Adler schreef:stefanic schreef:
Gaat iederen akkoord zijn als we hier ook nog eens (al is het maar één) bufferminuten toevoegen in elk station?
Dat is nu het hele punt. U zegt het zelf dat het in Nederland blijkbaar beter gaat omdat de wachttijden in de stations langer zijn.
Wat is er beter, enkele minuten langer onderweg zijn met een stipte trein, of veel minuten langer onderweg zijn door vertragingen en gemiste aansluitingen omdat de voorziene stoptijden veel te klein zijn op de spitsuren ?
Dat is een keuze die men moet maken.
En als ik Pieter Vansteenwegen moet geloven heeft de NMBS die keuze gemaakt: "De NMBS was meer geïnteresseerd in het verkorten van reistijd dan in stipte treinen", zegt Vansteenwegen.
Wel, buffertijd is er inderdaad wel nodig, maar dat mag ook niet teveel worden. Neem nu bijvoorbeeld de IC A Eupen - Oostende. Die moet in Gent-Sint-Pieters om xx.39 vertrekken. Meestal staat de 13 al van xx.33 aan het perron te blazen. Zes minuten, dat gaat nu nog net, maar reizigers staan niet graag al te lang stil in een station. Voor mij boeit het eigenlijk niet hoeveel die buffertijd in Gent-Sint-Pieters is, want ik ben tussen Gent en Brugge zowiezo altijd 20 min onderweg aangezien er geen tussenstops meer zijn en buffertijden daar geen invloed op hebben. Maar een trein die Brussel - Oostende doet, en die zowel in Gent-Sint-Pieters als Brugge 6 minuten stilstaat, zal toch al een tijdje onderweg zijn tussen Brussel en Oostende. Je mag die buffertijden dus niet te ruim nemen, want dan gaan mensen gaan kijken of ze er niet met de auto sneller geraken.
Hoeveel mensen heb ik al niet horen klagen dat een rit Brugge - Antwerpen-Centraal al 1u20 duurt.
En nog iets. Je mag niet constant België met Nederland gaan vergelijken. Op spoorvlak zijn dit appelen en peren. Hier in België is alle treinverkeer gericht op Brussel, wat je met Amsterdam niet hebt. In Brussel heb je namelijk alles. De 'helft' van de Belgen werkt er, grote concerten worden daar gegeven, expo's... Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat alles rond Brussel enkel maar kampeerplaats is. Zo maar zeggen dat je moet stoppen om al het treinverkeer door Brussel te laten rijden is dus onmogelijk.