Treinstaking 20 mei

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

niet in het geval van de nmbs aangezien de nmbs een deel van de werking betaald van diezelfde bonden ;-)
aangezien er vertegenwoordigers van elke vakbond ook nog is zetelen in paritaire commisies en andere onderdelen van het bedrijf moet ik u toch geen extra tekening zou maken als je daar ineens minstens twee extra vakbonden zou bij betrekken? ik schat dat die tafels nu al te klein zijn :lol: :lol: :lol:
Fles

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Fles »

Ja, dat is natuurlijk best leuk, en het zal heus wel erg gezellig zijn aan die tafel, maar doen de diverse werknemers er niet "hoe dan ook" beter aan om eens de koppen bij elkaar te steken en zo veel mogelijk als EEN man op te treden? Hoeveel bonden hebben ze daar eigenlijk, bij het spoor alleen al? Vijf? Dat schiet toch niet op? :?:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

Fles schreef:Ja, dat is natuurlijk best leuk, en het zal heus wel erg gezellig zijn aan die tafel, maar doen de diverse werknemers er niet "hoe dan ook" beter aan om eens de koppen bij elkaar te steken en zo veel mogelijk als EEN man op te treden? Hoeveel bonden hebben ze daar eigenlijk, bij het spoor alleen al? Vijf? Dat schiet toch niet op? :?:
je hebt de twee officiele
de christelijk acv-transcom
de socialisten acod

de aanvaarde: liberale (veel te klein om op te vallen als vakbond)

dan heb je de OVS als onafhankelijk maar is noch erkend noch aanvaard.
dan heb je ook nog het ASTB, vakbond voor treinbestuurders, idem als ovs maar dan voornamelijk actief in franssprekend belgië.
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door K V B »

Steven schreef:niet in het geval van de nmbs aangezien de nmbs een deel van de werking betaald van diezelfde bonden ;-)
aangezien er vertegenwoordigers van elke vakbond ook nog is zetelen in paritaire commisies en andere onderdelen van het bedrijf moet ik u toch geen extra tekening zou maken als je daar ineens minstens twee extra vakbonden zou bij betrekken? ik schat dat die tafels nu al te klein zijn :lol: :lol: :lol:
Men zou natuurlijk gewoon sociale verkiezingen kunnen organiseren, zoals bij andere bedrijven.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Patrick »

Als het weer tot zaterdagstakingen komt, zal de reiziger extra beduveld worden: zal mijn trein rijden of niet? En als ik moet overstappen, heb ik dan aansluiting? Geraak ik nog wel thuis?
Geef mij dan maar liever een "echte ouderwetse" 24 uren-staking i.p.v. onzekere toestanden...
Hoedanook, de reputatie van de ijzeren weg dreigt weer een fikse knauw te krijgen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door HLE 2302 »

ik vind om eerlijk te zijn dat het OVS echt wel aan het overdrijven is en zo een mes in hun eigen rug steekt
een keer een staking ook en ze hebben het wel al gedaan met reden, maar nu vind ik het echt belachelijk
ze krijgen al €1000 bruto meer !!!
nog niet genoeg voor hen ofwa

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door overweg13 »

Dag

Het is toch duidelijk dat dit gewoon een oorlogje is tussen vakbonden waar de reiziger het slachtofefr van wordt. Voor we het weten belanden we in Franse toestanden waar altijd wel een vakbond wil staken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Speedy »

HLE 2302 schreef:ik vind om eerlijk te zijn dat het OVS echt wel aan het overdrijven is en zo een mes in hun eigen rug steekt
een keer een staking ook en ze hebben het wel al gedaan met reden, maar nu vind ik het echt belachelijk
ze krijgen al €1000 bruto meer !!!
nog niet genoeg voor hen ofwa

greetz 2302
Die 1000EUR bruto is
-350EUR in 2008
-350EUR in 2009
-300EUR in 2010

Verder is na onderzoek vh laatse 'door rood en groen goedgekeurde voorstel' gebleken dat dit in feite nog slechter is dan het 1e voorstel. (dat toen door rood en groen werd verworpen met 24u staking tot gevolg)

Nog beetje info omtrent OVS
3 sectoren :
-Veco = treinbegeleiding
-Netwerk = stationspersoneel (o/chef en zo..)
-Loco = treinbestuurders en rangeerbestuurders

Loco is veruit de grootste groep binnen OVS en laat het nu net de treinbestuurders zijn die met deze nieuwe CAO ongelofelijk veel zouden achteruit gaan.
(en wij treinbestuurders hebben in Dec al gestaakt voor meer waardering voor ons beroep remember ?)
Men wil de treinbestuurders
-hun overgangen afnemen. (zijn dagen die je hebt wanneer je dag nadien voor 05u moet beginnen. Ook krijg je een overgang op dag B als je op dag A tot na 23u hebt gewerkt.
Dit systeem is er om te garanderen dat je aan je rustdagen ook echt iets hebt.
(vorige week zo gewerkt : 23.00h-07.00h de maandag, de dinsdag overgang, de woensdag 04.15h beginnen. Ik garandeer je dat je aan die dag tussenin niks hebt.)

