bresjt schreef:
De IC E knokke - tongeren heeft nu 10 min om te ontkoppelen in brugge, en 10 min om te keren van richting in leuven.
7 minuten in Leuven, als hij op tijd is.
Beste bresjt,
Het is pas vanaf nu maandag (07/04) dat de IC E-treinen 3 minuten extra keertijd krijgen te Leuven. Tot en met vandaag moesten ze het dus weldegelijk nog in 7 minuten doen. Bovendien worden de treinen die in het piekuur rijden (en dus te Leuven een aparte afkoppeling hebben die als P-trein naar Hasselt rijdt) niet aangepast, omdat het dan niet mogelijk zou zijn beide delen nog te laten vertrekken vóór de L-trein naar Antwerpen van x.14u.
Ik vind het echter een vreemde beslissing om te gaan sleutelen aan de keertijd te Leuven. Voor zover ik weet zijn er enkel problemen gemeld bij het (ont)koppelen, zodat de extra lange stilstand midden op het traject voor de meeste reizigers een tijdsverlies met zich meebrengt. Temeer omdat er bij de ritten die te Leuven daadwerkelijk moeten (ont)koppeld worden niets kan aangepast worden, lijkt het me logischer enkel de duur van de (ont)koppelingen te Hasselt en Brugge te verlengen. Op die manier zouden immers enkel de reizigers die op- of afstappen aan het uiteinde van de trajecten (Tongeren - Hasselt, Brugge - Blankenberge, Brugge - Knokke) de gevolgen moeten dragen.
Voor Herent gaat deze weer terug naar lijn 36 (komend uit Brussel) en afhankelijk van de stand van de wissels gaat het dan niet erg snel tot langzaam naar het station. Te vroege aankomst komt niet voor (in tegenstelling tot bv. bij IC A); aankomst is vaak iets te laat, vaak om .03.
Op die manier versluiert de extra lange keertijd te Leuven natuurlijk wel de opgelopen vertraging, maar het is geen voldoende maatregel, omdat de vertraging in de andere richting dan natuurlijk wel bewaard blijft, neem ik aan, en daardoor het verkeer in de noord-zuidverbinding in de knoop stuurt.
Groeten,