Bert schreef:Fles schreef:
Maar ehmm... een ongeëlectrificeerd zijlijntje, een troosteloos eindpunt, verval en ellende.... en dan ZO'N stationsgebouw?
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Wafelijzerpolitiek slaat toe in Ronse?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Vroeger was Ronse een drukke stationscite. Lijnen 86 en 87 kwamen er samen. Er waren ook enkele goederenaansluitingen en een grootte goederenloods, maar die worden allemaal niet meer gebruikt.
Inderdaad , wafelijzerpolitiek is de juiste term denk ik , maar dan in de verkeerde zin ( als er ergens anders afgeschaft werd , dan volgde hier ook wel wat ...) ; en gelukkig werd in de jaren 1980 de juiste beslissing genomen om het station open te houden ( want men wou de hele lijn 86 tot Ronse afschaffen ) .
We hadden de jaren daarvoor met veel spijt meegemaakt dat lijn 87 (Doornik - Bassilly ) en lijn 83 (Ronse - Kortrijk )volledig opgebroken werd ( één deel van de bedding werd een
wandel- en fietspad tot Ellezelles , het andere gedeelte een niet-verhard
pad tot Russeignies ) . Ook het Waalse deel van lijn 86 ( Ronse - Leuze - Blaton ) ,waarvan een groot Y-keerspoor deel uitmaakte , werd volledig geschrapt. Ronse werd plots een kopstation !!! ( of een
EINDSTATION , als je wil !!! )
Het grote
goederenstation (100 m !) is nu een opslagplaats voor een meubelwinkel ; toch blijft de site interessant , o.a. voor de
'passerelle' ( wel in povere toestand) en de autobrug verderop (gerestaureerd)
Nostalgie naar het stoom- en dieseltijdperk ? Hier denderden o.a.stomers 29 , 40 en 64 en diesels 201 , 202, 200, 210 met kolen- en grindtreinen uit Wallonië voorbij , en de werktreinen naar de mijnen ... Ook bijna elk type motorwagen kwam tot hier vanuit Gent St.Pieters
En om te Ronse te geraken moet je onvermijdelijk door de 422 m lange tunnel onder de Spichtenberg tussen Maarkedal (Nukerke) en Louise-Marie (gehucht van Ronse)
Alles zelf eens meemaken : TSP reis op 10 mei , zie elders op het forum