nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bresjt

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door bresjt »

pietje schreef:kunt ge dat een beetje duidelijker uitleggen: een koppeling die verwrongen zit?
Doordat de koppeling zover uitsteekt op die HLE 27 wordt die in de bochten en op wissels extra onder druk gezet, hierdoor lijken de onderdelen van de koppeling niet meer los te komen.

Details ontbreken voorlopig nog, we zullen wel zien hoe het maandag afloopt.

De IC1542 is men gedurende een tijd wel blijven ontkoppelen te brugge, maar dit resulteerde telkens in 5 tot 15 min vertraging.


De IC E knokke - tongeren heeft nu 10 min om te ontkoppelen in brugge, en 10 min om te keren van richting in leuven.
rvdborgt
Berichten: 4663
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door rvdborgt »

bresjt schreef:De IC E knokke - tongeren heeft nu 10 min om te ontkoppelen in brugge, en 10 min om te keren van richting in leuven.
7 minuten in Leuven, als hij op tijd is. Voor Herent gaat deze weer terug naar lijn 36 (komend uit Brussel) en afhankelijk van de stand van de wissels gaat het dan niet erg snel tot langzaam naar het station. Te vroege aankomst komt niet voor (in tegenstelling tot bv. bij IC A); aankomst is vaak iets te laat, vaak om .03.
Vanavond:
Aankomst 18:03 (stuurstanden reden vooruit). Treinen ontkoppeld om 18:07 (= vertrektijd). Kort daarna kwam het sein al op geel. Deuren IC gesloten om 18:12, vertrokken om 18:14. Het vertrek van de P-trein (vertrektijd eigenlijk 18:10) heb ik niet meer afgewacht. Misschien vertrok de stoptrein naar Antwerpen (vertrek eigenlijk 18:14) ook nog wel eerst...

Groetjes,
Rian
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Molenbruch Y. »

bresjt schreef:
De IC E knokke - tongeren heeft nu 10 min om te ontkoppelen in brugge, en 10 min om te keren van richting in leuven.
7 minuten in Leuven, als hij op tijd is.
Beste bresjt,

Het is pas vanaf nu maandag (07/04) dat de IC E-treinen 3 minuten extra keertijd krijgen te Leuven. Tot en met vandaag moesten ze het dus weldegelijk nog in 7 minuten doen. Bovendien worden de treinen die in het piekuur rijden (en dus te Leuven een aparte afkoppeling hebben die als P-trein naar Hasselt rijdt) niet aangepast, omdat het dan niet mogelijk zou zijn beide delen nog te laten vertrekken vóór de L-trein naar Antwerpen van x.14u.

Ik vind het echter een vreemde beslissing om te gaan sleutelen aan de keertijd te Leuven. Voor zover ik weet zijn er enkel problemen gemeld bij het (ont)koppelen, zodat de extra lange stilstand midden op het traject voor de meeste reizigers een tijdsverlies met zich meebrengt. Temeer omdat er bij de ritten die te Leuven daadwerkelijk moeten (ont)koppeld worden niets kan aangepast worden, lijkt het me logischer enkel de duur van de (ont)koppelingen te Hasselt en Brugge te verlengen. Op die manier zouden immers enkel de reizigers die op- of afstappen aan het uiteinde van de trajecten (Tongeren - Hasselt, Brugge - Blankenberge, Brugge - Knokke) de gevolgen moeten dragen.
Voor Herent gaat deze weer terug naar lijn 36 (komend uit Brussel) en afhankelijk van de stand van de wissels gaat het dan niet erg snel tot langzaam naar het station. Te vroege aankomst komt niet voor (in tegenstelling tot bv. bij IC A); aankomst is vaak iets te laat, vaak om .03.
Op die manier versluiert de extra lange keertijd te Leuven natuurlijk wel de opgelopen vertraging, maar het is geen voldoende maatregel, omdat de vertraging in de andere richting dan natuurlijk wel bewaard blijft, neem ik aan, en daardoor het verkeer in de noord-zuidverbinding in de knoop stuurt.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Steven »

