Dag 5: Clervaux (L) - Luxemburg (L) - Clervaux (L).
We schrijven donderdag 2 augustus 2007. Het blijkt een wisselvallige dag te zijn met veel grijze wolken en af en toe wat regen, dus besluiten we om de reis een dag te onderbreken. Zowiezo hadden we een dag op overschot, we zaten al een goed stuk over de helft en konden we die dag dus nu opofferen. Fietsen in de regen is namelijk niet zo aangenaam. De fietsen bleven dan ook een dagje op stal staan en we gingen te voet het kleine stadje Clervaux gaan bezoeken. Aangezien er daar niet zoveel te beleven was, besloten we toch eens de trein te nemen tot Luxemburg-stad. Ieder uur is er een vlotte verbinding naar Luxemburg (een klein uurke rijden). De dienst gebeurt in pool met de IR m Liers - Luik - Luxemburg (in GHL onder RE-vlag), die iedere twee uur verzekert wordt door een CFL 3000 met Belgische I6- en I10-rijtuigen. Op het ander uur rijdt er een CFL 4000 met Dosto's tussen Troisvierges en Luxemburg.
Bijlagen
Het kasteeltje in het centrum van Clervaux. Zoals je ziet is het weer al beter geweest. ;-)
De kerk van Clervaux, dat boven het stadje uitsteekt.
Oja, het is niet enkel in België dat er spoorweglogica bestaat. :-p Wij staan op spoor 2, terwijl spoor 1 en 3 links van ons liggen. :-p
De enkelspannige 514 en 518 van de NMBS staan onder de 3 kV sporen te wachten om naar de Belgische hoofdstad terug te keren.
Ook de CFL 4017 was op weg naar België, als RE naar Athus.
Luxemburg-Stad wordt doorsneden door de spectaculaire "Vallée de Péruse". Op de achtergrond zie je het viaduct van de spoorlijnen naar Troisvierges en Wasserbilig.
De prachtige Pont Adolphe (nee, nie den die die graag oorlogje speelde :-p), gekend omwille van zijn vele zelfmoorden. Ik moet er geen tekening bij maken waarom, zeker! ;-)
We keerden dan terug naar het station om de trein naar Clervaux terug te nemen. Eens een tof dagje er op uit zonder de fiets was ook eens leuk!
Wordt vervolgd...
Bijlagen
DE 2021 met ... de L-trein naar Libramont!!! Aangezien klassieke motorstellen (en in het algemeen treinen zonder het Luxemburgse "Memor 2") niet meer toegelaten zijn in GHL, wordt deze dienst nu verzekerd door een 20 met I6- of I10-rijtuigen. De reizigers zullen dit wel weten te appreciëren. :-p
De ingang van Camping Officiel te Clervaux, waar het weer kroeilde van de gele nummerplaten met zwarte belettering (en het waren geen Engelsen of Fransen). :-p
Xavier man, kleine correctie, dat pietluttige beekje in Luxemburg (met dat ijzingwekkend diepe dal) heet de 'Pétrusse" en niet de Péruse tip van een Belgo-Lëtzebuerger