Het ongenoegen bij het 'operationeel personeel' zit zeer hoog en dan in het bijzonder bij de treinbestuurders. De 'grote vakbonden' hebben zich zoals steeds weer laten paaien met extra postjes en zetten hun basis dan ook onder druk om dit akkoord goed te keuren. Twijfel of ze daarin zullen slagen maar we zien wel.

Als je het verschil tussen het 1e en laatste voorstel eens zelf wilt zien :
www.ovs-sic.be

Dan op 'news' klikken.
Miljaarde

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Miljaarde »

Er is geen akkoord met de Ovs, er wordt met hen niet onderhandeld. Je kunt dan ook niet verwachten dat ze zonder inspraak zomaar akkoord gaan. PRAAT aub met die mensen en ONDERHANDEL ermee tot je een akkoord hebt dat sociale vrede garandeert. Helaas willen noch directie noch andere vakbonden hieraan iets veranderen. Ovs is nochtans vragende partij denk ik
Nils
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Nils »

HLE 2302 schreef:ik vind om eerlijk te zijn dat het OVS echt wel aan het overdrijven is en zo een mes in hun eigen rug steekt
een keer een staking ook en ze hebben het wel al gedaan met reden, maar nu vind ik het echt belachelijk
ze krijgen al €1000 bruto meer !!!
nog niet genoeg voor hen ofwa

greetz 2302
1000€ bruto stelt niet zo veel boor hoor. Genomen dat je op jaarbasis 180 dagen werkt, dan krijgen we per dag 5,555 € extra, aan een gemiddelde werkdag van 8 uur , is dit toch wel een loonsverhoging van 0,69€ per uur. En als we daar dan nog eens belastingen op gaan betalen, dan schiet er zo goed als niets meer van over...
Miljaarde

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Miljaarde »

volgens de website van de ovs is de BRUTO- loonsverhoging per uur slechts 0,2 euro... en is het nieuwe voorstel zelfs slechter dan het vorige.
Als je dan bedenkt hoeveel een bepaald iemand zichzelf per jaar wou toe-eigenen (30000 euro bruto opslag op jaarbasis) ,
dan is het toch logisch dat er haren ten berge rijzen?
Jammer misschien voor de reiziger, maar ik stel directie verantwoordelijk.
Fles

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Fles »

Nils schreef:Genomen dat je op jaarbasis 180 dagen werkt,
Da's niet echt veel natuurlijk. Een gewone kantoorbaan is al

52 x 5 = 260
- 25 verlofdagen = 235
- 10 feestdagen = 225 dagen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door Steven »

tja een gemiddelde kantoorbediende staat niet op om tien voor twee om tegen drie uur op het werk aanwezig te zijn zoals een belgische treinbestuurder reizigersverkeer (zelfs onze nederlandse collega's verschiet zich een bult als wij hen dat vertellen aangezien zij tot voor kort nooit vroeger dan 5u in de ochtend begonnen (volgens een collega benelux))

van al die werkdagen mag je tellen dat er ongeveer 1/3 ergens tussen 3 en 5 uur begint
1/3 van de werkdagen pas stoppen tussen 23u en 2u 's nachts.
1/3 zweeft ergens tussen vorige groepen in.
voor goederen komen daar nog is de nachtdiensten bij (al is het soms lastig indelen als je om 0U30 tot 9u30 moet werken)

