Links/rechts rijden in de prémetro Charleroi

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Op het tramnetwerk van Charleroi (of wat er nog van overblijft) wordt over het algemeen rechts gereden zoals normaal het geval bij trams en prémetro. Uitzondering op deze regel zijn de tak naar Gilly (en verder naar Soleilmont, dan nog in dienst moet komen) en de tak naar Châtelet (volledig afgewerkt, maar is nooit in dienst genomen en zal dat ook niet worden). Eénmaal de halte "Waterloo" (met heel wat vertakkingen) voorbij kruisen beide sporen mekaar gelijkgronds volgens een X-patroon op beide laatstgenoemde takken. De trams rijden over deze (enig in gebruik zijnde) antenne(s) dus links in plaats van rechts. Nu wilde ik weten waarom men dat juist precies doet, de trams net op die twee antennes links laten rijden ipv rechts?

Hier een foto van op de ongebruikte tak naar Châtelet, even voorbij de tunneluitrit nabij het station "Waterloo". Het gebruikte deel van de lijn naar Gilly ligt volledig in tunnels.
Afbeelding
Steve

Re: Links/rechts rijden in de prémetro Charleroi

Bericht door Steve »

Een overblijfsel van de historische vete tussen de STIC (lokale vervoersmaatschappij Charleroi) en de buurtspoorwegen. Ze hadden elk 'hun' deel van het netwerk. En aangezien er bij de ene links gereden werd en de andere rechts (ik weet niet meer precies wie waar reed), moest dat ook aangepast worden.

Het is trouwens een beetje sterk om te zeggen dat de lijn naar Châtelineau nooit in dienst zal komen. De eerstvolgende jaren alvast niet, maar daarna kan er veel gebeuren.
Gust

Bericht door Gust »

Interessante vraag over dat links- en rechtsrijden. Overigens heeft men ook in de Brusselse metro een dergelijke gemengde exploitatie: op de tak naar Heizel wordt links gereden, op de rest van het net rechts. Dat is oorspronkelijk ontstaan vanuit een voorlopige situatie waarbij er in Beekkant werd kopgemaakt, nog zo'n anomalie voor een metrobedrijf. Maar vreemd genoeg heeft men besloten deze kantwissel te behouden wanneer die tak straks wordt aangesloten op lijn 2: ergens tussen de slachthuizen en het weststation is een vrije kruising aangelegd. Enige voordeel dat ik zie is dat er zo een interessanter overstappatroon ontstaat in Weststation en Beekkant (overstappen op hetzelfde perron).
Trainspotterke schreef:De trams rijden over deze (enig in gebruik zijnde) antenne(s) dus links in plaats van rechts.
De antenne naar Anderlues is ook in gebruik, en is bovendien bijna volledig afgewerkt.
Trainspotterke schreef:Nu wilde ik weten waarom men dat juist precies doet, de trams net op die twee antennes links laten rijden ipv rechts?
Ach ja, Charleroi. Niet teveel vragen stellen, er hoeft niet voor alles een reden te zijn.
MIVB-reiziger schreef:Een overblijfsel van de historische vete tussen de STIC (lokale vervoersmaatschappij Charleroi) en de buurtspoorwegen. Ze hadden elk 'hun' deel van het netwerk. En aangezien er bij de ene links gereden werd en de andere rechts (ik weet niet meer precies wie waar reed), moest dat ook aangepast worden.
Het stuk waar links gereden wordt, is het vroegere STIC-territorium. Dat was ook een reden dat er lang geen sprake van kon zijn dat de buurtspoorwegen er zouden gaan rijden. Maar of het een verklaring is voor de kantwissel, is me onbekend.
MIVB-reiziger schreef:Het is trouwens een beetje sterk om te zeggen dat de lijn naar Châtelineau nooit in dienst zal komen. De eerstvolgende jaren alvast niet, maar daarna kan er veel gebeuren.
Voor er weer naar Châtelineau kan worden gereden, zal er inderdaad nog veel moeten gebeuren: de ruwbouw is met wat geluk nog bruikbaar, maar de afwerking kan men volledig overdoen. Bij de aanleg is er bovendien nooit veel rekening gehouden met vraagpatronen, en de verbinding naar Châtelineau komt niet meteen met een grote vervoersvraag overeen. Ik denk dat als men weer wat geld heeft, men er wel betere bestemmingen voor zal vinden.
Trainspotterke

De tak naar Anderlues is niet BIJNA afgewerkt, maar sinds begin de jaren '90 volledig afgewerkt! :wink:
In 1993 hebben ze wel een jammerlijke beslissing genomen om de laatste echte buurtspoorlijn, namelijk L90 Charleroi - Binche - La Louvière, op te doeken, zodat Anderlues-Monument nu het meest westelijke eindpunt is.

