Hier een foto van op de ongebruikte tak naar Châtelet, even voorbij de tunneluitrit nabij het station "Waterloo". Het gebruikte deel van de lijn naar Gilly ligt volledig in tunnels.

De antenne naar Anderlues is ook in gebruik, en is bovendien bijna volledig afgewerkt.Trainspotterke schreef:De trams rijden over deze (enig in gebruik zijnde) antenne(s) dus links in plaats van rechts.
Ach ja, Charleroi. Niet teveel vragen stellen, er hoeft niet voor alles een reden te zijn.Trainspotterke schreef:Nu wilde ik weten waarom men dat juist precies doet, de trams net op die twee antennes links laten rijden ipv rechts?
Het stuk waar links gereden wordt, is het vroegere STIC-territorium. Dat was ook een reden dat er lang geen sprake van kon zijn dat de buurtspoorwegen er zouden gaan rijden. Maar of het een verklaring is voor de kantwissel, is me onbekend.MIVB-reiziger schreef:Een overblijfsel van de historische vete tussen de STIC (lokale vervoersmaatschappij Charleroi) en de buurtspoorwegen. Ze hadden elk 'hun' deel van het netwerk. En aangezien er bij de ene links gereden werd en de andere rechts (ik weet niet meer precies wie waar reed), moest dat ook aangepast worden.
Voor er weer naar Châtelineau kan worden gereden, zal er inderdaad nog veel moeten gebeuren: de ruwbouw is met wat geluk nog bruikbaar, maar de afwerking kan men volledig overdoen. Bij de aanleg is er bovendien nooit veel rekening gehouden met vraagpatronen, en de verbinding naar Châtelineau komt niet meteen met een grote vervoersvraag overeen. Ik denk dat als men weer wat geld heeft, men er wel betere bestemmingen voor zal vinden.MIVB-reiziger schreef:Het is trouwens een beetje sterk om te zeggen dat de lijn naar Châtelineau nooit in dienst zal komen. De eerstvolgende jaren alvast niet, maar daarna kan er veel gebeuren.
Afgewerkt, inclusief tunnels onder de veldenTrainspotterke schreef:De tak naar Anderlues is niet BIJNA afgewerkt, maar sinds begin de jaren '90 volledig afgewerkt!![]()
- Charleroi-Sud - Gosselies: De vroegere tramlijn 62 zal terug in gebruik genomen worden.
Er was oorspronkelijk een station voorzien aan de kruising met de NMBS-spoorlijn. Ook het NMBS-station van Marchiennes zou bij die gelegenheid verplaatst worden. Maar zover is het voorlopig nog niet. Ik heb er geen idee van in welke mate er al ruwbouw aanwezig is voor het metrostation.Trainspotterke schreef:De tak naar Anderlues is niet BIJNA afgewerkt, maar sinds begin de jaren '90 volledig afgewerkt!
Ik denk dat je het wat optimistisch inschat. Er staan ondertussen bomen in de bedding. En uiteraard moet je die eerst snoeien, maar daarna kan je wellicht best ook een nieuwe bedding aanleggen. En daarna nieuwe sporen. En nieuwe signalisatie, die is ondertussen vrijwel geheel gesloopt. En als je dan bij het rijden ook nog mensen wil vervoeren, kan je best ook de stations opnieuw inrichten. Daar hoort uiteraard een nieuw laagje verf bij. Maar ook nieuwe verlichting, nieuwe roltrappen, nieuwe alles. Want zowat alles is er gesloopt.Trainspotterke schreef:Wat betreft die tak naar Châtelineau: mits wat snoeiwerk en het terug wat opfleuren van de stations, kan er gerust tot het station "Centenaire" gereden worden. Sporen, bovenleiding en signalisatie zijn immers al aanwezig en er hebben medio jaren '80 ook trams opgereden om testritten uit te voeren!Ondanks dit staat deze antenne nog niet op het lijstje van uitbreidingen, wat mij eigenlijk verwondert want binnen het jaar zou men deze tak in gebruik kunnen nemen.
Was er niet nog ergens een stukje enkelspoorsignalisatie in dienst? Ik meen me iets te herinneren rond de in- en uitrit van de werkplaats in Oostende.Trainspotterke schreef:Het ganse stuk Petria - Anderlues is enkelsporig (met de laatste nog in exploitatie zijnde NMVB-enkelspoorsignalisatie), met diverse kruisingssporen aan de haltes.
Zeer nostalgisch maar ook zeer gevaarlijk.Trainspotterke schreef:Door het centrum van Anderlues wordt er op die manier in één richting zelfs tegen het autoverkeer in gereden.![]()
En om 20h sluiten we de boel. Zéér goed benut.Trainspotterke schreef:Je kan wel niet zeggen dat het huidige netwerk onderbenut is. Om de 5 minuten een tram richting Gilly (alternerend één van Parc en één van Sud), alle 5 minuten één richting Parc (alternerend één van Gilly en één van Sud, met om het half uur nog één komende van Anderlues), alle 5 minuten richting Sud (alternerend één van Gilly en één van Parc) en om het kwartier een tram naar Anderlues (alternerend één van Sud en één van Parc).
Maar, maar hij bedoelt of het nog van het type "NMVB" is!Bartjedj schreef:De enkelspoorsignalisatie is aan de Kust allemaal van De Lijn.
BDJ