tender - betekenis van dit woord

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
MarkiesvanCarabas

tender - betekenis van dit woord

Bericht door MarkiesvanCarabas »

Ben eigenlijk een volslagen leek :oops: op gebied van de treinologie; dit zijn dan ook m'n eerste pasjes in deze wonderlijke wereld. Deze inleiding is waarschijnlijk nodig opdat mijn wellicht simpele vraag niet meteen met hoongelach wordt weggeblazen op dit forum: kan iemand mij uitleggen wat : een tender of tenderlocomotief is ?
(Met googelen kom ik er niet echt uit...)
Bartjedj

Re: tender - betekenis van dit woord

Bericht door Bartjedj »

Absoluut geen domme vraag! Die bestaan namelijk niet :wink:

Een tender is een deel van een stoomlocomotief (HLV), waarin de voorraad water en kolen wordt opgeslagen voor onderweg.
Bij sommige locomotieven is dit een aparte wagon, die direct achter de loc hangt; bij sommige locomotieven is dit echter geïntegreerd in de loc zelf. Dat laatste heet een tenderlocomotief.

Hoop dat het wat duidelijk is...
Als iemand kan aanvullen met bv. foto's? Mijn fotocollectie van HLV is redelijk beperkt :)

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

de tender is dat deel van een stoomloc waar je de kolen en water kan vinden. dit kan een afzonderlijke wagen zijn die op eigen assen meevolgt achter de loc. in het geval de kolen gewoon achteraan de loc liggen (en dus geen afzonderlijke wagen) dan spreek je van een tenderloc(voor zover ik het weet was dit vooral voor kleine rangeerlocs het geval en de lichtere locomotieven)
Patrick

Bericht door Patrick »

't Is zo gemakkelijk: Wikipedia legt het uit.
MarkiesvanCarabas

Bericht door MarkiesvanCarabas »

Ok, 't is nu zonneklaar. Met dank aan Bartjedj, Steven en Patrick (was idd vergeten om Wikipedia te raadplegen) voor de moeite.
:)
peterbot
Contacteer:

Bericht door peterbot »

http://www.railfaneurope.net/pix/be/mus ... m/pix.html

Tenderlokomotieven hebben het makkelijker om bochten te nemen, vooral als achteruit moet worden gereden. Bij een aangehangen tender is het anders alsof de staart met de hond zwaait. Dus voor bedrijfssituaties waar vaak moet worden achteruit gereden (rangeerlokomotief, industriespoorweg, secundaire lijnen zonder draaischijf aan een van de eindpunten, stadsnetten) lopen tenderlokomotieven beter. Sommige zijn daarom ook qua asindeling symmetrisch gebouwd zoals de duitse BR 64 of 78, met evenveel loopwielen voor- en achteraan.
Andere, oudere constructie: steuntenderlokomotief: hier lopen de voorste wielen van de tender onder de stuurhut en de vuurhaard (en: firebox, sorry ik weet de nederlandse terminologie hier niet zo goed). Voor het eerst gebouwd door Engerth voor de Semmeringlijn, toen nog met door tandwielen aangedreven tender. Vermits de koppeling van de tender met een scharnier gebeurd kan die in de bochten minder hard slingeren, bovendien wordt zo een deel van het gewicht van de tender overgebracht op de drijfwielen. Die hebben dan meer aandrukkracht op de sporen en minder slip.
Diesel en electrische loco's hebben dat probleem niet meer, die zijn sowieso symmetrisch gebouwd.
Ik wou nog een foto opladen maar dat mocht niet van de server.
Laatst gewijzigd door peterbot op 13 apr 2012, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Tender vindt zijn oorsprong bij het engels woord "attender" someone who waits on or tends to or attends to the needs of another.
Dus het bulken van kolen ,water en later diesel.
Dus dit is ook het geval voor de reddingssloepen aan boord van schepen die dus ook o.a."tenders" genoemd worden.

Er bestaan/bestond ook bij de spoorwegen een "brake tender" dit is een wagon te vergelijken met het "kalf" van de types 82. Maar in het geval van een "brake tender" levert deze geen extra traktievermogen maar extra remkracht aan de trein. Dus de wagon was er om de loc te helpen met remvermogen
Plaats reactie