Wat betreft die tak naar Châtelineau: mits wat snoeiwerk en het terug wat opfleuren van de stations, kan er gerust tot het station "Centenaire" gereden worden. Sporen, bovenleiding en signalisatie zijn immers al aanwezig en er hebben medio jaren '80 ook trams opgereden om testritten uit te voeren! :wink: Ondanks dit staat deze antenne nog niet op het lijstje van uitbreidingen, wat mij eigenlijk verwondert want binnen het jaar zou men deze tak in gebruik kunnen nemen.

Wat wel op het verlanglijstje staat de komende jaren:
- Parc - Sud: Hiermee wordt de tramring rond Charleroi gesloten. Vanaf Parc (dat ook nog maar sinds een tiental jaar afgewerkt is) zal er bovengronds tot Charleroi-Sud gereden worden met een brug over de Samber. Een bijkomende halte "Ecluse" zal ter hoogte van de Samberkruising in gebruik genomen worden.
- Gilly - Soleilmont: De huidige tak naar Gilly, dat tot laatstgenoemd station volledig ondergronds is en vervolgens over viaducten, zal worden verlengd naar het station "Soleilmont", met nog 2 bijkomende haltes. Het stuk Gilly - Soleilmont is in ruwbouw afgewerkt, maar alles kan er toch nog een laagje verf verdienen en stations moeten aangelegd worden, aslook spoor, bovenleiding en signalisatie.
- Charleroi-Sud - Gosselies: De vroegere tramlijn 62 zal terug in gebruik genomen worden. Tot aan de depot van Jumet worden deze sporen (vernieuwd begin jaren '80) heden ten dage gebruikt door diensttrams van en naar de depot van Jumet. Moest men willen, kan men morgen al een reguliere tram aanleggen tot aan de depot. Voorbij de depot zijn spoor, bovenleiding en (enkelspoor)signalisatie nog steeds aanwezig, hoewel in het centrum van Gosselies eerst een laag asfalt van de sporen mag geschraapt worden... Vanaf het depot van Jumet ligt de luchthaven van Charleroi trouwens nog maar een kleine kilometer verder, zodat een aftakking naar de luchthaven er waarschijnlijk ook wel zal komen. Maar voor men deze lijn terug in (reguliere) dienst zou willen nemen, wil men perse eerst de sporen vernieuwen en in eigen bedding leggen, hoewel sporen (en bovenleiding) nog maar een dikke 20 jaar geleden vernieuwd geweest zijn. Dit is natuurlijk niet zo recent, maar wetende dat er dagelijks maar een aantal trams over rijden...

Momenteel is er van (voorbereidende) werken nog steeds niets te zien, dus ik ben eens benieuwd wanneer bovenstaande zaken zullen gerealiseerd worden, laat staan wanneer dat men dan nog de Châtelineau-tak zou gaan bestuderen om ooit te openen.

Blijkbaar is Brussel nog de enige stad in België waar men voorziene tramverlengingen ook daadwerkelijk binnen een beperkte tijd uitvoert!
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Trainspotterke schreef:De tak naar Anderlues is niet BIJNA afgewerkt, maar sinds begin de jaren '90 volledig afgewerkt! :wink:

- Charleroi-Sud - Gosselies: De vroegere tramlijn 62 zal terug in gebruik genomen worden.
Afgewerkt, inclusief tunnels onder de velden :D
Op de nieuwe tramfilms staat filmbeeld 62 op, en tijdens mijn bezoek aan Jumet enkele maanden geleden stonden de trams zelfs al met die nummer op de film voor de loodsen.
Er is dus nog hoop!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gust

Bericht door Gust »

Trainspotterke schreef:De tak naar Anderlues is niet BIJNA afgewerkt, maar sinds begin de jaren '90 volledig afgewerkt! :wink:
Er was oorspronkelijk een station voorzien aan de kruising met de NMBS-spoorlijn. Ook het NMBS-station van Marchiennes zou bij die gelegenheid verplaatst worden. Maar zover is het voorlopig nog niet. Ik heb er geen idee van in welke mate er al ruwbouw aanwezig is voor het metrostation.
Trainspotterke schreef:Wat betreft die tak naar Châtelineau: mits wat snoeiwerk en het terug wat opfleuren van de stations, kan er gerust tot het station "Centenaire" gereden worden. Sporen, bovenleiding en signalisatie zijn immers al aanwezig en er hebben medio jaren '80 ook trams opgereden om testritten uit te voeren! :wink: Ondanks dit staat deze antenne nog niet op het lijstje van uitbreidingen, wat mij eigenlijk verwondert want binnen het jaar zou men deze tak in gebruik kunnen nemen.
Ik denk dat je het wat optimistisch inschat. Er staan ondertussen bomen in de bedding. En uiteraard moet je die eerst snoeien, maar daarna kan je wellicht best ook een nieuwe bedding aanleggen. En daarna nieuwe sporen. En nieuwe signalisatie, die is ondertussen vrijwel geheel gesloopt. En als je dan bij het rijden ook nog mensen wil vervoeren, kan je best ook de stations opnieuw inrichten. Daar hoort uiteraard een nieuw laagje verf bij. Maar ook nieuwe verlichting, nieuwe roltrappen, nieuwe alles. Want zowat alles is er gesloopt.

