Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

Teach2 schreef:
Oh jawel hoor, is gewoon een mathematisch feit: bij een 'klassieke' opstelling staan de helft van de stoelen / banken met de rug tegen mekaar. Als deze dan nog een iets wat schuine rug hebben (zoals dat het geval is in de breaks) dan is de ruimte tussen de ruggen van de banken / stoelen verloren ruimte vanuit dat perspectief. Ruimte die bij een coach-opstelling wél gebruikt wordt.
die ruimte onder die banken en tussen die banken die dan ineens nuttig lijkt om grote valiezen tussen te steken, die je dan ook weer kwijt bent natuurlijk. die grote valiezen die niet in de rekken bovenaan passen, anders gewoon op de gang in de weg blijven staan en ik kan u verzekeren zoiets merk je pas als je met een ms96 de luchthaven doet. de eerste tien geraken er vlot in maar nadien begint de zever met de grote valies en al de rest, van doorstroming is dan geen sprake meer. als die plaatsen er meer blijven tussen die zetels dan zijn die valiezen sneller aan de kant en vinden de mensen sneller een plaatske om te zitten. zoniet staan ze eerst te draaien en te keren omdat de persoon voor hen zijn valies niet kwijt raakt.

kortweg dat wat je voor het ene punt wint geraak je op een andere manier weer kwijt
ofwel win je zit en beenruimte ofwel heb je plaats voor valiezen en andere bagage.
Teach2

Bericht door Teach2 »

die ruimte onder die banken en tussen die banken die dan ineens nuttig lijkt om grote valiezen tussen te steken, die je dan ook weer kwijt bent natuurlijk.
Tja, je gaat altijd iets kwijtraken, maar de breaks zijn op dit moment de enige stellen met de klassieke opstelling waar er ruimte is tussen die ruggen, dus bij andere stellen is dat vandaag al niet mogelijk.
Het originele plan was wel degelijk een M6-interieur, zowel in 1ste als 2de. De zetels die in het middenrijtuig gebruikt worden zullen gerecupureerd worden voor in de gemoderniseerde AM75 (weliswaar met nieuwe bekleding)..
Wel, dat zou nog eens een degelijke oplossing geweest zijn: degelijk gemoderniseerde Breaks, en op een kosteneffectieve manier de AM75 een stuk comfortabeler maken (compleet nieuwe zetels zouden daar, gezien hun ouderdom, 'overkill' geweest zijn.
Dat was althans de bedoeling, want nu praat men erover om de AM75 enkel maar de New Look liverij te geven en de originele banken te overtrekken met nieuwe stof..
Jongens jongens jongens toch... Serieus, als dat tegenwoordig voor een modernisering moet doorgaan, moderniseer ze dan gewoon niet en laat ze rijden zoals ze zijn.

Kan iemand bevestigen dat de Breaks wel degelijk gewoon een nieuw stofje en een nieuw kleurtje gaan krijgen, en dat die 'modernisering' dus een maat voor niks wordt?
Wover

Bericht door Wover »

Steven schreef:
Teach2 schreef:
Oh jawel hoor, is gewoon een mathematisch feit: bij een 'klassieke' opstelling staan de helft van de stoelen / banken met de rug tegen mekaar. Als deze dan nog een iets wat schuine rug hebben (zoals dat het geval is in de breaks) dan is de ruimte tussen de ruggen van de banken / stoelen verloren ruimte vanuit dat perspectief. Ruimte die bij een coach-opstelling wél gebruikt wordt.
die ruimte onder die banken en tussen die banken die dan ineens nuttig lijkt om grote valiezen tussen te steken, die je dan ook weer kwijt bent natuurlijk. die grote valiezen die niet in de rekken bovenaan passen, anders gewoon op de gang in de weg blijven staan en ik kan u verzekeren zoiets merk je pas als je met een ms96 de luchthaven doet. de eerste tien geraken er vlot in maar nadien begint de zever met de grote valies en al de rest, van doorstroming is dan geen sprake meer. als die plaatsen er meer blijven tussen die zetels dan zijn die valiezen sneller aan de kant en vinden de mensen sneller een plaatske om te zitten. zoniet staan ze eerst te draaien en te keren omdat de persoon voor hen zijn valies niet kwijt raakt.

kortweg dat wat je voor het ene punt wint geraak je op een andere manier weer kwijt
ofwel win je zit en beenruimte ofwel heb je plaats voor valiezen en andere bagage.
Naast studenten- en luchthaventreinen zie ik in België niet direct veel mensen met valiezen op de trein stappen. Daarvoor hebben we een veel te traag netwerk over middelgrote tot grote afstand.

Vorig jaar in Italië zaten we in een ETR 500, en daar had je aan elke kant van het rijtuig genoeg ruimte om valiezen te plaatsen (een 30tal in totaal). Dat kost niet veel plaats (je kan 2 valiezen op mekaar zetten) + je hebt de voordelen van een coachopstelling...

Als ik 's morgens naar Mechelen pendel neem ik eerst een break en daarna de Benelux. En hoewel de Benelux meestal drukker is, zit ik daar veel meer op mijn gemak, want dankzij de coachopstelling is er meestal nog wel een tweezitter vrij... Bovendien heb ik dan veel meer beenruimte dan in een break als er iemand over mij zit...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Geen bagage? Al eens een ICT-trein genomen naar of van de Kust, of gewoon de IC-A of -E naar de Kust? Daar worden zeer vaak kilo's bagage verzet.
Inderdaad, als je enkel de trein neemt op de "9 to 5 rush-hours" zie je weinig bagage, maar op de andere uren is dat een heel ander verhaal.

