Plaatje van deze: Afbeelding Interieur: Afbeelding Want, wat hebben de andere mededingers in petto:
-Siemens: Desiro Classic in metro-versie !? :shock:
-Bombardier: Belgische versie van het nieuwe Transilien-stel !?
-CAF: treinversie van de nieuwe metrostellen die nu aan de MIVB geleverd worden !? :lol: :evil: :?

Pas op, ik gis alleen maar welke mogelijkheden er zijn vermits we enkel nog maar de 4 kansmakers weten, maar niet met welke treinen ze meedoen..

Ik hoop alleszins dat de francofiele liefde voor een laatste maal nog eens aanwakkert en er voor Alstom gekozen wordt, zoniet mogen de 3 groten zich verenigen en een Belgische BR425 maken.. met origineel "Quietschie" design natuurlijk, niet dat van de nieuwe NS Sprinters (ook een BR425-kloon) want dan mogen ze het direct afvoeren..
Laatst gewijzigd door msts.be op 30 mar 2008, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Shrek

Bericht door Shrek »

de levering van die stellen is toch nog niet zo verschrikkelijk snel voorzien, dus hebben alle constructeurs toch tijd om iets nieuw te ontwikkelen?
Ik hoop vooral dat ze geleerd hebben uit hun order bij ansaldo en zekerheid krijgen over de leveringstermijn :roll:
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Maar, hoe zit het met het ruimteprofiel van die Zweden?
Ik hoop persoonlijk op een BR 425 variant, met de originele snoet, ik vind die niet mis! (Natuurlijk ga ik hierbij enkel af op mijn smaak over de kast)
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
msts.be

Daar zijn ze.. de LIREX'en !

Bericht door msts.be »

Alhoewel we nu weten dat Siemens zo goed als zeker is van de order post ik hier toch ik ook nog even foto's van een andere vroegere GEN-kandidaat:

KLIK

Het gaat hier om de BR440, dat is de DB-nummering voor de Alstom LIREX Continental. Deze verschilt van de Zweedse LIREX-2 versie omdat het profiel voor Duitsland kleiner moest (alhoewel in vergelijking met andere Europese landen Duitsland best wel een breed profiel heeft) en omdat de DB een paar specifieke wensen had inzake interieur en cabine.

Binnenkort zullen we dus weten of we een goede keuze gemaakt hebben door Siemens te kiezen.. (als blijkt dat de Alstom stellen een ramp zijn bij de DB.. :lol: )

Ik heb het nu even bij dit topic gezet zodat je snel de vergelijking kunt maken tussen de DB-versie en de originele Zweedse versie.
Joris
Contacteer:

Re: Materieel GEN-CR

Bericht door Joris »

Hallo,
Wat een lelijk ding van DB!
Dient dat als voorstadstrein? Erg weinig deuren dan wel!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

dat zijn voldoende deuren hoor, dat zijn geen normale lengte rijtuigen, bij gebruik van gemeenschappelijke draaistellen is de lengte van het rijtuig in kwestie altijd korter. hierdoor moet je het aantal deuren bezien op zijn lengte en niet per rijtuig.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Steven schreef:dat zijn voldoende deuren hoor, dat zijn geen normale lengte rijtuigen, bij gebruik van gemeenschappelijke draaistellen is de lengte van het rijtuig in kwestie altijd korter. hierdoor moet je het aantal deuren bezien op zijn lengte en niet per rijtuig.
Ja, maar bij de zweden zijn de even lang. De DB 425 telt 7 vensters(net als de Zweden), maar heeft 2 sets deuren, deze telt 8 ruiten voor 1 set deuren.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

een klassiek rijtuig heeft meestal 11 afdelingen voor 2 opstappunten van dat rijtuig. Dat wil dus zeggen ongeveer 24 man meer per rijtuig of in dit geval minder, als de deuren dan voldoende breed zijn is dat voldoende hoor.
Plaats reactie