Als je een idee wil hebben:
http://acity.online.fr/snapshots/chrlro ... kbush.html
http://acity.online.fr/snapshots/chrlroi/11ctrlpnl.html
Wellicht is het er sinds 2002 niet op verbeterd. Het volledige verhaal staat hier:
http://acity.online.fr/snapshots/chrlroi/chrlroi.html
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ik moet dan binnen de komenden jaren toch echt eens naar Charleroi, voordat het is afgewerkt! :lol:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat heb ik ook al gedacht, het was nog 2003 toen ik de eerste keer daarover las (nog ver voor dat ik geïnteresseerd raakte in de spoorwegen). Bovenstaande URLs waren er enkele van, bepaalde andere vind ik niet meer terug.
Steve

Bericht door Steve »

Ter info: ik heb nog geen maand geleden een hele tour gedaan op het netwerk, en dan vooral de niet-gebruikte stukken. En het is inderdaad niet zo sterk veranderd; sommige dingen zijn nog verder achteruitgegaan (met name de stations op de lijn naar Châtelineau), maar op diezelfde lijn werd (en wordt?) ook serieus gesnoeid. De sporen zijn berijdbaar tot Centenaire, en er is zelfs een (elektrisch!) werktreintje tot daar gereden.

Meer dan tijd dat ik de reportage eens op m'n blog zet...
melle

Bericht door melle »

Is er een kaart, waarop alle sporen en niet-gebruikte lijnen te vinden zijn?
Trainspotterke

Een mooie gedetailleerde site over het Charleroise tramnetwerk:
http://www.trams-trolleybus.be/metro0.html

Op de site staan er ook nog reportages van de voormalige L90 Charleroi - La Louvière en L62 Charleroi - Gosselies, met veel foto's van vroeger en nu! :wink:

Ik heb vorige maand ook per tram eens het volledige in gebruik zijnde netwerk geëxploreerd. Surtout het stuk Petria - Anderlues-Monument, de laatste getuige uit het buurttramverleden is mooi om over te rijden. Het ganse stuk Petria - Anderlues is enkelsporig (met de laatste nog in exploitatie zijnde NMVB-enkelspoorsignalisatie), met diverse kruisingssporen aan de haltes. Door het centrum van Anderlues wordt er op die manier in één richting zelfs tegen het autoverkeer in gereden. :P

Je kan wel niet zeggen dat het huidige netwerk onderbenut is. Om de 5 minuten een tram richting Gilly (alternerend één van Parc en één van Sud), alle 5 minuten één richting Parc (alternerend één van Gilly en één van Sud, met om het half uur nog één komende van Anderlues), alle 5 minuten richting Sud (alternerend één van Gilly en één van Parc) en om het kwartier een tram naar Anderlues (alternerend één van Sud en één van Parc).
Gust

Bericht door Gust »

Trainspotterke schreef:Het ganse stuk Petria - Anderlues is enkelsporig (met de laatste nog in exploitatie zijnde NMVB-enkelspoorsignalisatie), met diverse kruisingssporen aan de haltes.
Was er niet nog ergens een stukje enkelspoorsignalisatie in dienst? Ik meen me iets te herinneren rond de in- en uitrit van de werkplaats in Oostende.
Trainspotterke schreef:Door het centrum van Anderlues wordt er op die manier in één richting zelfs tegen het autoverkeer in gereden. :P
Zeer nostalgisch maar ook zeer gevaarlijk.
Trainspotterke schreef:Je kan wel niet zeggen dat het huidige netwerk onderbenut is. Om de 5 minuten een tram richting Gilly (alternerend één van Parc en één van Sud), alle 5 minuten één richting Parc (alternerend één van Gilly en één van Sud, met om het half uur nog één komende van Anderlues), alle 5 minuten richting Sud (alternerend één van Gilly en één van Parc) en om het kwartier een tram naar Anderlues (alternerend één van Sud en één van Parc).
En om 20h sluiten we de boel. Zéér goed benut.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

De enkelspoorsignalisatie is aan de Kust allemaal van De Lijn.

BDJ
Trainspotterke

Bartjedj schreef:De enkelspoorsignalisatie is aan de Kust allemaal van De Lijn.

BDJ
Maar, maar hij bedoelt of het nog van het type "NMVB" is! :wink:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

En ik bedoel dat de signalisatie allemaal van het type "De Lijn is" :wink:
Twijfel jij aan mij, Xavier? Pas maar op, of je mag in November niet mee :lol:

Jaja, in november is er waarschijnlijk een uitstap voor liefhebbers naar de ASVi en TEC Charleroi, organisatie TTO-Noordzee.
De uitstap kadert in onze 30ste verjaardag.

Meer info volgt.
BDJ
Plaats reactie