in leuven heeft men ook meer tijd nodig, de m6 stuurrijtuigen in dienst stellen vraagt meer tijd dan gewoon een ms96 in dienst stellen door allerlei zelftesten die eerst gebeuren alvorens de stuurpost in dienst te kunnen zetten (onder meer de etcs die zichzelf gaat testen) aangezien elke handeling net dat iets meer tijd vergt is het aangewezen de keertijd in leuven ook te vergroten.
rvdborgt
Berichten: 4663
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:in leuven heeft men ook meer tijd nodig, de m6 stuurrijtuigen in dienst stellen vraagt meer tijd dan gewoon een ms96 in dienst stellen door allerlei zelftesten die eerst gebeuren alvorens de stuurpost in dienst te kunnen zetten (onder meer de etcs die zichzelf gaat testen) aangezien elke handeling net dat iets meer tijd vergt is het aangewezen de keertijd in leuven ook te vergroten.
Kortom: de apparatuur is niet geschikt (of niet goed geprogrammeerd) om de treindiensten mee te rijden. Gisteren reden overigens beide loks aan kant Brussel/Hasselt, dus dat was geen probleem.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Steven »

vrij eenvoudig, hoe meer software je in die bakken steekt hoe langer ze nodig hebben aangezien elke software moet opstarten voor je hem kan gebruiken, vergelijk het met uw eigen pc, hoe meer je ineens laat opstarten om te gebruiken hoe langer het duurt voor je hem effectief kan gebruiken, zal een eeuwig nadeel worden van nieuw materieel. oude stuurrijtuigen waar geen software in steekt (idem voor locs) hebben dit probleem niet maar zijn dan weer niet meer van deze tijd doordat ze andere dingen missen.
rvdborgt
Berichten: 4663
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:vrij eenvoudig, hoe meer software je in die bakken steekt hoe langer ze nodig hebben aangezien elke software moet opstarten voor je hem kan gebruiken, vergelijk het met uw eigen pc, hoe meer je ineens laat opstarten om te gebruiken hoe langer het duurt voor je hem effectief kan gebruiken, zal een eeuwig nadeel worden van nieuw materieel. oude stuurrijtuigen waar geen software in steekt (idem voor locs) hebben dit probleem niet maar zijn dan weer niet meer van deze tijd doordat ze andere dingen missen.
Misschien moet de NMBS eens bij de buren gaan kijken om te leren hoe je sneller kunt kopmaken. Een ICE kan ook in 4 minuten kopmaken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Steven »

een thalys kan dat ook sneller maar dit heeft te maken met morostellen die volledig op hetzelfde moment gemaakt zijn. daar heb je op die manier een bepaalde functie voor, in zekere zin gaat de trein niet buiten dienst tijdens het frontmaken, het enige wat de bestuurder doet is duidelijk maken dat hij in de andere stuurpost zit, maar m6 +27 is hier niet op voorzien omdat de reeks 27 niet is uigerust met deze functie. de locs reeks is daar te oud voor. eurostar en thalys en tgv heeft dat ook, maar het gaat dan ook altijd om zuivere motorstellen. waar alles letterlijk 1 geheel vormt
rvdborgt
Berichten: 4663
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:een thalys kan dat ook sneller maar dit heeft te maken met morostellen die volledig op hetzelfde moment gemaakt zijn. daar heb je op die manier een bepaalde functie voor, in zekere zin gaat de trein niet buiten dienst tijdens het frontmaken, het enige wat de bestuurder doet is duidelijk maken dat hij in de andere stuurpost zit, maar m6 +27 is hier niet op voorzien omdat de reeks 27 niet is uigerust met deze functie. de locs reeks is daar te oud voor. eurostar en thalys en tgv heeft dat ook, maar het gaat dan ook altijd om zuivere motorstellen. waar alles letterlijk 1 geheel vormt
Ook trekduwtreinen kunnen in Duitsland veel sneller kopmaken. Dit klinkt een beetje alsof er bespaard is op bepaalde functionaliteit die echter wel nodig is om de treindiensten te rijden waarvoor de stuurstanden gekocht zijn. Of er is van tevoren niet over nagedacht en er stond niets over in het bestek. In alle gevallen is het materieel niet geschikt voor de huidige IC E.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Steven »

