dentheo schreef:Steven schreef:dentheo schreef:
En dat onnozel wetsvoorstel rond scholing en rijbewijzen was natuurlijk een voorbeeld...
Kunnen er nu al terug rijbewijzen uitgereikt worden ? ook aan niet NMBS mensen ?
Om een brevet te krijgen zijn er tot op heden dit kan nog veranderen) twee instellingen die opleiding mogen geven.
de nmbs (voor alle type bevretten)
een limburgse firma (ben de naam effe kwijt) ( voor twee soorten bevretten, werkaansluitingen en bestuurders op industriele aansluitingen = prive terrein)
Het blijft dus zo dat de NMBS kan bepalen wie van zijn concurrenten een rijbewijs krijgt ????
Theo we mogen niet naif zijn hé!
Stel U voor dat het "FOD mobiliteit" de certificaties gaat afleveren, ze zullen toch in eerste instantie moeten terugvallen op eventueel "gedetacheerde" NMBS mensen die toch de "know how "hebben om die proeven af te leggen,te verbeteren,te evalueren.
Ik denk niet dat ze er belang bij hebben om eender wie te certifieren in geval van incident of accident dit laat sporen na.
Het komt er hem gewoon op aan de anonimiteit van de kandidaat trein bestuurder te bewaren ,zodat men niet kan weten dat deze of gene persoon gaat gecertifieerd worden voor de NMBS,DLC of andere vervoerder.
Dit gebeurt in België zoals in andere landen.
Mag ik er U op wijzen dat bv Franse kandidaat bestuurders testen moeten afleggen of bij de SNCF of RATP tetscentra en dit geen lachertje is net zo min bij de NMBS.En alle operatoren zijn daar best tevreden mee met deze screening van hun kandidaten.
En volgens mij is toch de opleiding van uiterst belang