NMBS knoeit met koppelingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Traxxion

Re: NMBS knoeit met koppelingen

Bericht door Traxxion »

Het probleem is niet zozeer koppelen dan wel ontkoppelen.
Het is nog niet bekend of er in het kort een oplossing zal zijn...
markske

Bericht door markske »

Terug gestart met koppelen op 07.04.2008 test voor 7 dagen . Indien de evaluatie goed is blijven ze er mee rijden. Indien niet goed wordt er beslist om onmiddellijk te stoppen met koppelen en door te rijden naar Blankenberge en met een afzonderlijk stel naar Knokke te rijden.
Dit was dan voorzien tot het einde van het jaar.
Daar ik niks gehoord heb betreffende deze evaluatie en ze nog steeds koppelen en ontkoppelen
zal er wel beslist zijn om verder te koppelen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Men sprak van 20 27'ers die GF zouden krijgen. Dat durf ik al geen test meer te noemen, velen zijn van mening dat de NMBS zijn wil doordrijft en koste wat kost 27 en M6 met GF wil blijven gebruiken, en ik deel die mening voor zover ik op de hoogte ben.

Hopelijk voor de reizigers gaat alles nu goed maar de vraag is of dat zo binnen een jaar nog gaat zijn?
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Dietrich schreef:Waren ze niet gestopt met die te koppelen in Brugge?

Of is dat nu alweer ongedaan gemaakt? De situatie met die dienst verandert elke maand wel.
Per 4 februari is het koppelen en ontkoppelen in Brugge gestaakt.
Vanaf 7 april proberen ze het weer met 1 treinpaar rond de middag. Er zijn sterkere pistons in de koppelingen gezet, zodat het ontkoppelen met meer kracht gebeurt. De eerste ervaringen schijnen positief te zijn.
Bibke

Bericht door Bibke »

FLV-FGSP schreef:
Dietrich schreef:Waren ze niet gestopt met die te koppelen in Brugge?

Of is dat nu alweer ongedaan gemaakt? De situatie met die dienst verandert elke maand wel.
Per 4 februari is het koppelen en ontkoppelen in Brugge gestaakt.
Vanaf 7 april proberen ze het weer met 1 treinpaar rond de middag. Er zijn sterkere pistons in de koppelingen gezet, zodat het ontkoppelen met meer kracht gebeurt. De eerste ervaringen schijnen positief te zijn.
Ik heb van een technicus gehoord dat men de ontkoppelingsdruk ging verhogen.
Vank

Bericht door Vank »

Was het niet zo dat de koppeling schade toebracht aan de loc?
Als ze dat met grotere kracht doen blijft het probleem gewoon bestaan! Ongelooflijk hoe men zo kan klungelen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat het er vooral om ging om de IC-E eindelijk van zijn capaciteitsgebrek af te helpen. Zo'n stevig, dubbel stel M6 zou dat in de meeste gevallen hebben opgelost. Bovendien kwam op die manier toch ook een groot aantal ms96 vrij die dan meteen elders konden worden ingezet. Dat was nodig, door de invoering van enkele nieuwe treinreeksen, en omdat een aantal treinen toch echt wel versterkt moest worden. In aanzet was het dus ongetwijfeld een lovenswaardige poging, maar achteraf bekeken was het natuurlijk ook een hachelijke onderneming. Hopelijk komt alles in orde tegen de eerste zomerdagen, en die kunnen er in België nu vrij snel aankomen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix

Bericht door Asterix »

Ik zou zondag (het wordt 22°C als ik het mag geloven) in de voormiddag van Leuven naar Knokke willen reizen. Aan wat mag mij ik nu verwachten? Welk materiaal, ontkoppelingen, overstappen, .... want ik kan al lang niet meer volgen. :D

Zou iemand kunnen zeggen hoe de IC E-verbinding er 's morgens, 's middags en 's avonds uitziet?
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

De IC E wordt ongeveer 50/50 met AM96 en M6 gereden.
Vank

Bericht door Vank »

Inderdaad en hopelijk vinden ze snel een oplossing voor de M6 rijtuigen zodat ze telkens daar gebruikt kunnen worden en kunnen doorrijden tot in Luik.