de belangrijkste voorwaarden om ze te bouwen was zowel met hle 13 en hle27 kunnen rijden. dus dan allerlei opties zoals die stand by functie zo al weg want geen van beide locs heeft deze functie gekregen bij constructie.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Adler »

Volgens mijn bescheiden mening moet men niet het materieel aanpassen aan de dienstregeling maar de dienstregeling aan het materieel en aan andere omstandigheden.
Ik begrijp bijvoorbeeld nog steeds niet dat men de dienstregeling van de Benelux treinen niet heeft aangepast.
Ik zit elke werkdag op de IR trein Brussel-Essen met voorzien vertrek 18.04u te Antwerpen-Centraal.
Op hetzelfde spoor in Antwerpen-Centraal moet om 17.59u de trein naar Amsterdam vertrekken.
Deze laatste is nog geen ENKELE WERKDAG op tijd vertrokken met als gevolg dat ook de IR die er achteraan komt elke keer moet wachten om binnen te kunnen in Antwerpen.
Als een bepaalde trein in 100% van de gevallen vertraging heeft dan is het toch duidelijk geloof ik dat er iets mis is met de dienstregeling.
Volgens mij worden die dienstregelingen opgesteld door volslagen idioten die nog nooit een trein hebben genomen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Steven »

die benelux die je daar komt te vernoemen is steeds iemand van brussel zuid en de laatste twee keer dat ik hem deed dit jaar was ik hooguit met 2 minuten verraging aangekomen te antwerpen centraal, ter uwe info die zelfde benelux loopt meestal vertraging op omdat vanaf mortsel een stoptrein voor hem zit (die met sprinters) die op zijn beurt meestal aansluiting gegeven heeft in mechelen met de ic komende uit charleroi met ...... jaja M6

hierdoor komt de benelux dus te laat aan in antwerpen centraal en staat de ir naar essen mee aan te schuiven. 1 trein doet dus meerdere treinen in vertraging rijden.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Adler »

Steven schreef:die benelux die je daar komt te vernoemen is steeds iemand van brussel zuid en de laatste twee keer dat ik hem deed dit jaar was ik hooguit met 2 minuten verraging aangekomen te antwerpen centraal.
Steven, slechts 2 minuten vertraging zijn een uitzondering.
Het aantal keren met 10 of 20 minuten vertraging of meer kan ik al niet meer tellen.
En zelfs bij slechts 2 minuten moet je er nog minstens 5 minuten bijtellen om iedereen te laten af- en opstappen, dat is al 7 minuten eer het spoor vrij is voor de IR.
Al die tijden zijn gewoonweg veel te krap genomen en kunnen in het beste geval slechts gehaald worden in ideale omstandigheden (daluren of weekend).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Steven »

tja dan schaf je best die stoptrein af, dan kan de benelux 5 min vroeger aankomen in antwerpen en is het probleem van de baan.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: nieuwe diensregeling bij sommige treinen vanaf 7 april !!!

Bericht door Adler »

Steven schreef:tja dan schaf je best die stoptrein af, dan kan de benelux 5 min vroeger aankomen in antwerpen en is het probleem van de baan.
Men moet niets afschaffen, men moet gewoon een dienstregeling opstellen die rekening houdt met werkelijke omstandigheden en niet met ideale omstandigheden zoals alleen een computer die kent.
Een IR-trein op 5 minuten laten binnenkomen op hetzelfde spoor na een trein waarvan je weet dat hij nooit op tijd weg is, is niet verstandig.
Plaats reactie