Nachttreinen en zomeruur.
Nachttreinen en zomeruur.
Hallo,
Dit weekend zijn we overgeschakeld op het zomeruur.
Kregen alle nachttreinen dan gewoon een uur vertraging? Wordt dat ook op voorhand duidelijk vermeld?
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Dit weekend zijn we overgeschakeld op het zomeruur.
Kregen alle nachttreinen dan gewoon een uur vertraging? Wordt dat ook op voorhand duidelijk vermeld?
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Re: Nachttreinen en zomeruur.
Geen idee eigenlijk. In het NS-spoorboekje, met fatsoenlijk internationaal katern, staat er niets over. Ook op de HAFAS-CD niets raars te vinden. Bijvoorbeeld CNL Amsterdam - München zowel in de nacht van 28-29 als in de nacht van 29-30 maart 20:32 uit Amsterdam weg, 7:51 in München aankomst. Raar eigenlijk 

Re: Nachttreinen en zomeruur.
de berlijn paris had 38 minuten vertraging in aachen 
23 minuten in brussel zuid en nog 20 minuten in quevy, de meeste langeafstandstreinen hebben wel een ruime uurregeling die zoiets wat kan opvangen.

23 minuten in brussel zuid en nog 20 minuten in quevy, de meeste langeafstandstreinen hebben wel een ruime uurregeling die zoiets wat kan opvangen.
Re: Nachttreinen en zomeruur.
De site van de DB vermeldt het volgende:
Meer als 40 nachttreinen zijn door de tijdsverandering getroffen. Omdat bij deze treinen een voldoende tijdsbuffer in de dienstregeling is ingebouwd, zullen zij stipt hun bestemming bereiken.
Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000
klokken verzet worden.
Voor wie geen Duits verstaat:Mehr als 40 Nachtzüge sind von der Zeitumstellung betroffen. Da bei diesen Zügen ausreichende Zeitpuffer im Fahrplan enthalten sind, werden sie pünktlich ihr Ziel erreichen.
Meer als 40 nachttreinen zijn door de tijdsverandering getroffen. Omdat bij deze treinen een voldoende tijdsbuffer in de dienstregeling is ingebouwd, zullen zij stipt hun bestemming bereiken.
Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000

Re: Nachttreinen en zomeruur.
Gebeurt dat dan niet via een moederklok? (Of in Jean-Marie Pfaffs-Duits: MutteruhrAdler schreef:[...]
Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000klokken verzet worden.

Re: Nachttreinen en zomeruur.
Inderdaad, er is 1 atoomklok in Braunschweig die de tijd doorgeeft aan 2500 hoofdklokken, die op hun beurt de tijd doorgeven aan alle andere klokken.Patrick schreef:Gebeurt dat dan niet via een moederklok? (Of in Jean-Marie Pfaffs-Duits: MutteruhrAdler schreef:[...]
Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000klokken verzet worden.
)
Dit juist zetten duurt ongeveer een uur.
Re: Nachttreinen en zomeruur.
Hmm als het goed is werkt mijn wekker daar ook op.Adler schreef:Inderdaad, er is 1 atoomklok in Braunschweig die de tijd doorgeeft aan 2500 hoofdklokken, die op hun beurt de tijd doorgeven aan alle andere klokken.Patrick schreef:Gebeurt dat dan niet via een moederklok? (Of in Jean-Marie Pfaffs-Duits: MutteruhrAdler schreef:[...]
Nog een klein detail: bij de DB moesten 120.000klokken verzet worden.
)
Dit juist zetten duurt ongeveer een uur.

Re: Nachttreinen en zomeruur.
Steven schreef: de meeste langeafstandstreinen hebben wel een ruime uurregeling die zoiets wat kan opvangen.


Re: Nachttreinen en zomeruur.
CNL Amsterdam - Zürich was deze ochtend op tijd in Basel, tot op de minuut. En dat ondanks de omleiding in Nederland.Fles schreef:Steven schreef: de meeste langeafstandstreinen hebben wel een ruime uurregeling die zoiets wat kan opvangen.
Nou dan ben ik wel benieuwd waarom de CNL smorgens zo vaak eerder een uurtje-anderhalf te LAAT aankomt, dan te vroeg
Re: Nachttreinen en zomeruur.
Hetzelfde geldt in België, er is één atoomklok in Brussel-Noord die alle andere klokken aanstuurt.Adler schreef:
Inderdaad, er is 1 atoomklok in Braunschweig die de tijd doorgeeft aan 2500 hoofdklokken, die op hun beurt de tijd doorgeven aan alle andere klokken.
Dit juist zetten duurt ongeveer een uur.
En dat is al heel lang zo, want in de tijd dat men per dorp een ander uur had (gebaseerd op de zonnestand) was het nogal moeilijk om dienstregelingen op te stellen

Re: Nachttreinen en zomeruur.
Ik dacht dat de moffen daar iets mee te maken hadden?Steven schreef:het is met dank aan de spoorwegen dat dat systeem afgeschaft is
Handiger, oorlogje spelen met de klokken gelijk
Re: Nachttreinen en zomeruur.
Het is aan de spoorwegen te danken dat heel België dezelfde tijd heeft. Wat we wel aan de Duitsers te danken hebben is dat we tegenwoordig de middeneuropese tijd volgen.pietje schreef:Ik dacht dat de moffen daar iets mee te maken hadden?Steven schreef:het is met dank aan de spoorwegen dat dat systeem afgeschaft is
Handiger, oorlogje spelen met de klokken gelijk
In het midden van de 19de eeuw volgde men in heel het land de "Brusselse tijd" en die lag 17:30 minuten voor op de Greenwich tijd. Vanaf 1892 werd de Greenwich tijd in heel het land gebruikt. Tijdens WOI en WOII legden de duitsers de middeneuropese tijd op, en na WOII werd dit niet teruggedraaid.
Nederland had zijn eigen tijd, die 20 minuten van de Belgische verschilde. In spoorboekjes uit de jaren 30 kan je dat nog terug vinden.