Twee loks 26
Twee loks 26
Vanavond zag ik in Mechelen 2 gekoppelde loks reeks 26 rijden (zonder wagons) met alle 4 panto's omhoog !
Wat kan de reden zijn dat alle 4 panto's omhoog waren ?
Wat kan de reden zijn dat alle 4 panto's omhoog waren ?
Re: Twee loks 26
Adler schreef:Vanavond zag ik in Mechelen 2 gekoppelde loks reeks 26 rijden (zonder wagons) met alle 4 panto's omhoog !
Wat kan de reden zijn dat alle 4 panto's omhoog waren ?
Verstrooide professor aan boord

Das idd voor niks nodig, ook regelmentair niet, bij de eerste lok moet de voorste panto opstaan, das de regel.
Re: Twee loks 26
elke bij enkelspanningslocs met twee panto's die in treinschakeling kunnen rijden zoalsNekvin schreef:dan zie ik er veel tegen de regels rijden hoor...
23 en 26 onderling (23-23, 26-26, 23-26)
21 en 27 (niet de mux versies)
27 mux
kan de bestuurder de keuze maken over de panto die hij op de eerste loc wil lichten.
op een treinschakeling van de reeks 12 of 13 kan deze keuze niet, aangezien er daar een keuze van spanning is en de bijhorende panto gelicht zal worden
reeksen 11, 15, 16, 20, 22, 25 en 25.5 kunnen niet in treinschakeling rijden, dit even ter aanvulling dus

Re: Twee loks 26
ik dacht zelfs dat bij een 23/26 die dubbele panto onder een bepaalde snelheid vanzelf omhoog komt? 

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Twee loks 26
Maar dan hangt het van de orientatie van de stuurposten af of je de beste combinatie hebt t.t.z. eerste panto op loc 1 en tweede op loc 2. en niet de eerste van beide.Ik weet nu niet meer of het nog steeds verboden is om met de achterste panto te rijden in geval van autotreinen?Steven schreef:elke bij enkelspanningslocs met twee panto's die in treinschakeling kunnen rijden zoalsNekvin schreef:dan zie ik er veel tegen de regels rijden hoor...
23 en 26 onderling (23-23, 26-26, 23-26)
21 en 27 (niet de mux versies)
27 mux
kan de bestuurder de keuze maken over de panto die hij op de eerste loc wil lichten.
Re: Twee loks 26
Even de regeltjes zoals ze nu (nog) zijn ...
één lok = achterste panto (tenzij bij auto treinen, eerste rijtuig is een stuurrtijtuig of in treinschakeling/dubbeltractie)
2 loks = eerste panto op eerste lok. Welke panto op de 2de lok omhoog gaat bepaal je niet zelf. Voorbeeld, de eerste lok staat stuurpost één vooraan, dan moet je dus panto 1 omhoog doen, hierdoor zal ook op de 2de lok panto 1 omhoog gaan. Al naar gelang hoe die 2de lok staat, stuurpost 1 of 2 in rijrichting zal dus eerste of tweede panto omhoog gaan hé. T'zal in dit voorbeeld in elk geval "panto 1" zijn.
Bij meerspanningslok zoals 12 en 13 gaat de panto omhoog van de 3kV of de 25Kv alnaar gelang het net waar je rijd. Dus daar kan je niet kiezen, daar rij je soms met achterste panto, ook al is het een auto trein
één lok = achterste panto (tenzij bij auto treinen, eerste rijtuig is een stuurrtijtuig of in treinschakeling/dubbeltractie)
2 loks = eerste panto op eerste lok. Welke panto op de 2de lok omhoog gaat bepaal je niet zelf. Voorbeeld, de eerste lok staat stuurpost één vooraan, dan moet je dus panto 1 omhoog doen, hierdoor zal ook op de 2de lok panto 1 omhoog gaan. Al naar gelang hoe die 2de lok staat, stuurpost 1 of 2 in rijrichting zal dus eerste of tweede panto omhoog gaan hé. T'zal in dit voorbeeld in elk geval "panto 1" zijn.
Bij meerspanningslok zoals 12 en 13 gaat de panto omhoog van de 3kV of de 25Kv alnaar gelang het net waar je rijd. Dus daar kan je niet kiezen, daar rij je soms met achterste panto, ook al is het een auto trein

- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Twee loks 26
Neen hoor, bij 23/26 komt niks vanzelf naar omhoogShrek schreef:ik dacht zelfs dat bij een 23/26 die dubbele panto onder een bepaalde snelheid vanzelf omhoog komt?


- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Twee loks 26
2 panto's:
Aanzetten goederentreinen tot einde serie, of 25/u.
Samendrukken van de buffers.
T26, bij vertrek in parallel, bij alle treinen.
Oprijden FL-Ans.
Voeden treinverwarming reizigerstrein indien maar één wasdraad. (rijdraad)
Zo was het toch in den tijd. (van de Romeinen)
Aanzetten goederentreinen tot einde serie, of 25/u.
Samendrukken van de buffers.
T26, bij vertrek in parallel, bij alle treinen.
Oprijden FL-Ans.
Voeden treinverwarming reizigerstrein indien maar één wasdraad. (rijdraad)
Zo was het toch in den tijd. (van de Romeinen)
Re: Twee loks 26
Den enigen draad waar gij nog mee in aanraking komt is nu een telefoon draad hee49memling schreef:.../Voeden treinverwarming reizigerstrein indien maar één wasdraad. (rijdraad)
Zo was het toch in den tijd. (van de Romeinen)

Voor de rest zijn de Romeinse regels inderdaad nog steeds van kracht

- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Twee loks 26
Dit noem ik een prachtige voorzet:2012 schreef: Den enigen draad waar gij nog mee in aanraking komt is nu een telefoon draad he![]()
Handige draad om verstrooide TB's te helpen nietwaar?......................................





Re: Twee loks 26
onder meer ... inderdaade49memling schreef:Dit noem ik een prachtige voorzet:2012 schreef: Den enigen draad waar gij nog mee in aanraking komt is nu een telefoon draad he![]()
Handige draad om verstrooide TB's te helpen nietwaar?......................................![]()
![]()
![]()
![]()