Klopt het dat men de snelheid zal opvoeren vanaf 2012 tot 200km/u. tussen Gent en Brussel.
En dat een snelheidsverhoging voorzien is op de lijn 50a (Brugge-Gent) vanaf 2018?
Asterix

Bericht door Asterix »

Ik heb dus één kans op twee om op een MS 96 of M6 te vallen?
Wordt er bij beide types nog ontkoppeld te Brugge of alleen maar soms of wat?

Thanks voor de info.
Trainspotterke

Tijdens de week komt de IC E niet in Luik, hé! :wink:

Inderdaad, het is voorzien om lijn 50a tussen Brugge en Brussel op te waarderen tot een lijn van 200 km/u. Alleen vind ik het enkel maar zinvol wanneer er voldoende materieel is aangepast om 200 km/u te rijden. Nu zijn dit enkel de I11-rijtuigen die enkel maar op de IC A Oostende - Eupen en IC O Brussel - Maastricht (die op L50a niet komt) ingezet worden.
Trainspotterke

Jeroen schreef:Ik heb dus één kans op twee om op een MS 96 of M6 te vallen?
Wordt er bij beide types nog ontkoppeld te Brugge of alleen maar soms of wat?

Thanks voor de info.
Wanneer de trein uit AM96 bestaat wordt er zowiezo altijd ontkoppeld, zoals vroeger het geval was.
Maar nog lang niet alle treinen bestaande uit M6 wordt ge/ontkoppeld te Brugge.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Tegen 200kmph kan je niet rijden onder memor, dus moet je dan TBL2 gaan instaleren, en Infrabel wil geen nieuwe lijnen meer met TBL2 uitrusten...
Dus ofwel er ETCS op zetten, ofwel tegen 160kmph rijden.
En ETCS zal nog wel niet voor morgen zijn. Hopelijk zijn tegen dan Thalys en ICE er mee uitgerust, maar dan nog... Dan nog rijden de I11 er nog niet mee, idem voor de M6 en 27 die men er dan misschien tegen 160kmph wil oversturen (2 extra sporen voor slechts 2 treinen per uur zou wat zot zijn op zo'n drukke lijn denk ik).Laten we het maar, net als lijn 36N op 160kmph houden.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Joris schreef:Hallo,
Tegen 200kmph kan je niet rijden onder memor, dus moet je dan TBL2 gaan instaleren, en Infrabel wil geen nieuwe lijnen meer met TBL2 uitrusten...
Dus ofwel er ETCS op zetten, ofwel tegen 160kmph rijden.
En ETCS zal nog wel niet voor morgen zijn. Hopelijk zijn tegen dan Thalys en ICE er mee uitgerust, maar dan nog... Dan nog rijden de I11 er nog niet mee, idem voor de M6 en 27 die men er dan misschien tegen 160kmph wil oversturen (2 extra sporen voor slechts 2 treinen per uur zou wat zot zijn op zo'n drukke lijn denk ik).Laten we het maar, net als lijn 36N op 160kmph houden.
Groeten,
Joris De Mol
Zoals je zelf verder in je tekst zegt, MOET dat geen TBL2 zijn, hé! :wink: En we spreken over 2012 en later. Tegen die tijd staat ETCS al op punt. En snelheidsverhoging naar 200 km/u wil niet per se zeggen dat er 2 aparte sporen moeten bijkomen, hé! :wink: Kijk naar Duitsland! Daar rijden ze op veel klassieke lijnen ook aan 200 km/u en zelfs sneller! Op de nieuwe hogesnelheidslijnen rijden ook interregionale en lokale treinen die vaak niet sneller dan 160 kunnen rijden. 's Nachts rijden er zelfs goederentreinen over :!: Die lijnen zijn dan zowel uitgerust met klassieke lichtseinen als met signalisatie in de stuurpost.

Hier in België kan men zoiets doen en waarschijnlijk zal men dit in de toekomst ook op L36N en 96N toepassen. Zowel lichtseinen als cabineseinen, zodat al het materieel over die sporen kan blijven rijden.
Plaats reactie