dat zoiets een impact heeft op het sociaal leven hoeft geen betoog en daar kiezen we ook voor maar daar mag ook iets tegenoverstaan of vraagt er zich echt niemand af waarom er een permanent tekort aan treinbestuurders is. wij proberen dus niet alleen financieel maar ook inhoudelijk de job aantrekkelijk te houden. dus neen enkel geld is niet het doel maar maakt er een deeltje vanuit. Hoeveel mensen hier beseffen echt wat de job is van het rijdend personeel naast datgene watze ooit eventueel al is gezien hebben. Hoeveel mensen beseffen hier welke invloed de job heeft op sociaal men medisch leven van iemand. wij doen overwegend (uitzonderingen zijn er nu eenmaal altijd) met plezier (iedereen heeft wel is een slechte dag). maar voor deze inzet willen we ook iets terugkrijgen. ze willen diensten invoeren van 11u voor treinbestuurders goederenverkeer (internationaal), de grote vrees is echter dat eens deze stap gezet is het jaar nadien dit zal veralgemeend worden. 11 u dienst uw woon werkverkeer nog en je kan al tellen hoelang je soms van huis zal zijn. daarnaast wil men ook graag het interval (heden 14u) tussen twee diensten inkorten tot 12u. dit laatste zijn wij niet zitten omdat dit ten nadele is van de rust die een treinbestuurder nodig heeft tussen twee diensten (ter info tel zelf maar is uit hoeveel uur iemand vrij heeft tussen einde dienst en begin volgende dienst als hij van zijn bureau komt indien uw getal kleiner is als 15 heb je met iemand te maken die zeker meer als 8u/dag werkt)
jumper

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door jumper »

Steven schreef:....het interval (heden 14u) tussen twee diensten inkorten tot 12u. dit laatste zijn wij niet zitten omdat dit ten nadele is van de rust die een treinbestuurder nodig heeft tussen twee diensten ....

Wat uiteindelijk de levenskwaliteit van de treinbestuurder aanzienlijk verlaagt. In die 12u moet die bestuurder kunnen eten, slapen (stel bv 8u) en dat eten groeit niet aan de boom, dus stel dat het eten maken en opeten nog wat tijd in beslag neemt en dat dus 1u duurt. Dan heb je nog welgeteld 3u voor sociaal contact. Daar mag je nog es vanaf trekken:
De tijd die je nodig hebt om van je werk naar huis te rijden en van huis terug naar het werk te rijden.
Blijft er nog 2u over?
En laat ons duidelijk zijn, verstrooidheidsfoutjes worden niet getollereerd tijdens de werkuren, dus die tussentijd van 12u is nu toch echt te gek.
Flexibiliteit en economische efficiëntie kan toch ook gerealiseerd worden zonder daar altijd de treinbestuurders kind van de rekening te maken. En dan zijn ze verwonderd dat er treinbestuurders te kort zijn. Het is zowat de ondankbaarste job die er te verkrijgen is bij de NMBS. Qua uren, qua verloning die daar tegenoverstaat, qua "doorgroeimogelijkheden", qua verantwoordelijkheid.
Je moet eignlijk echt treinliefhebber of treinfreak zijn om het nog te doen want als je dit niet uit liefde voor je job doet, dan zie ik weinig motivatie.
En van de reiziger moet je ook al op weinig sympathie rekenen, want als die trein te laat komt, worden de tomaten niet naar de mensen die de krappe dienstregeling opstellen gegooid, noch naar de dienst aankoop die voor het GEN geen dubbeldekkers aankocht waardoor de capaciteit nu allicht al onvoldoende is, en dus mss meer treinen ingezet moeten worden (=> nog meer treinbestuurders nodig?, en dus nog meer tekort??, nog meer sociale onrust? en nog meer congestion op het netwerk? )
En dat tekort aan treinbestuurders maakt het beroep nog es zo onaantrekkelijk. Hoeveel depots zijn er niet waar treinbestuurders soms 2 of 3 jaar na elkaar in de zomermaanden geen vakantie kunnen krijgen wegens een tekort, of waar de treinbestuurders onderling moeten overeen komen om toch maar es vkantie te kunnen krijgen. Allemaal heel leuk die verlofdagen, maar als er geen volk is om je te vervangen en je die dagen niet kunt opnemen, wat ben je daar dan mee?

En als je dit allemaal hebt gehad, welke vrouw heeft zo'n kattengeduld om dat allemaal te verdragen?

Voor wie ijveren die officiële vakbonden nu eigenlijk? Voor het werkvolk of wat?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinstaking 20 mei

Bericht door HLE 2302 »

idd
tuurlijk wel en dat is idd niet véél
maar verdienen jullie dan echt zo weinig, 1300€ netto per maand voor een beginnend treinbestuurder dus voor ne jonge gast is dat toch redelijk veel, en de vakantiepremies en maaltijdchecks zijn er zelfs nog niet bijgerekend of zijn dat mijn gedachten ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie