rechterspoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gust

Re: rechterspoor

Bericht door Gust »

Steven schreef:al noemen wij dat tegenspoor en is dit eerder de uitzondering dan de regel, aangezien er geen gelijktijdig verkeer op tegenspoor mag georganiseerd worden.
Tegenspoor kruisen mag wel degelijk. In theorie moet de machinist hierover ingelicht worden, maar in de praktijk gebeurt dat niet altijd. Soms wordt het zelfs expliciet in de dienstregeling voorzien.
Nils

Bericht door Nils »

Gust schreef: Tegenspoor kruisen mag wel degelijk. In theorie moet de machinist hierover ingelicht worden, maar in de praktijk gebeurt dat niet altijd. Soms wordt het zelfs expliciet in de dienstregeling voorzien.
Op gebied van veiligheid is dit misschien allemaal geen probleem, maar ik kan je verzekeren, als je tegenspoor aan het rijden bent, en ziet 's nachts zo opeens twee witte lichten op je afkomen, dat je hartje een heel pak sneller gaat slaan. Ons hierover inlichten dat we tegenspoor gaan rijden, en een andere trein ook op tegenspoor onze richting uitkomt is dus gewoon essentieel...
Gust

Bericht door Gust »

Nils schreef:Op gebied van veiligheid is dit misschien allemaal geen probleem, maar ik kan je verzekeren, als je tegenspoor aan het rijden bent, en ziet 's nachts zo opeens twee witte lichten op je afkomen, dat je hartje een heel pak sneller gaat slaan. Ons hierover inlichten dat we tegenspoor gaan rijden, en een andere trein ook op tegenspoor onze richting uitkomt is dus gewoon essentieel...
Ook overdag geeft dit soms aanleiding tot noodremmingen. Het lijkt me inderdaad wel zinvol dat de machinist ingelicht wordt, maar het gebeurt jammer genoeg niet altijd.
Myesxe

Bericht door Myesxe »

Nils schreef: Op gebied van veiligheid is dit misschien allemaal geen probleem, maar ik kan je verzekeren, als je tegenspoor aan het rijden bent, en ziet 's nachts zo opeens twee witte lichten op je afkomen, dat je hartje een heel pak sneller gaat slaan. Ons hierover inlichten dat we tegenspoor gaan rijden, en een andere trein ook op tegenspoor onze richting uitkomt is dus gewoon essentieel...
Maar de treinbestuurder wordt toch ingelicht dmv een keper dat er een rit naar tegenspoor voorzien is? Of wil je dan mondeling ingelicht worden? Mondeling kan m'n zich altijd vergissen, terwijl een brandende keper u 100% zekerheid biedt dat alle veiligheidsvoorwaarden vervult zijn voor een rit naar tegenspoor...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik dacht dat het onmogelijk was om op één spoor twee treinen in tegengestelde richting te laten rijden. Als men bijvoorbeeld een trein op tegenspoor wil gaan laten rijden, dan moet men dat spoor eerst 'ompolen' voor tegenspoorverkeer. Alle seinen (toch op de baanvakken met signalisatie van het nieuwste type) op het normaalspoor zullen dan op rood gaan staan en de seinen voor het tegenspoor komen vervolgens open.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Trainspotterke schreef:Ik dacht dat het onmogelijk was om op één spoor twee treinen in tegengestelde richting te laten rijden.
Theoretisch is dat inderdaad onmogelijk, ja. Tot er iemand een menselijke fout begaat... Denk bv. aan Pécrot.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gust

Bericht door Gust »

Myesxe schreef:Maar de treinbestuurder wordt toch ingelicht dmv een keper dat er een rit naar tegenspoor voorzien is? Of wil je dan mondeling ingelicht worden? Mondeling kan m'n zich altijd vergissen, terwijl een brandende keper u 100% zekerheid biedt dat alle veiligheidsvoorwaarden vervult zijn voor een rit naar tegenspoor...
Het ging over het kruisen op tegenspoor. Dus twee treinen die elkaar rechts i.p.v. links kruisen. Beide treinen rijden dan op tegenspoor. Alhoewel het perfect veilig is, houden machinisten er niet zo van. In een bocht of 's nachts is het voor hen moeilijk zichtbaar of er een fout gemaakt is (en beide treinen op hetzelfde spoor zitten) en om het zekere voor het onzekere te nemen, voert men dan een noodremming uit. Daarom schrijft het reglement voor dat de machinisten steeds ingelicht worden over een dergelijk manoeuvre.

In de praktijk komt het niet zoveel voor. Meestal beperkt het zich tot inritten van stations waar uit een bepaalde richting slechts tegenspoor kan binnengereden worden, bv. inrit Herentals uit Turnhout.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ook in Welkenraedt bestaat zo'n situatie.
De IC-A kan enkel naar Eupen vanop spoor 2 (of 3) van Welkenraedt. Spoor 2 ligt echter op tegenspoor.
(Spoor 3 is een zijperron, en wordt regulier niet gebruikt door de IC-A).

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

dat gaat over spoor 4-5 in welkenraedt :-) aangezien spoor 1-2-3 geen toegang geeft tot lijn 49
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Sorry.
Lijnkennis is nog redelijk beperkt :wink:

BDJ
Trainspotterke

Bartjedj schreef:Sorry.
Lijnkennis is nog redelijk beperkt :wink:

BDJ
Jah, als je altijd ligt te slapen wanneer je er passeert. :P :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

Trainspotterke schreef:Ik dacht dat het onmogelijk was om op één spoor twee treinen in tegengestelde richting te laten rijden. Als men bijvoorbeeld een trein op tegenspoor wil gaan laten rijden, dan moet men dat spoor eerst 'ompolen' voor tegenspoorverkeer. Alle seinen (toch op de baanvakken met signalisatie van het nieuwste type) op het normaalspoor zullen dan op rood gaan staan en de seinen voor het tegenspoor komen vervolgens open.
het gaat er hem om dat op een dubbelsporig baanvak op beide sporen met tegenspoorregime gereden zou worden, ipv beide op normaalspoor.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Steven schreef:
Trainspotterke schreef:Ik dacht dat het onmogelijk was om op één spoor twee treinen in tegengestelde richting te laten rijden. Als men bijvoorbeeld een trein op tegenspoor wil gaan laten rijden, dan moet men dat spoor eerst 'ompolen' voor tegenspoorverkeer. Alle seinen (toch op de baanvakken met signalisatie van het nieuwste type) op het normaalspoor zullen dan op rood gaan staan en de seinen voor het tegenspoor komen vervolgens open.
het gaat er hem om dat op een dubbelsporig baanvak op beide sporen met tegenspoorregime gereden zou worden, ipv beide op normaalspoor.

op beide sporen op tegenspoor rijden is niet toegestaan
Steven

Bericht door Steven »

Nekvin schreef:
Steven schreef:

op beide sporen op tegenspoor rijden is niet toegestaan
dat wist ik al :-)
Trainspotterke

Steven schreef:
Nekvin schreef:op beide sporen op tegenspoor rijden is niet toegestaan
dat wist ik al :-)
Niks van!

Over een paar maanden was het nog rechterspoordienst tussen Dudzele en Knokke! :wink: Het was in de periode dat de L50a tussen Brugge en Gent-Sint-Pieters gesloten was voor werkzaamheden. Met de IC naar Luik/Genk werden we vanaf Knokke het tegenspoor opgestuurd. Thv Ramskapelle kruisten we de pendeldienst richting Knokke, eveneens rijdend op tegenspoor!
Plaats reactie