Fles schreef:Dietrich schreef:Dat het vroeger Huy-Nord heette heeft niets met dat bord te maken he, ten eerste is het ook voor Huy-Nord veel te lang, ten tweede ten tijde dat die naamsverandering plaatsvond zal dat elektrisch bord er waarschijnlijk nog niet gestaan hebben.
Dussss hoe komt het dan WEL, volgens jou?

Goedemorgen,
Even een lesje spoorweggeschiedenis.
Het eerste station van Hoei heette gewoon "Huy". Het kwam er al in 1850, bij de opening van de lijn Luik-Namen ("Chemin de fer de Namur à Liège"). Het was oorspronkelijk een kopstation, met een eenvoudig gebouwtje, wellicht in hout.
In 1855 kwam de lijn in handen van de "Nord-Belge". Die maatschappij legde na verloop van tijd een rechtstreekse verbindingslijn aan om van het hinderlijke kopmaken af te geraken en bouwde in 1892 een nieuw, imposant station, ongeveer op de plaats van het huidige station. Op het fronton aan de straatzijde stond de tekst CHEMINS DE FER NORD BELGES, dat is te zien op oude postkaartfoto's (zie bv.
http://users.skynet.be/garesbelges/).
Intussen had de maatschappij "Hesbaye-Condroz" in 1872 de lijn naar Modave geopend en had de Nord-Belge op de splitsing een nieuw station "Statte" gebouwd. Op die lijn kwam er een stopplaats "Huy-Tilleul", die later het station "Huy-Sud" werd. Tussen Statte en Huy-Sud kwam er ook nog een station Huy-Saint-Hilaire. Vanaf toen ging men het eerste station van Hoei "Huy (Nord)" noemen. (De namen Huy-Nord en Huy-Sud waren zeker in 1889 al in gebruik, blijkens een spoorwegkaart uit dat jaar.)
De naam "Huy (Nord)" is nog lang in gebruik gebleven, ook na de afschaffing van de reizigersdienst op lijn 126 in 1962-1963. Ik denk dat "Huy (Nord)" pas einde jaren 1970, begin jaren 1980 terug gewoon "Huy" werd. Het huidige, nieuwe station van Hoei dateert van 1979. Ik ben bijna zeker dat het station toen nog "Huy (Nord)" heette, ik zal straks een snuffelen in mijn verzameling spoorboekjes op zolder.
Wat nu de bordjes betreft, ziehier mijn mening. De oude loods naast het station, met het grote bord "HUY" in rode letters, dateert zonder twijfel uit de negentiende eeuw. Het is een zeer oud bord, uit de tijd toen het station nog gewoon "Huy" heette. De bordjes op de perrons dateren uit de jaren 1970. Het is evident dat daar oorspronkelijk "Huy (Nord)" op heeft gestaan - met spatie tussen de twee woorden en met Nord tussen haakjes. De bordjes zijn precies lang genoeg daarvoor. En ten slotte, toen het station weer gewoon "Huy" ging heten, heeft men de bordjes mooi overschilderd, met het resultaat dat nu te zien is.
Spoorse groeten,
Paul