BDJ
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: die ruimte onder die banken en tussen die banken die dan ineens nuttig lijkt om grote valiezen tussen te steken, die je dan ook weer kwijt bent natuurlijk. die grote valiezen die niet in de rekken bovenaan passen, anders gewoon op de gang in de weg blijven staan en ik kan u verzekeren zoiets merk je pas als je met een ms96 de luchthaven doet.
Je kan best grote koffers in de bagagerekken kwijt. Het probleem is eerder dat velen het niet zien zitten ze er in te tillen. Meestal bied ik dan gewoon aan om te helpen. Zijn de koffers uit de weg.
Steven

Bericht door Steven »

tegenwoordig zijn die meestal ook te groot en te zwaar om ze er nog in te tillen, je moet bepaalde modellen echt is goed bezien, is niet veilig en verantwoord die nog in de rekken te leggen, als die gaan schuiven en iemand krijgt dergelijke grote valies op zijn hoofd :(
Steve

Bericht door Steve »

Vooral langwerpige en platte koffers, de klassieke modellen dus, zijn bijzonder moeilijk in de traditionele bagagerekken te plaatsen. En in sommige rijtuigen (met name de M6) is het gewoon onmogelijk om iets van zekere grootte kwijt te kunnen...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Inderdaad in M6 is het bagagerek gewoon waardeloos vergeleken met ander materieel, ik heb een laptoptas als een rugzak en die past er eigenlijk al amper in.
Kris

Bericht door Kris »

Wover schreef: Als ik 's morgens naar Mechelen pendel neem ik eerst een break en daarna de Benelux. En hoewel de Benelux meestal drukker is, zit ik daar veel meer op mijn gemak, want dankzij de coachopstelling is er meestal nog wel een tweezitter vrij... Bovendien heb ik dan veel meer beenruimte dan in een break als er iemand over mij zit...
Deel voor mij toch maar alles in vierzitten ofzelfs compartimenten, dat is véél gezelliger en socialer. En iedereen heeft een mooi uitzicht naar buiten. Dat kan je bij sommige plaatsen in een MS96/I11 niet zeggen.
Wover

Bericht door Wover »

Compartimenten met 6 plaatsen vind ik ook wel gezellig, maar tegenwoordig zijn de meeste mensen echt wel veel liever op hun eigen...
K V B

Bericht door K V B »

MIVB-reiziger schreef:Vooral langwerpige en platte koffers, de klassieke modellen dus, zijn bijzonder moeilijk in de traditionele bagagerekken te plaatsen. En in sommige rijtuigen (met name de M6) is het gewoon onmogelijk om iets van zekere grootte kwijt te kunnen...
Langwerpig platte koffers gaan er juist wel makkelijk in. Gewoon in de lengte er in, en zolang ze niet meer dan 50% breder zijn dan het bagagerek blijven ze prima liggen.
Als ik voor langere tijd met mijn vriendin naar België kom hebben we een grote samsonite bij, die in een break wel in het bagagerek past, maar niet tussen de zitbanken.
Steve

Bericht door Steve »

K V B schreef:
MIVB-reiziger schreef:Vooral langwerpige en platte koffers, de klassieke modellen dus, zijn bijzonder moeilijk in de traditionele bagagerekken te plaatsen. En in sommige rijtuigen (met name de M6) is het gewoon onmogelijk om iets van zekere grootte kwijt te kunnen...
Langwerpig platte koffers gaan er juist wel makkelijk in. Gewoon in de lengte er in, en zolang ze niet meer dan 50% breder zijn dan het bagagerek blijven ze prima liggen.
Als ik voor langere tijd met mijn vriendin naar België kom hebben we een grote samsonite bij, die in een break wel in het bagagerek past, maar niet tussen de zitbanken.
Het hangt er allemaal van af natuurlijk. Met sommige van zulke koffers (groot, plat, lang en vooral: glad!) lukt het gewoonweg niet. Ofwel gaan ze schuiven, ofwel zijn ze zo lang dat er een risico is dat ze gaan overhellen, ofwel zijn ze gewoon veel te zwaar om ze zo hoog te tillen. :wink:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag

Misschien waren die rekken boven de zitbanken nog niet zo slecht. Iedereen wist ongeveer hoe ver zijn territorium reikte, en je had de indruk in een gezellige zithoek te zitten, in plaats van in een ruime balzaal. Maar ik word ouder, dus mijn mening is absoluut van geen tel.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje

Bericht door pietje »

overweg13 schreef:Maar ik word ouder, dus mijn mening is absoluut van geen tel.
Dan heb ik geluk, ik blijf voor altijd 18 jaar, elk jaar met een jaartje ervaring erbij :wink:
overweg13

Bericht door overweg13 »

pietje schreef:
overweg13 schreef:Maar ik word ouder, dus mijn mening is absoluut van geen tel.
Dan heb ik geluk, ik blijf voor altijd 18 jaar, elk jaar met een jaartje ervaring erbij :wink:
Ai, ai, als de realiteit doorbreekt, zal het even veel pijn als je eerste tanden...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie